لاستیک ایرانی بهتره یا لاستیک خارجی
لاستیک، یکی از قطعات مهم در خودرو به حساب می آید. و تمام عملکرد خودرو بستگی به عملکرد خوب لاستیک ها دارد. اگر شما از خودروی مثل بنز، بی ام و یا حتی هیوندای داشته باشید که عملکرد های بالایی دارند. و اگر از لاستیکی استفاده کنید که قادر به پاسخگویی به عملکرد بالای آن نباشد، قطعا کیفیت سواری و هندلینگ خودروی شما بسیار کم خواهد شد. و نمی توانید از تمام قابلیت های خودروی خود به خوبی استفاده کنید.
عملکرد خوبی لاستیک به ویژگی هایی مثل کد سرعت لاستیک، کد وزن لاستیک، میزان چسبندگی (برای آشنایی با اصطلاحات لاستیک می توانید راهنمایی خرید لاستیک خودرو را بخوانید) و .... بستگی دارد. بنابر این می توان گفت که هرچه ویژگی های لاستیک بیشتر و بهتر باشد، تاثیر مستقیمی روی عملکرد و قابلیت های خودرو خواهد گذاشت. پس در انتخاب لاستیک برای خودرو ی تان حتما دقت کنید.
امروزه تولیدکنندگان لاستیک بسیاری در سراسر جهان وجود دارند. و لاستیک هایی تولید می کنند که بتواند عملکرد و کیفیت سواری خودرو را افزایش دهند. مثلا شرکت پورشه برای تولید لاستیک خودروی 911 GT3 همکاری بسیار نزدیکی بت شرکت لاستیک میشلن داشته است. تا بتواند لاستیکی تولید کند تا بهترین عملکرد و کیفیت سواری را برای این خودرو به وجود بی آورد.
ما هم در کشور خود چند شرکت تولیدکننده لاستیک داریم که تایرهای تقریبا با کیفیتی را تولید می کنند. و از آنجایی که این لاستیک ها در داخل ایران تولید می شوند، قیمت مناسبی دارند. و باعث شده بسیاری از مصرف کنندگان ایرانی تمایل زیادی به خرید لاستیک ایرانی داشته باشند. اما گاهی برای خریداران لاستیک این سوال پیش می آید که لاستیک ایرانی بخرم یا خارجی؟
در این مقاله قصد داریم به این سوال شما پاسخ دهیم و به شما تفاوت بین لاستیک ایرانی و خارجی را بگیم. و بررسی کنیم که کیفیت لاستیک ایرانی بهتر است یا لاستیک خارجی؟ پس تا انتهای این مقاله همره ما باشید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنید.
تفاوت بین لاستیک ایرانی و خارجی چیه ؟
اگر از لاستیک، توقع عملکرد، هندلینگ و چسبندگی خوب را دارید و می خواهید در هر شرایط آب و هوایی که هستید، رانندگی خوب و با کیفیتی داشته باشید. و دوست دارید از حداکثر کارایی خودروی خود استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از لاستیک خارجی است. اما دلیلی بر عدم داشت این ویژگی ها در لاستیک های ایرانی نیست. لاستیک های تولید داخل هم از این ویژگی ها بهرهمند هستند. اما برندهای ایرانی تمرکز آنچنانی روی این ویژگی ها ندارند.
طراحی پیشرفته
برندهای تولید کننده لاستیک در خارج، برای طراحی و تولید لاستیک های خود از پیسرفته ترین و بروزترین فناوری ها در زمینه ساخت تایر استفاده می کنند. این برندها هزینه های بسیار زیادی برای تحقیق و توسعه روی یک مدل از لاستیک پرداخت می کنند. تا تایر تولید شده بهترین عملکرد و کارایی را داشته باشد. و علاوه بر این ویژگی ها ایمنی خودرو و سرنشینان آن را به خوبی حفظ کند.
