0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 9 ارديبهشت 1400 در ساعت 54 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

اهمیت تنظیم باد لاستیک

اگر احساس می کنید که خودروی شما به خوبی حرکت نمی کند یا فرمان آن کمی سفت شده است، به احتمال زیاد لاستیک های شما فشار باد مناسبی ندارند. اگر می خواهید لاستیک های شما عمر نسبتا طولانی داشته باشند، تنظیم فشار باد آنها یک عمر بسیار ساده و ضروری است. تنظیم فشار باد لاستیک تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد خودرو می گذارد. و اگر تایرهای شما فشار باد مناسبی داشته باشند علاوه بر اینکه طول عمر آنها بالا می رود، فرمان پذیری سریع تر، مصرف شوخت بهینه تر و سواری نرم و راحت تری را برای شما به وجود می آورد.

تنظیم باد لاستیک

کم بودن فشار باد لاستیک و هم فشار باد بیش از اندازه می تواند خسارت هایی مثل از بین رفتن زودتر آج لاستیک را به وجود بی آورد. بهترین راه برای استفاده بهینه از لاستیک این است که به صورت ماهانه فشار باد آن ها را تنظیم کنید. رانندگی با لاستیک هایی که تنظیم باد نامناسبی دارند، یکی از دلایل خرابی لاستیک و به وجود آمدن تصادفات است. بر اساس گزارش های اداره ایمنی حمل و نقل بزرگ راه های آمریکا، 838 مورد فوت در تصادفات، مربوط به مشکلات لاستیک ها بوده است.

علامت PSI روی لاستیک به چه معنی است؟

فشار باد مناسب لاستیک، برای هر خودرو و لاستیک متفاوت است. سازندگان خودروها فشار باد مناسب لاستیک، برای ماشین های خود را تعیین می کنند. این فشار باد باعث می شود تا خودروی شما بهترین عملکرد را داشته باشد. این فشار هوا در لاستیک ها را با، PSI یا پوند بر اینچ مربع اندازه گیری می کنند. PSI  مناسب تایر، باعث می شود تا لاستیک ها بهترین مسافت را نسبت به سرعت خود بروند، همچنین هندلینگ و عمر لاستیک را بسیار افزایش می دهد. معمولا فشار باد توصیه شده یا PSI برای هر لاستیک بین 30 تا 35 است. که معمولا لاستیک های جلو را روی 32 PSI و لاستیک های عقب را روی 30 PSI  تنظیم می کنند.

تنظیم باد لاستیک

PSI یا فشار باد توصیه شده برای خودرو را چطوری پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن PSI یا فشار باد توصیه شده خودرویتان، می توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. در خودروهای جدید برچسب PSI را روی لبه درب ورودی راننده و با در زیر کاپوت خودرو قرار می دهند. فشار باد لاستیک های خود را با توجه به PSI نوشته شده بر روی آن تنظیم نکنید. این عدد نشان دهنده ی حداکثر فشار بادی است که لاستیک می تواند تحمل کند. نه فشار باد توصیه شده برای خودرو.

حتی اگر لاستیک های خود را عوض کرده باشید، و آن ها قادر باشند PSI یا فشار باد توصیه شده بیشتری را تحمل کنند، باز هم باید آن ها را با توجه به PSI توصیه شده خودرویتان تنظیم باد کنید. حداکثر PSI یا فشار باد قابل تحمل برای لاستیک را می توانید روی دیواره آن پیدا کنید.

تنظیم باد لاستیک

چطوری فشار باد لاستیک را بر رسی کنیم؟

برای اینکه بتوانید لاستیک های خود را به طور صحیح تنظیم باد کنید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • لاستیک ها سرد باشند

اگر لاستیک های شما داغ است، صبر کنید تا خنک شوند. تولیدکنندگان خودرو PSI مناسب را برای تایرهایی که خنک هستند توصیه کرده اند. حداقل زمانی که لاستیک ها باید استراحت کنند تا بتوانید فشار باد آن ها را تنظیم کنید 3 ساعت است.

