0
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 19 ارديبهشت 1400 در ساعت 15 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

چطور لاستیک تیوبلس را تعمیر کنیم؟

با پیشرفت صنعت خودروسازی و تولید اتومبیل های با عملکرد بالا، نیاز به لاستیک هایی بود که پاسخگوی این سطح از عملکرد باشند. و همچنین کمک کنند تا ماشین بالاترین سطح عملکرد خود را داشته باشد. برای همین تولید کننده های لاستیک، تحقیق و مطالعات بسیاری را انجام دادند، که سرانجام آن طراحی لاستیک های بدون تیوب با تیوبلس بود. از اسم این لاستیک ها می شود فهمید که از تیوب داخلی استفاده نمی کنند. و به صورت مستقیم بر روی رینگ های خودروی شما نصب می شوند.

این نوع از لاستیک ها عملکرد خودرو را بسیار بهبود بخشیدند و کیفیت سواری و ایمنی اتومبیل را بسیار بالا بردند. علاوه بر این ها لاستیک های بدون تیوب یا تیوبلس یک مزیت اساسی نسبت به لاستیک هایی با تیوب داخلی دارند و این مزیت باعث شده تا در صورت سوراخ شدن لاستیک تیوبلس، هوای داخل آن به سرعت خارج نشود. با این حال هنوز هم مانند لاستیک های دیگر ممکن است پنچر شوند.

تعمیر لاستیک تیوبلس

سوال این است که، چگونه باید لاستیک تیوبلس را تعمیر کرد؟ در صورت پنچر شدن لاستیک تیوبلس چه کاری باید انجام دهیم؟

تعویض لاستیک پنچر (چطوری لاستیک پنچر را عوض کنیم؟)، برای بسیاری از افراد کارد دشواری است، اما تعمیر لاستیک های تیوبلس کار نسبتا ساده ای است. تمام آنچه شما برای این کار لازم دارید یک کیت مخصوص لاستیک های پنچر است.

برای اینکه بتوانید لاستیک تیوبلس را تعمیر کنید به یک سری لوازم نیاز دارید، که مهم ترین آن کیت تعمیر پنچری لاستیک است. معمولا کیت پنچر لاستیک تیوبلس شامل وسایل زیر است:

  1. یک میله مارپیچ شکل که برای پاک کردن و گشاد کردن محل پنچری استفاده می شود.
  2. یک میله شبیه سوزن ( انتهای این میله شبیه سوزن است ) که برای قرار دادن نخ پنچرگیری استفاده می شود.
  3. یک قوطی روان کننده مخصوص لاستیک
  4. یک بسته نخ یا نوار تعمیر لاستیک تیوبلس

تعمیر لاستیک تیوبلس

 

بهتر است که یک انبردست یا پیچ گوشتی برای خارج کردن پیچ یا میخ از لاستیک، و یک چاقو یا تیغ برای کوتاه کردن نخ یا نوار تیوبلس در ماشین خود داشته باشید. علاوه بر این ها بهتر که یک عدد پمپ باد کوچک هم در ماشین خود داشته باشید، که بعد از تعمیر لاستیک پنچر بتوانید آن را باد کنید.

اگر زیاد سفر می کنید و در بزرگ راه ها و جاده های خارج از شهر تردد دارید، بهتر است که این کیت را برای مواقع ضروری در ماشین خود داشته باشید. اگر آن را ندارید به راحتی می توانید از فروشگاه های لوازم یدکی خودرو آن را بخرید. حالا که با ابزارهای پنچرگیری لاستیک تیوبلس آشنا شدید و آن ها را تهیه کردید، نوبت به تعمیر آن می رسد. بیایید ببینیم که چطور باید این کار را انجام دهیم.

چطوری لاستیک تیوبلس را تعمیر کنیم؟

شما در حال حرکت در بزرگ راه هستید و ناگهان ماشین شما شروع به لرزیدن می کند. وقتی پیاده می شوید تا مشکل را بررسی کنید، با لاستیک کم باد خود روبرو می شوید. اگر این مشکل برایتان به وجود آمد جای هیچ نگرانی نیست. در ادامه به صورت مرحله به مرحله تعمیر لاستیک تیوبلس را به شما آموزش خواهیم داد.

مرحله 1) یک مکان امن پیدا کنید

اگر در حال رانندگی هستید و متوجه شدید که ماشین شما پنچر شده است، خودروی تان را در همان جا که هستید متوقف نکنید. به دنبال یک محل ایمن باشید و خوذرویتان را در آنجا پارک کنید. در این صورت می توانید به راحتی لاستیک پنچر خود را تعمیر کنید. و ترافیک هم به وجود نمی آورید.

