همیشه فکر می کردم که تایر اتومبیل یه قطعه ای است که فقط برای اینکه ماشین بتونه حرکت کنه استفاده میشه. هیچ وقت فکر نمی کردم که فروش تایر می تونه کار تخصصی باشه، تا اینکه سال 1388 وارد بازار لاستیک تهران بودم. در اون زمان به عنوان یه کار دانشجویی اومدم توی این حرفه ولی بعد از گذشته یک سال علاقه زیادی به این کار پیدا کردم. کم کم در باره تایرها و مراحل تولیدشون تحقیق کردم و فهمیدم که هر تایر بسته به نوع ساخت و موادی و تکنولوژی که در آن به کار برده شده ویژگی های مختلفی دارد. این ویژگی ها به صورت پارامترهای عددی و حروف بر روی دیواره هر تایر حک شده تا خریدار بتواند با توجه به آنها تایر مناسب برای اتومبیل خود را تهیه کند. از اونجایی که مرجعی در فارسی نبود که مصرف کننده های ایرانی را بتواند با این علائم آشنا کند، تصمیم گرفتم تا به صورت ساده و خلاصه مهم ترین معیارهایی را که باید هنگام خرید لاستیک به آن توجه شود را در مقاله ای بنوسیم. که امیدوارم با مطالعه آن بتوانید راحت تر برای خرید لاستیک جدید اتومبیل تان تصمیم بگیرید.
چطور لاستیک مناسب برای خودروی خود انتخاب کنیم؟ یک راهنمای کامل
شاید به نظر ساده بیاید، اما تایرها تنها نقطه اتصال خودروی شما با جاده هستند؛ سطحی به اندازه کف دست که مسئولیت کنترل، ترمزگیری، شتابگیری و در نهایت، حفظ جان شما و سرنشینان را بر عهده دارد. بنابراین، انتخاب لاستیک مناسب، فراتر از یک خرید ساده، یک تصمیم حیاتی برای ایمنی و عملکرد خودروی شماست.
با این حال، ورود به دنیای لاستیکها میتواند بسیار گیجکننده باشد: دهها برند مختلف، کدهای فنی پیچیده روی دیواره تایر، انواع مدلهای تابستانی، زمستانی و چهارفصل، و توصیههای ضد و نقیض، همگی فرآیند خرید را به یک چالش بزرگ تبدیل میکنند.
هدف این راهنمای جامع و کامل، پایان دادن به تمام این سردرگمیهاست. ما قصد نداریم یک مقاله سطحی ارائه دهیم؛ بلکه میخواهیم شما را به یک خریدار آگاه و متخصص تبدیل کنیم که با اطمینان کامل، بهترین انتخاب را برای خودروی خود انجام میدهد.
در این مرجع کامل، قدم به قدم یاد خواهید گرفت:
- چگونه تمام اعداد و کدهای روی لاستیک را مانند یک متخصص بخوانید.
- چه زمانی دقیقاً باید لاستیک خود را تعویض کنید.
- تفاوت واقعی بین لاستیکهای تابستانی، زمستانی و چهارفصل چیست.
- چرا تاریخ تولید لاستیک از قیمت آن مهمتر است.
- از چه اشتباهات رایجی هنگام خرید باید جداً خودداری کنید.
با ما همراه شوید تا با تسلط بر این نکات، ایمنی و عملکرد خودروی خود را به بالاترین سطح ممکن برسانید.
چرا انتخاب تایر، یک تصمیم مهندسی برای خودروی شماست؟
یک تایر خوب فقط خودرو را به حرکت در نمیآورد؛ بلکه شخصیت رانندگی آن را تعریف میکند. از آنجایی که تایر تنها رابط شما با جاده است، تأثیر آن بر جنبههای مختلفی از تجربه رانندگی شما بسیار عمیق و گسترده است. درک این تأثیرات، اولین قدم برای یک انتخاب هوشمندانه است.
۱. ایمنی: اولین و مهمترین اولویت مهمترین تأثیر تایر در ایمنی شما خلاصه میشود. قابلیت چنگزنی (Grip) تایر به سطح جاده، به طور مستقیم مسافت ترمزگیری را تعیین میکند. در یک موقعیت اضطراری، تفاوت بین یک ترمزگیری ایمن و یک حادثه، تنها چند متر است؛ فاصلهای که مستقیماً به تکنولوژی و کیفیت تایر شما بستگی دارد. این موضوع در جادههای خیس و بارانی اهمیتی دوچندان پیدا میکند.