به عنوان مثال شرکت لاستیک کومهو مراکزی را در کشورهای اروپایی و آمریکا تاسیس کرده تا از دانش فنی آنها برای تولید لاستیک استفاده کنند. علاوه بر این، شرکت کومهو سرمایه گذاری هم روی دانشجو های می کند تا بتوانند در زمینه دانش ساخت لاستیک را در سایر کشورها یاد بگیرند.
همچنین لاستیک های خارجی، برای تولید هد مدل از تایرهای خود، تست ها و شبیه سازی های زیادی انجام می دهند. و لاستیک طراحی شده را در هر نوع شرایط آب و هوایی و جاده ای تست می کنند، تا از عملکرد و ایمنی لاستیک های خود مطمئن شوند.
به عنوان مثال شرکت لاستیک نکسن مسیر تستی را برای آزمایش تایرهای خود ساخته، و هر لاستیک را قبل از اینکه معرفی کنند تحت آزمایش و تست های سختی قرار می دهند. و اینگونه از عملکرد و کارایی لاستیک طراحی شده اطمینان خاطر پیدا می کنند. همچنین این نوع تست ها خیال مصرف کننده ها را از نظر عملکرد و کارایی راحت می کند.
اما متأسفانه شرکت های ایرانی چنین تست ها و تحقیقاتی را خیلی کم انجام می دهند. و معمولا با خرید قالب طراحی شده توسط شرکت های خارجی، اقدام به تولید تایر می کنند. و تقریبا هیچ گونه تحقیق برای ساخت مواد جدید برای تولید لاستیک های جدید انجام نمی دهند.
خط تولید پیشرفته
خط تولید اکثر تولید کننده های خارجی، بسیار هوشمند و به صورت روباتیک می باشد. این مدل خط های تولید کمک می کنند تا لاستیک ها از کیفیت بالا و یکنواختی برخوردار باشند. و از لحاظ کیفیت ساخت هیچ گونه اختلافی در لاستیک وجود نداشته باشد. همچنین این خط های تولید، لاستیک های معیوب را به صورت هوشمند و اتوماتیک شناسایی می کنند و اگر لاستیکی از نظر فنی، دچار مشکل باشد آن را به صورت هوشمند از خط خارج می کنند.
خط تولید لاستیک نکسن
خط تولید لاستیک کویرتایر
خط تولید لاستیک بارز
کیفیت ساخت بالا
همانطور که گفته شد، تولیدکنندگان خراجی، دارای مراکزی برای تحقیق و توسعه فناوری برای طراحی و تولید لاستیک های پیشرفته هستند. به همین دلیل این شرکت ها در زمینه مهندسی مواد بسیار پیشرفته هستند. همین ویژگی باعث شده تا لاستیک هایی با کیفیت بالا تولید کنند. به همین دیلیل است که هرچه بیشتر از لاستیک خارجی استفاده می کنید، حالت ارتجاعی آن بیشتر می شود. ولی در لاستیک های ایرانی بعد از دو سال استفاده خشک و بی کیفیت می شوند.
همچنین موادی که تولید کنندگان لاستیک خارجی برای ساخت تایر و آج آن استفاده می کنند، باعث می شود که ویژگی هایی مثل چسبندگی، ترمز گیری و عملکرد بهتر را برای لاستیک به وجود بی آید.اما متاسفانه چنین تحقیقاتی برای تولید مواد اولیه پیشرفته، برای ساخت لاستیک به ندرت انجام می شود. و روی چنین موضوعاتی سرمایه گذاری نمی کنند. در صورتی که در کشورمان مهندسان بسیار مستعد در این زمینه داریم.
سایزهای متوع
یکی دیگر از ویژگی های لاستیک های خارجی این است که برای انواع خودروهای سواری، SUVها، کراس اوورها، خودروهای آفرود، کامیون و اتوبوس و خودروهای صنعتی لاستیک تولید می کنند. مثلا لاستیک دانلوپ برای انواع خودرو از رینگ 13 اینچی تا 22 اینچی، انواع کامیون و اتوبوس، انواع لیفتراک و لودر و حتی دوچرخه لاستیک تولید می کند.