مرحله2) بررسی لاستیک پنچر

اول باید بررسی کنید که کدام یک از لاستیک های شما پنچر شده است. گرفتن پنچری لاستیک جلو بسیار راحت تر از لاستیک عقب است. برای پنچرگیری لاستیک های جلو نیازی به در آوردن آنها نیست. تنها کاری که باید انجام دهید خارج کرد جسمی است که لاستیک شما را پنچر کرده است. برای این کار می توانید از فرمان برای حرکت دادن چرخ ها و پیدا کردن محل پنچری استفاده کنید. اما برای لاستیک های عقب، باید ابتدا لاستیک را از محل خود خارج کنید. ( راهنمای تعویض لاستیک پنچر)

مرحله3) کیت تعمیر لاستیک خود را مرتب کنید

قبل از شروع به تعمیر تایر پنچر، کیت تعمیر خود را مرتب کنید. این کار باعث کاهش درهم ریختگی، و تمرکز بیشتر شما می شود. برای مرتب کردن کیت تعمیر خود این کارها را می توانید انجام دهید:

  • یک عدد نوار یا نخ تعمیر را باز کنید و داخل شکاف میله سوزی قرار دهید.
  • نوار یا نخ تعمیر تایر تیوبلس را کمی فشار دهید تا صاف شود.

مرحله4) استفاده از کیت تعمیر

نحوه استفاده از کیت تعمیر تایر تیوبلس، برای لاستیک های جلو و عقب یکی است. و برای تعمیر آن ها می توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  • با استفاده از انبردست، جسمی را که باعث پنچری لاستیک شده را خارج کنید. و آن را در سطل زباله یا محلی قرار دهید تا باعث پنچر شدن خودروهای دیگر نشود.
  • میله مارپیچ را بردارید و وارد محل پنچری کنید تا هم تمیز و کمی گشاد شود تا بتوانید نخ تعمیر را وارد آن کنید. برای اینکه اطمینان پیدا کنید که محل پنچری تمیز است و باز شدن محل، چندین بار میله را وارد آن کنید، بچرخانید و در بیاورید.

تعمیر لاستیک تیوبلس

  • روان کننده مخصوص لاستیک را روی میله مارپیچ بریزید، و آن را با دقت وارد محل پنچری کنید. این کار کمک می کند تا نخ تعمیر لاستیک تیوبلس راحت تر وارد محل پنچری شود.

تعمیر لاستیک تیوبلس

  • بعد از اینکه میله مارپیچ را خارج کردید، میله سوزی را که قبل تر نخ تعمیر را داخل آن گذاشتید، وارد سوراخ پنچری کنید. و آن را در در چند جهت بچرخانید و خارج کنید. توجه داشته باشید که برای وارد کرد نخ تعمیر باید فشار زیادی وارد کنید. با بیرون آوردن میله سوزنی، باید محل پنچری لاستیک کاملا پر شده باشد.

تعمیر لاستیک تیوبلس

مرحله5) بریدن اضاقه نوار تعمیر

در صورت انجام درست مراحل، نوار تعمیر باید مانع از نشت هوا به خارج شود. شما می توانید اضافه نوار پنچرگیری را که از لاستیک خارج شده است ببرید. اما اگر اضافه آن هم باقی بماند مشکلی به وجود نمی آید و به مرور صاف می شود.

تعمیر لاستیک تیوبلس

نکته: اگر از زمان تولید نوار پنچرگیری مدت سه سال گذشته باشد، نوار سخت می شود و شما نمی توانید با آن پنچری لاستیک را تعمیر کنید.

مرحله6) چک کردن محل پنچری لاستیک

اگر امکانش را داشتید، لاستیک را در آب قرار دهید. اگر حبابی روی آب به وجود نیامد، موفق شده اید پنچری لاستیک تیوبلس خود را به خوبی تعمیر کنید. اگر هم این امکان را نداشتید، می توانید کمی آب را در محل پنچری بریزید.

تعمیر لاستیک تیوبلس

نکته: همیشه یک پمپ باد دستی یا برقی کوچک در ماشین خود داشته باشید تا بتوانید لاستیک خود را باد کنید.


نتیجه گری

اگر چه این مراحل برای تعمیر لاستیک خودرو گفته شد، اما شما می توانید آن را برای لاستیک های تیوبلس موتور یا دیگر وسایل نقلیه انجام دهید. گرفتن پنچری لاستیک زمانی بسیار به درد شما می خورد که در وسط جاده، تایر شما پنچر شود و هیچ گونه تعمیرگاهی در نزدیکی شما هم نیست. پس سعی کنید تا تعمیر لاستیک تیوبل را یاد بگیرید. و برای این که در تعمیر لاستیک تیوبلس ماهر شوید باید چند بار آن را انجام دهید. و هر موقع که یکی از لاستیک هایتان پنچر شد این مراحل را با دقت انجام دهید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()