۲. عملکرد و فرمانپذیری (هندلینگ) فرمانپذیری دقیق در پیچها، پایداری خودرو در سرعتهای بالا و پاسخدهی سریع به حرکات فرمان، همگی به شدت تحت تأثیر ساختار و طراحی آج تایر هستند. یک تایر با دیوارههای مستحکم و طراحی مناسب، میتواند خودروی شما را به گزینهای بسیار پایدارتر و قابل اعتمادتر در مانورها تبدیل کند.
۳. کیفیت سواری و راحتی سرنشینان تایرها اولین خط دفاعی سیستم تعلیق در جذب ناهمواریها و ارتعاشات جاده هستند. یک تایر نرمتر، سواری راحتتری را فراهم میکند، در حالی که تایرهای اسپرت با دیوارههای کوتاهتر، معمولاً سواری خشکتری دارند. علاوه بر این، طراحی آج در میزان صدای تولیدی تایر در سرعتهای بالا نیز نقش کلیدی ایفا میکند.
۴. راندمان اقتصادی: مصرف سوخت و طول عمر شاید ندانید، اما حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از مصرف سوخت خودروی شما صرف غلبه بر مقاومت غلتشی (Rolling Resistance) تایرها میشود. تایرهایی که با تکنولوژیهای جدیدتر برای کاهش این مقاومت طراحی شدهاند، میتوانند به صرفهجویی قابل توجهی در هزینههای سوخت منجر شوند. همچنین، دوام و طول عمر تایر (که با شاخص سایش مشخص میشود) یکی دیگر از جنبههای اقتصادی مهم در انتخاب شماست.
هیچ تایری در همه چیز بهترین نیست! اینجاست که دنیای تایرها پیچیده میشود. به دلیل پیشرفت صنعت خودروسازی و تنوع نیازها، هیچ تایری وجود ندارد که بتواند در تمام زمینههای بالا به طور همزمان "عالی" باشد. همیشه یک بدهبستان (Trade-off) بین ویژگیها وجود دارد؛ مثلاً افزایش چسبندگی اسپرت، ممکن است به قیمت کاهش طول عمر تمام شود.
به همین دلیل، تولیدکنندگان معتبری مانند دانلوپ، میشلن، بریجستون، یوکوهاما، کومهو و نکسن مدلهای بسیار متنوعی را برای نیازهای خاص تولید میکنند. یک تایر طراحیشده برای خودروی خانوادگی شاسیبلند مانند هیوندای سانتافه یا کیا سورنتو، اولویت را به راحتی و دوام بالا میدهد، در حالی که تایر یک کراساوور شهری مانند پژو 2008، نیسان قشقایی و تویوتا رافور ممکن است روی کاهش مصرف سوخت و فرمانپذیری در شهر متمرکز باشد.
زبان مشترک صنعت تایر: اعداد و کدها این ویژگیهای مهندسی شده و فناوریهای پیشرفته، چگونه به شما به عنوان یک خریدار اطلاع داده میشود؟ پاسخ در مجموعهای از اعداد، حروف و کدهاست که بر روی دیواره هر تایر حک شده است. این کدها، زبان مشترک صنعت تایر برای بیان قابلیتهای آن هستند و در بخش بعدی، به رمزگشایی کامل آنها خواهیم پرداخت.

راهنمای کامل خواندن کدهای روی لاستیک: رمزگشایی شناسنامه تایر
دیواره یک تایر، مانند یک شناسنامه پر از اطلاعات فنی است. در نگاه اول، این مجموعه از اعداد و حروف ممکن است پیچیده و تخصصی به نظر برسد. اما نگران نباشید! هرکدام از این کدها معنای مشخصی دارند و درک آنها بسیار سادهتر از چیزی است که تصور میکنید. با یادگیری این زبان مشترک جهانی، شما کنترل کامل فرآیند خرید را در دست میگیرید و میتوانید با اطمینان، ادعای فروشندگان را راستیآزمایی کرده و بهترین گزینه را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

سایز استاندارد لاستیک خودروی من کجاست؟
اگر از سایز فابریک خودروی خود مطمئن نیستید، به راحتی میتوانید آن را در یکی از این مکانها پیدا کنید:
- برچسب کنار درب راننده: رایجترین و معتبرترین مکان.