اما متاسفانه تولیدکنندگان ایرانی چنین تنوع سایزی را ندارند. و تولید آنها بیشتر برای خودروهای تولید داخل و رینگ های 13 تا 16 اینچی با لاستیک برای کامیون ها و اتوبوس ها در سایزها و تعداد محدودی می باشد به عنوان مثال اگر به دنبال لاستیک برای خودرویی مثل هیوندای سوناتا باشید، نمی توانید لاستیک ابرانی مناسبی برای آن پیدا کنید.
هر چند در سال های اخیر شرکت های ایرانی اقدام به تولید لاستیک برای رینگ های 17،16 و 18 اینچی کردند. اما هنوز از لحاظ کیفیت در سطح پایینی قرار دارند.
تفاوت قیمت لاستیک ایرانی و خارجی
از لحاظ قیمتی، لاستیک های ایرانی قیمت بسیار مناسب تری نسبت به لاستیک های خارجی دارند. که البته این موضوع به این دلایل می باشد که اولا این لاستیک ها در داخل ایران تولید می شوند و هیچ گونه هزینه گمرکی و حمل و نقل بابت ورود آنها به ایران پرداخت نمی شود. دوم اینکه، تولیدکنندهای ایرانی معمولا هزینه ای برای تحقیق و توسعه برای لاستیک های خود ندارند. به این دلایل است که قیمت لاستیک های ایرانی بسیار کمتر از لاستیک های خارجی است.
طول عمر لاستیک ایرانی بیشتر است یا لاستیک خارجی؟
سبک رانندگی و نوع مسیرهایی که در آن تردد می کنید، نقش بسیار مهمی در طول عمر لاستیک دارد. هرچه کمتر شتاب گیری ناگهانی با ترمز گیری شدید داشته باشید یا اینکه در جاده هایی با ناهمواری های زیاد تردد کنید باعث می شود طول عمر لاستیک شما کمتر شود.
اما می توان گفت که لاستیک های خارجی طول عمر بیشتری نسبت به لاستیک های ایرانی دارند. و اینکه تایرهای خارجی تا آخر عمر مفید خود عملکردی خوبی دارند. که این به دلیل ترکیب مواد پیشرفته ای که برندهای خارجی در ساخت لاستیک های خود استفاده می کنند.
لاستیک ایرانی بخرم یا چینی ؟
این یکی از سوالاتی است که هنگام خرید لاستیک جدید با آن روبرو می شوید. برای جواب به این سوال باید دید که می خواهید از چه لاستیک چینی و با چه برندی می خواهید استفاده کنید.
لاستیک های چنی مثل تری انگل، جینیو و هدوی از لحاظ کیفیت و طراحی در سطح جهانی شناخته شده هستند. و بسیاری از تولیدات این برندها در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. اما در حال حاضر شاهد ورود برندهای چینی متفرقه در بازار لاستیک ایران هستیم که به دلیل قیمت پایین این لاستیک شاهد افزایش بیشتر آنها در بازار هستیم. پس هنگام خرید لاستیک چینی حتما به برند آن توجه کنید و اگر برند متفرقه ای بود به سراغ لاستیک ایرانی بروید.
نتیجه گیری
در مقاله تا جایی که ممکن بود به تفاوت های لاستیک ایرانی با خارجی پرداختیم. و به این نتیجه رسیدیم که لاستیک خارجی قیمت بالاتری نسبت به لاستیک ایرانی دارد. اما این قیمت بیشتر ویژگی هایی مثل عملکرد، هندلینگ، کارایی و طول عمر بیشتر را به همراه دارد. این ویژگی ها باعث می شود در طولانی مدت هزینه ی بیشتری که کردید جبران شود. چون با استفاده از لاستیک های خارجی هزینه های شما برای تعمیر و نگه داری جلو بندی خودروی تان بسیار کمتر می شود و همچنین طول عمر بیشتر و مصرف سوخت بهینه تر در دراز مدت می تواند این اخلاف قیمت را جبران کند.