0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 9 ارديبهشت 1400 در ساعت 50 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

تعویض لاستیک پنچر

خرابی قطعات خودرو، یکی از مشکلاتی است که هر راننده ای ممکن است با آن روبرو بشه. لاستیک ها هم از این قاعده جدا نیستن و امکان پنچر شدن. خراب شدن لاستیک ها همیشه وجود دارد. پنچر شدن لاستیک یکی از درد سرهایی هستش که هیچ راننده ای دوست ندارد با اون روبرو بشه. این مشکل در مواقعی که عجله دارید با در سفر هستید، می تواند بسیار آزار دهنده باشد.

اگر خودروی شما چند سال پیش پنچر می شد، به درد سر بزرگی می افتادید. چون لاستیک های قدیمی از تیوب استفاده می کردند. که تعویض یا پنچرگیری آن می توانست شما مدت زیادی گرفتار کند. اما خوشبختانه در حال حاضر اکثر لاستیک ها، به خصوص لاستیک خودروهای سواری به صورت تیوبلس طراحی و به بازار عرضه می شوند. این نوع لاستیک ها هم ایمنی بیشتری دارند و هم اینکه در صورت پنچر شدن به راحتی قابل تعویض و تعمیر هستند.

اینکه بلد باشین لاستیک پنچر را تعویض کنید، مهارتی است که همه راننده ها باید آن را بلد باشند.پنچر شدن لاستیک ممکن است در هر مکانی و هر شرایطی برای خودرو به وجود بیاد. خوشبختانه تعویض لاستیک پنچر کار چندان سختی نیست. فقط کافی است طبق دستورالعمل زیر کارها را انجام دهید.

چه وسایلی که برای تعویض لاستیک پنچر لازم داریم؟

این وسایل و ابزارها همیشه باید در خودروی شما وجود داسته باشد. تا در صورت پنچر شدن لاستیک بتوانید آن را تعویض کنید. این وسایل و ابزارها شامل جک، آچار چرخ و لاستیک زاپاس می باشد. اگر هر کدام از این وسایل را ندارید، سعی کنید حتما آن ها تهیه کنید و در خودروی خود قرار دهید. همچنین سعی کنید در هر بار تعویض روغن، باد لاستیک های خود را چک کنید. و حتما فشار باد لاستیک زاپاس را هم اندازه گیری کنید.

علاوه بر ابزارهای بالا سعی کنید چراغ قوه، بادگیر یا شبرنگ،یک تکه چوب پهن، دستکش و نگه دارنده چرخ را هم در صندوق عقب خود داشته باشید. این وسایل در شرایط سخت می توانند بسیار به شما کمک کنند.بعد از فراهم کردن این وسایل، حالا باید یاد بگیرید که چطور لاستیک پنچر را عوض کنید؟

تعویض لاستیک پنچر

مراحل تعویض لاستیک پنچر

برای تعویض لاستیک پنچر باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید، تا بتوانید با ایمنی کامل به رانندگی خود ادامه دهید.

پیدا کردن مکان امن

هنگامی که متوجه شدید لاستیک ماشین تان پنچر شده، سرعت خودرو را به آرامی کم کنید و با احتیاط کامل از مسیر خارج شوید. و به دنبال مکانی صاف با شانه ی پهن بگردید. پارکینگ ها مکان بسیار خوبی برای تعویض لاستیک پنچر هستند.

چراغ های خطر خود را روشن کنید

چراغ های خطر یا فلاشرهای خود را روشن کنید. و مثلث ایمنی را در فاصله 100 متری از خودرو قرار دهید. این کار به رانندگان دیگر کمک می کند تا شما را در کنار جاده ببینند و از خطر تصادف جلوگیری شود.

 

تعویض لاستیک پنچر

 

از نگه دارنده لاستیک استفاده کنید

نگه دارنده ها در جلو یا پشت لاستیک ها قرار می گیرند تا از حرکت چرخ ها در هنگام تعویض لاستیک پنچر جلوگیری شود. اگر لاستیک های عقب خود را عوض می کنید آنها در جلوی لاستیک جلو قرار دهید. اگر لاستیک های جلو را عوض می کنید آن را در پشت لاستیک عقب خود قرار دهید. البته می توانید از آجر یا سنگ بزرگ هم استفاده کنید. فقط مطمئن شوید آن ها به قدر کافی بزرگ هستند تا از حرکت لاستیک ها جلوگیری کنند.

قالپاق یا پوشش رینگ ها را بردارید

اگر خودروی شما دارای قالپاق است که پیچ های رینگ را می پوشاند، قبل از آنکه جک را در زیر خودرو قرار دهید آنها را بردارید. بعضی از خودروها از قفل رینگ استفاده می کنند، که حتما باید از آچار مخصوص خودشان برای باز کردن استفاده کنید.