- دفترچه راهنمای خودرو: همیشه اطلاعات کامل در دفترچه موجود است.
- درب باک بنزین یا داخل داشبورد: در برخی خودروها، این اطلاعات در این قسمتها نیز ثبت شده است.

حالا به ادامه رمزگشایی لاستیک P205/55R16 میپردازیم:
چطوری سایز لاستیک را بخوانیم؟
تولید کنندگان لاستیک، به دو روش متریک و اینچ سایز تایرهای خود را نشان میدهند. بیایید بررسی کنیم که هر حرف و عدد بر روی لاستیک چه معنی میدهد؟
حروف P یا LT بر روی لاستیک چه معنی میدهد؟
در اکثر لاستیکها قبل از شروع اعدادی که سایز لاستیک را نشان میدهند، از حرف P استفاده شده است که کوتاه شده کلمه P-Metric است. این حرف نشان میدهد که لاستیک برای خودروهای سواری، کراس اوورها و وانتهای سبک طراحی شده است. اما اگر در اول سایز حروف LT را مشاهده کردید به این معنی است که لاستیک بر اساس سیستم LT – Metric اندازه گیری شده است. و نشان می دهد که لاستیک برای کامیونهای سبک که قادر به حمل بارهای سنگین هستند و یا SUV ها طراحی شده است.

۲.پهنا یا عرض لاستیک چیست ؟(Section Width)
اولین عددی که بعد از حروف P یا LT ظاهر میشود مربوط به پهنای لاستیک است. و واحد اندازه گیری آن میلی متر میباشد. یعنی لاستیکی با سایز P 225/70 R16 عرض یا پهنای معادل 225 میلیمتر دارد. پهنای لاستیک هرچه بیشتر باشد باعث میشود، تا هندلینگ و عملکرد بهتری با خودرو داشته باشید. مثلا برای خودروهای شاسیبلند و کراساوورهایی مثل نیسان جوک یا هیوندای توسان، انتخاب یک سایز پهنتر میتواند هندلینگ و چسبندگی بهتری را فراهم آورد. اگر میخواهید لاستیکهای خود را به صورت کامل عوض کنید (هر چهار چرخ)، سعی کنید یک ساز پهن تر را نسبت به لاستیک فابریک خود انتخاب کنید.
- در مثال ما (
**205**/55R16
)، پهنای تایر ۲0۵ میلیمتر است.

پهنای تایر یکی از مهمترین عوامل در چسبندگی و پایداری خودرو است. به طور کلی:
- تایر پهنتر: سطح تماس بیشتری با جاده دارد و به بهبود ترمزگیری و فرمانپذیری در پیچها (به خصوص در جادههای خشک) کمک میکند.
- تایر باریکتر: فشار بیشتری به سطح وارد کرده و در شرایط برفی و بارانی عملکرد بهتری در شکافتن آب و برف دارد. همچنین معمولاً به کاهش مصرف سوخت کمک میکند.
نکته تخصصی: آیا میتوانم از تایر پهنتر استفاده کنم؟
بله، اما با رعایت اصول. استفاده از سایزهای جایگزین مانند 195/65R15
یا 205/60R15
به جای سایز فابریک 185/65R15
برای خودرویی مانند پارس یا تندر ۹۰، میتواند هندلینگ را به شکل محسوسی بهبود بخشد.
هشدار: هنگام تغییر سایز، قطر کلی چرخ نباید بیش از ۳٪ نسبت به سایز فابریک تغییر کند. تغییر بیش از این مقدار میتواند باعث اختلال در عملکرد سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل پایداری (ESP) و همچنین ایجاد خطا در کیلومترشمار شود. همیشه قبل از هرگونه تغییر سایز، با یک متخصص معتبر مشورت کنید.
