0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 9 ارديبهشت 1400 در ساعت 33 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

جابجا کردن لاستیک ها

اگر به شما بگویند دو ویژگی خودرو که باعث می شود ایمنی بیشتری داشته باشید را نام ببرید، به احتمال زیاد لاستیک های شما در بین پاسخ هایتان نیست. و این موضوع بسیار نگران کننده است. چون لاستیک ها تنها نقطه اتصال شما با سطح جاده است. و حرکت و توقف اتومبیل شما به آن بستگی دارد.

کارهای بسیار زیادی برای حفظ و نگهداری از لاستیک ها وجود دارد، علاوه بر تنطیم باد لاستیک و بالانس آن،یکی دیگر از کارهایی که بسیار ساده است و به راحتی می توانید آن را انجام دهید، چرخش یا جابجایی دوره ای و منظم لاستیک هایتان است.

به طور معمول بیشتر راننده ها به لاستیک های اتومبیل خود توجهی ندارند. به این دلیل که بسیاری از آن ها فکر می کنند که لاستیک قطعه مهمی در ماشین نیست. و اکثر راننده ها زمانی به لاستیک خود توجه می کنند که پنچر یا خراب شده است.

اهمیت جابجا کردن لاستیک ها

جای هیچ گونه شکی نیست که معمولا این گونه از راننده ها اصلا به فکر جابجا کردن لاستیک های خود نیستند. در صورتی که همین کار ساده علاوه بر اینکه ایمنی خودرو را بیشتر می کند، باعث می شود تا تایرهایتان طول عمر بیشتری داشته باشند.

بی توجهی به این موضوع بسیار می تواند بسیار بد باشد، چون عملکرد خوب لاستیک ها باعث حفظ ایمنی اتومبیل و سرنشینان آن می شود. و همان طور که گفتیم لاستیک ها تنها نقطه از خودرو هستند که با سطح جاده در تماس هستند. و همین تماس باعث می شود تا خودرو حرکت کند و همین نقطه هم باعث می شود تا اتومبیل توقف کند. همچنین لاستیک ها هستند که کمک می کنند تا شما در هر نوع شرایط آب و هوایی، رانندگی ایمنی داشته باشید.

چه زمانی باید لاستیک هایمان را جابجا کنیم؟

بسته به این که خودروی شما دیفرانسیل عقب است یا جلو، یا اینکه چهار چرخ متحرک باشد، فرسودگی و سایش در لاستیک ها متفاوت است. معمولا لاستیک هایی که در محوری قرار دارند که حرکت و توقف را به وجود می آورد، سرعت ساییدگی در آن ها بیشتر است.

به عنوان مثال یک اتومبیل دیفرانسیل جلو، از چرخ های جلوی خود برای حرکت، هدایت و ترمزگیری استفاده می کند. فشار زیادی به روی لاستیک های محور جلوی این نوع از خودروها است، و ساییدگی بیشتری دارند.

چه زمانی باید لاستیک هایمان را جابجا کنیم؟

با جابجا کردن تایرهای خود به صورت منظم و دوره ای، کمک می کند تا لاستیک هایتان به صورت یکنواخت ساییده شوند و همچنین عمر طولانی تری داشته باشند. توصیه ما به شما این است که هر 5000 تا 8000 کیلومتر لاستیک های خود را جابجا کنید. البته بین هر تعویض روغن هم می توانید این کار را انجام بدین.

فایده جابجا کردن لاستیک ها چیست؟

جابجا کردن منظم نه تنها به سایش یکنواخت و افزایش عمر لاستیک کمک می کند، بلکه فرصت مناسبی را برای اطمینان از عملکرد هر چهار چرخ را برای شما فراهم خواهد کرد.

مثلا زمانی که فصل زمستان تمام می شود و وارد فصل بهار می شویم، بهترین فرصت است که لاستیک هایتان را از نظر سلامت و آج مورد بررسی قرار دهید. همچنین زمان خوبی برای بررسی وضعیت رینگ های شما است. که آیا در اثر ضربه های سخت و یا رفتن در چاله خم شده اند یا خیر؟

دو مشکل معمولی که هنگام بررسی لاستیک ها ممکن است با آن روبرو شوید، لاستیک سایی یا باد کردن دیواره آن است. ساییدگی و از بین رفتن آج کنار لاستیک، بیشتر در اتومبیل های کارکرده و با سیستم تعلیق خراب به وجود می آید. این مشکل باعث به وجود آمدن سایش ناهموار در لاستیک می شود، که اگر به آن توجه نکنید و آن را تعمیر نکنید می تواند به طور توجهی بر سواری، فرمان پذیری و ترمزگیری اتومبیل تاثیر بگذارد.