شل کردن پیچ های رینگ

با استفاده از آچار چرخ، پیچ های رینگ را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا کمی شل شوند.این کار نیاز به کمی زور زدن دارد، و شاید مجبور شوید از پاها یا وزن بدن تان برای باز کردن پیچ ها استفاده کنید. پیچ هار تقریبا نیم درو بچرخانید تا کمی شل شوند، اما کامل آنها را باز نکنید. زمانی آن ها را کامل باز کنید که لاستیک ها از زمین فاصله گرفته اند و می خواهید آن ها را کامل در بیارید.

تعویض لاستیک پنچر

جک را زیر خودرو قرار دهید

مکان مناسب برای جک معمولا در زیر فلاپ خودرو و در کنار لاستیک است. آن قسمت از فلاپ پهن تر و تقویت شده هستند و به راحتی می توانید جک را در آنجا قرار دهید.

بالا بردن خودرو با جک

برای جلوگیری از جابجایی جک در زیر خودرو می توانید قبل از بالا بردن خودرو، در زیر آن قطعه چوب بگذارید. این کار بر روی آسفالت و در تابستان بسیار کاربر دارد. با قرار گرفتن جک، خودرو را بالا ببرید تا جایی که لاستیک پنچر در حدود 15 سانتی متر از زمین فاصله بگیرد. در هنگام بالا بردن خودرو با جک هرگز بدن خود را در زیر ماشین قرار ندهید.

تعویض لاستیک پنچر

 

پیچ های رینگ را کامل باز کنید

اکنون می توانید پیچ ها را کامل باز کنید. چون قبل تر آن ها شل کرده اید می توانید به راحتی و با دست آن ها را باز کنید.

لاستیک پنچر را در بیارید

لاستیک پنچر را از قسمت آجش بگیرید، و آن را به آرامی به سمت خود بکشید تا از جایش خارج شود.

قرار دادن لاستیک زاپاس

اکنون باید لاستیک زاپاس را در روی جای پیچ ها قرار دهید. آنها را طوری قرار دهید تا جای پیچ های لاستیک زاپاس با جای پیچ های روی توپی تراز شود.

بستن پیچ ها

پیچ ها را دوباره برروی جای خود قرار دهید و با دست سفتشان کنید. آنها را تا جایی که می توانید محکم کنید. بعد از پایین آوردن خودرو آنها را با آچار محکم خواهید کرد.

پایین آوردن خودرو

جک را پایین بیارید، تا لاستیک با سطح زمین در تماس باشد. اما وزن خودرو به صورت کامل روی لاستیک نیفتد. در این مرحله باید پیچ ها را با آچار محکم کنید. تا جایی که می توانید آن ها را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا محکم شوند. سعی کنید پیچ ها یی که رو به روی هم هستند را با هم سفت کنید.

تعویض لاستیک پنچر

پایین آوردن کامل خودرو

خودرو رو را تا انتها پایین بیاورید تا روی زمین قرار بگیرد و جک را بردارید. یک بار دیگر پیچ ها را با آچار محکم کنید.

گذاشتن قالپاق

قالپاق و قفل رینگ را همان گونه که باز کردید دو باره روی رینگ قرار دهید.

جمع آوری ابزاها

بعد از اینکه کارتان تمام شد جک، آچار چرخ، نگه دارنده لاستیک و لاستیک پنچر را از روی زمین جمع کنید و در داخل خودروی خود قرار دهید.

بررسی فشار باد لاستیک زاپاس

قبل از رانندگی فشار باد لاستیک زاپاس را چک کنید. و اگر فشار باد کم بود حتما در اتوسرویس برای تنظیم فشار باد توقف کنید.

تعمیر لاستیک پنچر

لاستیک های زاپاس و مخصوصا لاستیک های زاپاس باریک برای استفاده در مسافت های کوتاه ساخته شده اند. بنابر این با سرعت آهسته حرکت کنید تا به تعمیرگاه برسید. آنجا مشخص می شود که لاستیک شما قابل تعمیر است یا باید تعویض شود.

تعویض لاستیک پنچر

چقدر زمان لازمه تا لاستیک پنچر را عوض کنیم؟

جدا از اینکه لاستیک را برای گرفتن پنچری باید به یک متخصص نشان دهید، انجام مراحل بالا برای تعویض لاستیک پنچر بین 15 تا 30 دقیقه طول می کشد. البته نباید مرحله ای را جا بیندازید. اگر تا به حال تعویض لاستیک را انجام نداده اید حتما یک بار در پارکینگ خانه آن را انجام دهید تا با مراحل آن آشنا شوید.

 ویدئوی آموزش تعویض لاستیک پنچر

 

منیع:بریجستون

ارسال نظر

محسن محبی :
0 0
خیلی خوبه مه فیلم آموزشی و دوبله شده میزارین .
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()