۳. دیواره یا فاق تایر (Aspect Ratio)
دیواره یا فاق لاستیک از تاثیر گذارترین قسمتهای یک تایر به حساب میاد. و تاثیر مستقیمی به روی عملکرد خودرو دارد. هرچه اندازه دیواره لاستیک کمتر باشد، عملکرد و هندلینگ خودرو در پیچها و سرعتهای بالا، بهبود بسیار خوبی پیدا میکند. فاق کوتاهتر برای خودروهای اسپرت مانند هیوندای جنسیس و کیا کادنزا مزیتهایی از جمله کنترل بهتر در سرعتهای بالا و پیچها را فراهم میکند، اما ممکن است راحتی سواری کمی کاهش یابد. نسبت پهنا به ارتفاع یا فاق لاستیک، با تقسیم ارتفاع لاستیک به پهنای آن به دست میآید. ولی به طور خلاصه فاق لاستیک درصدی از پهنا یا عرض آن است که به صورت زیر می تونید حساب کنید.
- در مثال ما (
205/**50**R16
)، ارتفاع دیواره تایر ۵5٪ از پهنای آن (۲0۵ میلیمتر) است.
- محاسبه:
میلیمتر 112.75 = (55 ÷ 100) × 205

فاق تایر تأثیر مستقیمی بر کیفیت سواری و عملکرد اسپرت خودرو دارد:
- فاق کوتاه (اعداد کمتر مانند ۴۰، ۴۵، ۵۰): دیواره تایر کوتاهتر و سختتر است. این ویژگی باعث واکنش سریعتر فرمان و پایداری بیشتر در پیچها میشود و ظاهری اسپرت به خودرو میدهد (مانند هیوندای جنسیس). عیب آن، سواری خشکتر و انتقال بیشتر ضربات جاده به کابین است.
- فاق بلند (اعداد بیشتر مانند ۶۰، ۶۵، ۷۰): دیواره بلندتر و انعطافپذیرتر است و ضربات جاده را بهتر جذب میکند که به سواری نرمتر و راحتتر منجر میشود.
۴. ساختار داخلی تایر (Construction)
حرف انگلیسی که در وسط کد قرار دارد، نوع ساختار اسکلت داخلی تایر را مشخص میکند.
- در مثال ما (
205/55**R**16
)، حرف R
مخفف رادیال (Radial) است.
امروزه تقریباً تمام تایرهای خودروهای سواری از ساختار رادیال بهره میبرند که دوام، انعطافپذیری و اتلاف حرارت بهتری نسبت به نسلهای قدیمیتر یعنی تایرهای بایاس (Diagonal) دارند. حرف D
در تایرهای قدیمیتر نشاندهنده ساختار بایاس بود که دیگر در خودروهای مدرن کاربردی ندارد.
۵. قطر رینگ (Rim Diameter)
آخرین عدد در این بخش از کد، قطر رینگی که تایر برای آن مناسب است را بر حسب اینچ نشان میدهد.
- در مثال ما (
205/55R**16**
)، این تایر منحصراً برای نصب روی رینگهای 16 اینچی طراحی شده است.
این عدد به هیچ وجه قابل تغییر نیست. شما نمیتوانید یک تایر 16 اینچی را روی رینگ ۱7 اینچی یا برعکس نصب کنید.
نکتهای برای تایرهای آفرود: آشنایی با سایزبندی اینچی
در لاستیک هایی که صورت اینچ اندازه گیری می شوند مانند لاستیک 31/10.55R 16 عدد اول ارتفاع لاستیک از لبه پایینی تا لبه بالایی آن است .وعدد دوم پهنای لاستیک به اینچ است . این نوع لاستیک ها بیشتر برای خودرو های شاسی بلند و آفرود استفاده می شوند. معمولا این نوع لاستیک ها بسیار بزرگ و به اصطلاح اوور سایز هستند.
علاوه بر سیستم متریک که توضیح داده شد، برخی تایرها (به خصوص برای خودروهای آفرود) با سیستم اینچی سایزبندی میشوند. برای مثال: 31x10.5R15
- 31: قطر کلی تایر به اینچ (ارتفاع از بالا تا پایین).
- 10.5: پهنای تایر به اینچ.
- R: ساختار رادیال.
- 15: قطر رینگ مناسب به اینچ.

شاخص تحمل بار یا وزن لاستیک (Load Index)

عددی که بلافاصله بعد از سایز رینگ قرار میگیرد، کد وزن یا شاخص بار لاستیک است. این عدد، به خودی خود وزن را به کیلوگرم نشان نمیدهد، بلکه یک کد است که به یک وزن مشخص در جدول استانداردهای جهانی اشاره دارد.