  •  پیدا کردن PSI  توصیه شده خودروساز

 نگاهی به کنار درب راننده یا کتابچه راهنمای خودروی بیندازید، و PSI مناسب را برای لاستیک های جلو و عقب پیدا کنید. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید می توانید از یک متخصص لاستیک یا یک مکانیک سوال کنید.

  • نوشتن PSI مناسب برای هر لاستیک

اگر PSI لاستیک های جلو و عقب تان با هم فرق دارد، PSI مناسب برای هر کدام را یادداشت کنید.

  • بررسی فشار باد لاستیک، با فشار سنج

در پوش ولو با سوپاپ هوای لاستیک خود را باز کنید. سپس فشارسنج را روی دهانه آن بگذارید. و به اندازه ای فشار دهید تا صدای خروج باد قطع شود. یک یا دو ثانیه آن را نگه دارید تا فشار باد داخل لاستیک را دقیق به شما نشان دهد. فشار باد داخل تایر را یادداشت کنید. این کار را برای هر چهار لاستیک انجام دهید.

چطوری فشار باد لاستیک را تنظیم کنیم؟

  1. کمپرسور هوا را روشن کنید و ماشین را طوری قرار دهید که به هر چهار چرخ دسترسی داشته باشید.
  2. در پوش ولو(والف) یا سوپاپ هوای لاستیک را بردارید، آن را در جایی قرار بدهید که به راحتی بتوانید پیدا کنید.
  3. محل اتصال شلنگ کمپرسور را در سوپاپ با والف لاستیک فشار دهید. صدای باد شدن لاستیک را خواهید شنید. چند ثانیه آن را نگه دارید تا لاستیک باد شود.
  4. شلنگ را از لاستیک جدا کنید، و فشار باد آن را با فشارسنج اندازه بگیرید.
  5. این کارها را برای بقیه لاستیک هایتان انجام دهید.
  6. فشار باد لاستیک ها را با فشار سنج اندازه بگیرید. اگر خیلی زیاد بود، فشار سنج را فشار دهید تا کمی هوا خارج شود.
  7. در پوش والف ها را سر جایشان قرار دهید.

چند نکته هنگام تنظیم باد لاستیک

  • گر کمپرسور هوای شما، دیجیتالی باشد به راحتی می توانید فشار باد استاندارد را روی آن تنظیم کنید.
  •  اگر از کمپرسور هوای پمپ بنزین با تعویض روغنی استفاده می کنید، به این معنی است که لاستیک های شما گرم هستند. بنابراین هنگام تنظیم باد، می توانید 4PSI بیشتر، از زمانی که لاستیک ها سرد هستند قرار دهید. و هنگامی که لاستیک هایتان سرد شدند آن ها را دوباره اندازه گیری کنید.
  • پس از پر کردن لاستیک های خود، از فشارسنج برای بررسی دوباره فشار باد آن ها استفاده کنید. در این مرحله ایرادی ندارد که تایرها را بیش از حد باد کنید. چون می توانید باد اضافه را از لاستیک خارج کنید. هیچ وقت روی لاستیک هایی با باد زیاد حرکت نکنید. چون می تواند چسبندگی را کاهش، سایش زودرس آج و کاهش جذب ضربه را به وجود بیاورد.

چرا تنظیم باد لاستیک مهم است؟

رانندگی با لاستیک هایی که فشار باد مناسبی ندارند، می تواند عواقب جدی را برای ماشین شما به همراه داشته باشد. ممکن است هفته ها با لاستیک نامناسب در حال حرکت باشید، که می تواند برای شما بسیار خطرناک باشد.

