0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 9 ارديبهشت 1400 در ساعت 53 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

هیدروپلنینگ چیست؟

یکی از خطراتی که ممکن است برای هر خودرویی به وجود بی آید هیدروپلنینگ است. هیدروپلنینگ زمانی رخ می دهد که آب باقی مانده روی سطح جاده، در جلوی لاستیک خودرو انباشته شود. در این مطلب قصد داریم شما را خطر هیدروپلنینگ آشنا کنیم و به شما بگوییم که چه کارهایی باید انجام دهید تا دچار این خطر نشوید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

هیدروپلنینگ

هیدروپلنینگ که به آن آکواپلنینگ هم گفته می شود، هنگامی رخ می دهد که آب به جا مانده روی سطح جاده، جلوی لاستیک خودرو انباشته شود. به گونه ای که بتواند وزن خودرو را روی خودش حمل کند. فشار آب موجود در سطح جاده، باعث فاصله گرفتن لاستیک ها از سطح جاده می شود. در حقیقت یک لایه خیلی نازک از آب بین لاستیک و جاده قرار می گیرد. این پدیده در نهایت منجر به منحرف شدن خودرو از مسیر اصلیش می شود.

این لایه نازک می تواند تماس مستقیم لاستیک از سطح جاده را قطع کند، و خودرو را در معرض لغزش و خروج از مسیر قرار دهد. احتمال وقوع این پدیده در سرعت های بالای 70 کیلومتر در ساعت بسیار بیشتر می شود. تصور کنید که خودروی شما در سرعت زیاد روی لایه ی نازکی از یخ حرکت کند. این موضوع زمانی خطرناک تر می شود که شما قصد ترمزگیری یا فرمان دادن به خودرو را داشته باشید.

در این جور موقعیت ها سعی کنید ترمز نگیرید و فقط فرمان را کنترل کنید، و پایتان را از روی گاز بردارید.

چه عواملی باعث می شود هیدروپلنینگ به وجود بی آید؟

سرعت زیاد

وقتی سرعت خود زاد باشد، چسبندگی لاستیک به طور بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. نبود چسبندگی و نیروی رو به جلو باعث به وجود آمدن هیدروپلنینگ می شود. و سبب می شود تا کنترل خودرو را از دست بدهید. پس سعی کنید همیشه با سرعت مطمئن برانید و به ترافیک اطراف خود توجه داشته باشید.

عمق آج لاستیک

وقتی عمق آج لاستیک خودروی شما کم باشد، مقاومت خودروی شما در برابر هیدروپلنینگ کاهش پیدا می کند. پس سعی کنید که عمق آج لاستیک های خودرو را به صورت دوره ای کنترل کنید. و اگر لاستیک نیاز به تعویض داشت سریع تر این کار را انجام دهید.

هیدروپلنینگ

عمق آب

هرچه مسیری که در حال تردد در آن هستید دارای عمق بیشتری باشد، نیروی چسبندگی لاستیک از بین می رود. هر چند در سرعت های بالای 90 کیلومتر لایه نازکی از آب هم می تواند چسبندگی لاستیک ها را از بین ببرد.

هنگامی که خودرو وارد گودالی از آب می شود، لاستیک ها باید آب را از جلوی خود کنار بزنند تا سطح چسبندگی مناسبی با زمین داشته باشد. شیار های رو آج لاستیک، به خارج شدن آب از زیر تایر بسیار کمک می کند. پس اگر لاستیک هایتان مناسب باشد و شتاب گیری ملایمی داشته باشید، همچنین سطح جاده زهکشی شده باشد در سرعت های کمتر از 90 کیلومتر در ساعت هیدروپلنینگ به وجود نمی آید. ولی اگر هر کدام از این از این شرایط وجود نداشته باشد امکان به وجود آمد هیدروپلنینگ در سرعت های پایین تر هم امکان پذیر است.

یکی دیگر از دلایلی که هیدروپلنینگ به وجود می آید، چرخش سریع لاستیک در سطوح خیس است. ای حرکت به قدری سریع است که زمان کافی برای خروج سریع آب از بین شیار های لاستیک وجود ندارد. نتیجه این می شود که لاستیک قدرت چسبندگی خودش را از دست می دهد و به وسیله قدرت آب از سطح جاده جدا می شود.

چطور بفهمیم که دچار هیدروپلنینگ شدیم؟

هر موقع در زمین های خیس احساس کردید که عقب ماشینتان از کنترل خارج شده، یا هنگامی که احساس کردید فرمان خودرو نرم شده و به راحتی می چرخد دچار هیدروپلنینگ شده اید. وقتی این اتفاق افتاد دو کار را هرگز انجام ندهید:

1- به هیچ وجه ترمز نگیرید

2- به هیچ وجه فرمان را نچرخانید.

ترمز گرفتن در هنگام هیدروپلنینگ باعث می شود خودروی شما بیشتر لیز بخورد. سعی کنید فرمان را محکم بگیرید و هرگز آن را نچرخانید. به آرامی پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا سرعت خودرو کاهش پیدا کند. و فرمان به حالت عادی برگردد. ولی اگر خودروی شما مجهز به ترمز  ABS است، پای خود را به آرامی روی ترمز قرار دهید و خیلی آرام فشار دهید.

هیدروپلنینگ

نتیجه گیری

هیدروپلنینگ یکی از خطراتی است که ممکن است در جاده خیس یا بارانی برای شما اتفاق بی افتد. و ممکن است باعث خارج شدن خودرو از جاده یا چپ شدن آن بشود. هنگامی این اتفاق می افتد که آب روی زمین، بین لاستیک ها و سطح زمین قرار بگیرد.

سرعت زیاد، عمق آج لاستیک و عمق آب از عوامل تاثیر گزار در هیدروپلنینگ است. پس سعی کنید همیشه از لاستیک هایی با آج مناسب استفاده کنید. و اگر در مسیر خیس و آب گرفته ای در حال رانندگی بودید، سعی کنید با سرعت پایین رانندگی کنید. و از مسیرهای کم عمق تر برانید.

ارسال نظر

محمد :
3 0
مقاله خوبیه. از این مقاله های فنی بیشتر بزارین
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()