- در مثال اصلی ما (
P205/55R16 **98**H
)، شاخص بار عدد ۹۸ است.
با مراجعه به جدول شاخص بار، متوجه میشویم که کد ۹۸ معادل توانایی تحمل ۷۵۰ کیلوگرم وزن برای هر حلقه لاستیک است. این یعنی مجموع چهار تایر خودرو قادر به تحمل ۳۰۰۰ کیلوگرم (۴ ضربدر ۷۵۰ کیلوگرم) وزن هستند که باید وزن کل خودرو به همراه حداکثر ظرفیت سرنشین و بار را پوشش دهد.
مهندسان خودرو هنگام طراحی، تایری را انتخاب میکنند که شاخص بار آن با حداکثر وزن طراحی شده برای خودرو (GVWR) هماهنگ باشد. طبیعتاً، یک خودروی سدان سبک به شاخص بار کمتری نسبت به یک SUV سنگین ۷ نفره مانند کیا سورنتو یا تویوتا لندکروز نیاز دارد که باید وزن بالاتر و ظرفیت حمل بار بیشتری را تحمل کند.
قانون طلایی شاخص بار:
هرگز، تحت هیچ شرایطی، از تایری با شاخص بار کمتر از توصیه کارخانه (تایر فابریک) استفاده نکنید.
اما استفاده از شاخص بار بالاتر اشکالی ندارد و ایمن است. این کار صرفاً به معنای آن است که تایر شما از آنچه مورد نیاز است، قویتر است.
تحمیل وزنی بیش از ظرفیت تعیینشده برای تایر، باعث افزایش شدید حرارت، تخریب ساختار داخلی و در نهایت، خطر ترکیدگی ناگهانی (Blowout) در حین حرکت میشود.
شاخص وزن مجاز لاستیک
|
وزن مجاز روی هر لاستیک (Kg)
|
شاخص وزن مجاز لاستیک
|
وزن مجاز روی هر لاستیک (Kg)
|
شاخص وزن مجاز لاستیک
|
وزن مجاز روی لاستیک(Kg)
|
شاخص وزن مجاز لاستیک
|
وزن مجاز روی هر لاستیک (Kg)
|
شاخص وزن مجاز لاستیک
|
وزن مجاز روی هر لاستیک (Kg)
|
62
|
265
|
75
|
387
|
88
|
560
|
101
|
825
|
114
|
1180
|
63
|
272
|
76
|
400
|
89
|
580
|
102
|
850
|
115
|
1215
|
64
|
280
|
77
|
412
|
90
|
600
|
103
|
875
|
116
|
1250
|
65
|
290
|
78
|
425
|
91
|
615
|
104
|
900
|
117
|
1285
|
66
|
300
|
79
|
437
|
92
|
630
|
105
|
925
|
118
|
1320
|
67
|
307
|
80
|
450
|
93
|
650
|
106
|
950
|
119
|
1360
|
68
|
315
|
81
|
462
|
94
|
670
|
107
|
975
|
120
|
1400
|
69
|
325
|
82
|
475
|
95
|
690
|
108
|
1000
|
121
|
1450
|
70
|
335
|
83
|
487
|
96
|
710
|
109
|
1030
|
122
|
1500
|
71
|
345
|
84
|
500
|
97
|
730
|
110
|
1060
|
123
|
1550
|
72
|
355
|
85
|
515
|
98
|
750
|
111
|
1090
|
124
|
1600
|
73
|
365
|
86
|
530
|
99
|
775
|
112
|
1120
|
125
|
1650
|
74
|
375
|
87
|
545
|
100
|
800
|
113
|
1150
|
126
|
1700
|
جدول کد وزن یا شاخص بار لاستیک
شاخص سرعت لاستیک (Speed Rating)

آخرین حرف در کد تایر، یکی از مهمترین شاخصهای عملکردی آن یعنی شاخص سرعت لاستیک است. این حرف، حداکثر سرعتی را که تایر میتواند برای یک دوره زمانی ممتد به صورت ایمن تحمل کند، نشان میدهد.