همچنین باد کردن دیواره لاستیک ممکن است بر اثر افتادن در چاله و پاره شدن دیواره داخلی و نشت هوا بین آن ها به وجود می آید. و در صورت عدم رسیدگی به آن این مشکل می تواند باعث ترکیدن لاستیک شود.

از چه الگویی باید برای جابجا کردن لاستیک ها استفاده کرد؟

الگوی جابجایی مناسب لاستیک برای اتومبیل شما به نوع لاستیکی که استفاده می کنید، نوع خودروی شما (دیفرانسیل عقب و جلو یا چهار چرخ متحرک)، جهت دارد بودن و غیر جهت دار بودن لاستیک، و اینکه سایز لاستیک های جلو و عقب یکسان است یا خیر دارد.

در زیر چند الگوی جابجایی لاستیک که به صورت استاندارد توسط انجمن جهانی تایر معرفی شده است را توضیح داده ایم.

الگوی جابجایی، لاستیک هایی که سایز یکسان و غیر جهت دارد هستند (بدون لاستیک زاپاس)

اهمیت جابجا کردن لاستیک ها

الگوی ضربدی،چرخ های عقب

برای خودروهایی که چهار چرخ متحرک یا دیفرانسیل عقب هستند، این الگو توصیه شده است. در این مدل لاستیک های محور عقب را در همان سمتی که قرار دارند به محور جلو انتقال می دهیم. و لاستیک های جلو را به صورت ضربدری به محور عقب انتقال می دهیم.

الگوی ایکس X

این الگو برای اتومبیل های دیفرانسیل جلو توصیه شده است. در این مدل لاستیک های جلو را به صورت ضربدری به محور عقب و لاستیک های محور عقب را به صورت ضربدری به محور جلو انتقال می دهیم.

الگوی ضربدری، چرخ های جلو

این الگو برای خودروهای دیفرانسیل جلو کاربرد دارد. در این مدل لاستیک های محور جلو را در همان سمتی که هستند به محور عقب انتقال می دهیم و لاستیک های محور عقب را به صورت ضربدری به محور جلو انتقال می دهیم.

الگوی جابجایی، لاستیک هایی که سایز یکسان دارند و غیر جهت دارد هستند (همراه لاستیک زاپاس)

برای اینکه مطمئن باشیم که همه لاستیک های اتومبیل، حتی لاستیک زاپاس ساییدگی یکسانی داشته باشند می توانید از الگوهای زیر استفاده کنید.

اهمیت جابجا کردن لاستیک ها

الگوی ضربدری، چرخ های عقب

این الگو برای اتومبیل های دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ متحرک مناسب است. در این مدل هر دو لاستیک محور عقب مستقیما به محور جلو انتقال پیدا می کنند. و لاستیک زاپاس روی سمت راست محور عقب نصب می شود. و تایر جلو سمت راست را به صورت مورب روی سمت چپ محور عقب نصب می کنیم. و لاستیک جلو سمت چپ، باید به عنوان لاستیک زاپاس مورد استفاده قرار بگیرد.

الگوی ضربدری، چرخ های جلو

این الگو برای اتومبیل های دیفرانسیل جلو مناسب است. در این مدل لاستیک های عقب به صورت مورب به طرف مخالف در محور جلو انتقال پیدا می کنند. و لاستیک جلو سمت راست را به عنوان لاستیک زاپاس استفاده می کنیم. و لاستیک زاپاس را در سمت راست محور عقب نصب می کنیم. و لاستیک سمت چپ محور جلو را به طور مستقیم در همان سمت در محور عقب نصب می کنیم.

الگوی جابجایی، برای لاستیک های با عملکرد بالا و جهت دار

اهمیت جابجا کردن لاستیک ها

ساید بای ساید

این الگو برای اتومبیل هایی مناسب است که سایر لاستیک های جلو و عقب آن ها با هم یکسان نیست. در این مدل دو تایر جلویی با هم و دو لاستیم عقبی با هم جابجا می شوند.

الگوی جلو به عقب

این الگو برای خودروهایی استفاده می شود که آج آن ها جهت دار است، اما سایز آن ها یکسان. در این مدل لاستیک ها از محور عقب به محور جلو و در همان سمت خود انتقال پیدا می کنند. یعنی لاستیک جلو سمت چپ به مخور عقب سمت چپ و بر عکس انتقال پیدا می کند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()