خطر رانندگی با لاستیک های کم باد

رانندگی با لاستیک هایی که باد کمی دارند، باعث افزایش سطح تماس تایر با زمین می شوند. و باعث افزایش اصطکاک می شود، و لاستیک را زودتر فرسوده می کند به علاوه اینکه به علت چسبندگی زیاد مصرف سوخت شما افزایش پیدا می کند. کم باد بود لاستیک می تواند سیستم تعلیق خودروی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

خطر رانندگی با لاستیک پر باد

یکی از تصورات غلط این است که، لاستیک پرباد می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. اما باید این موضوع را بدانید که لاستیک هایی با باد زیاد سطح تماس کمتری با زمین دارند. این به معنای چسبندگی کمتر و عملکرد ضعیف تر است. و شرایط جاده ای نا مناسب مانند جاده خیس یا یخ زده می تواند این مشکل را بیشتر کند. و خودروی شما را در خطر از دست دادن کنترل قرار دهد. و این اتفاق در بزرگ راه ها می تواند بسیار خطرناک باشد.

ترکیدن لاستیک

فشار باد زیاد لاستیک و فشار باد کم، باعث گرم شدن بیش از حد تایرها و افزایش خطر ترکیدگی می شود. ترکیدن لاستیک می تواند باعث شود راننده کنترل خود را از دست بدهد، و منجر به تصادفات احتمالی و مرگ بار شود.

تنظیم باد لاستیک

هر چند وقت، باید فشار باد لاستیک ها را تنظیم کنیم؟

اگر لاستیک های شما در شرایط مناسبی باشند، می توانند فشار باد خود را به مدت یک ماه حفظ کنند. توصیه می شود حداقل ماهی یک بار فشار یاد تایرهای خود را چک کنید. هر زمان که برای بنزین زدن توقف کردید می توانید فشار باد لاستیک های خود را تنظیم کنید. یا اینکه فشارسنجی را در داخل ماشین خود قرار دهید و هر زمان که لازم شد فشار باد لاستیک هایتان را بررسی کنید.

فشار باد لاستیک و شرایط آب و هوایی

بررسی PSI در پاییز و زمستان و هنگام کاهش دما از اهمیت بیشتر برخوردار است. سرد شدن هوا باعث می شود که لاستیک های شما با سرعت بیشتری هوا را از دست بدهند. به طور متوسط با هر 10 درجه تغییر دما، PSI شما یا بالاتر می رود با کم می شود. و افت ناگهانی دما می تواند PSI تایر شما را به شدت کاهش دهد.

توصیه ما به شما این است که با تغییر آب و هوا اطمینان حاصل کنید که فشار باد لاستیک هایتان تنظیم است.

باد کردن لاستیک تا حداکثر PSIتوصیه شده، چه خطری دارد؟

راننده هایی که لاستیک خود را به میزان حداکثر PSI نوشته شده روی آن باد می کنند، معمولا خطر از دست دادن منترل خود را دارند. و یک حرکت ناگهانی می تواند منجر به از دست دادن کنترل عقب ماشین شود.وقتی لاستیک ها را بیش از حد توصیه شده باد می کنید، آج میانی لاستیک با سرعت بیشتری فرسوده می شود. از چسبندگی لاستیک کاسته می شود و خطر ترکیدن لاستیک هم به وجود می آید.

نتیجه گیری

به طور خلاصه برای اطمینان از ایمنی خودرو و همچنین خودتان، فشار باد تایرهای خود را در فواصل زمانی مناسب بررسی کنید. با انجام این کار مصرف سوخت بهینه تر، سواری نرم تر و عملکردئ بهتری خواهید داشت. سعی کنید به طور منظم و حداقل ماهی یک بار باد لاستیک های خود را چک کنید. این کار زمان زیادی از شما نمی گیرد اما باعث می شود تا یک عملکرد خوب و رانندگی راحت و ایمنی داشته باشید.

منبع: Bridgestonet Tire

ارسال نظر

امیر علی :
6 1
مطلب بسیار خوب و مفیدی بود
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()