- در مثال اصلی ما (
P205/55R16 98**H**
)، شاخص سرعت حرف H است که طبق جدول استاندارد، به معنای حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت میباشد.
چرا این کد اهمیت دارد؟ حرکت با سرعت بالا، گرمای بسیار زیادی در ساختار داخلی تایر ایجاد میکند. شاخص سرعت نشاندهنده توانایی تایر در دفع این حرارت و حفظ یکپارچگی ساختاری خود است. عبور از این سرعت، حتی برای مدت کوتاه، میتواند به تخریب اجزای تایر و افزایش شدید خطر ترکیدگی منجر شود.
به همین دلیل، خودروهای اسپرت و قدرتمند مانند هیوندای جنسیس، به تایرهایی با شاخص سرعت بالا (مانند V ,W یا Y) مجهز میشوند، در حالی که برای یک خودروی سدان خانوادگی مانند پارس یا تندر ۹۰، شاخصهای سرعت پایینتر (مانند S یا T) کاملاً کافی و ایمن هستند.
قانون طلایی شاخص سرعت:
همیشه از تایری با شاخص سرعت برابر یا بالاتر از تایر فابریک خودروی خود استفاده کنید.
نصب تایری با شاخص سرعت پایینتر از توصیه کارخانه، نه تنها تواناییهای عملکردی خودروی شما را که توسط مهندسان طراحی شده محدود میکند، بلکه میتواند خطرات ایمنی جدی به همراه داشته باشد.
نکته تخصصی: شاید برایتان جالب باشد که بدانید ترتیب حروف شاخص سرعت همیشه الفبایی نیست. حرف H (که برخی معتقدند مخفف High Performance است) در جدول استاندارد، بین حروف U و V قرار میگیرد و نشاندهنده سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است.
نوع خودرو
|
سرعت مجاز لاستیک
|
کد سرعت لاستیک
|
خودوری آفرود یا کامیون سبک
|
Km/s 120
|
L
|
لاستیک زاپاس
|
Km/s 130
|
M
|
لاستیک زاپاس
|
Km/s 140
|
N
|
لاستیک زمستانه برای خودروی 4*4
|
Km/s 160
|
Q
|
کامیون های سبک با قابلیت جا به جایی بار سنگین
|
Km/s 170
|
R
|
خودوری سدان یا ون
|
Km/s 180
|
S
|
خودوری سدان یا ون
|
Km/s 190
|
T
|
خودوری سدان یا کوپه
|
Km/s 200
|
U
|
خودورس سدان اسپرت یا کوپه
|
Km/s 210
|
H
|
خودوری اسپرت
|
Km/s 240
|
V
|
خودروی اسپرت
|
Km/s 240 به بالا
|
Z
|
خودروی سوپر اسپرت
|
Km/s 270
|
W
|
خودروی سوپر اسپرت
|
Km/s 300
|
Y
|
خودروی سوپر اسپرت
|
Km/s 300 به بالا
|
(Y)
|
جدول کد سرعت لاستیک
آشنایی با استاندارد کیفیت تایر (UTQG): فراتر از سایز و سرعت
پس از آنکه با کدهای ابعاد، بار و سرعت تایر آشنا شدیم، نوبت به درک درجهبندی کیفیت یکنواخت تایر یا UTQG (Uniform Tire Quality Grading) میرسد. این استاندارد که توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای ایالات متحده (NHTSA) تدوین شده، به شما به عنوان یک مصرفکننده کمک میکند تا عملکرد تایرهای مختلف را در سه حوزه کلیدی با یکدیگر مقایسه کنید:
- شاخص سایش آج (Treadwear): دوام و طول عمر نسبی تایر.
- شاخص چسبندگی (Traction): توانایی ترمزگیری روی سطوح خیس.
- شاخص مقاومت در برابر حرارت (Temperature): توانایی تایر در دفع گرما.
این سه درجهبندی معمولاً با هم و به صورت یک نوشته روی دیواره تایر حک میشوند (مانند: TREADWEAR 400 TRACTION A TEMPERATURE A
). در ادامه هر یک را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

نکته بسیار مهم تخصصی: محدودیتهای استاندارد UTQG
برخلاف تصور عمومی، این درجهبندیها توسط یک سازمان دولتی مستقل به تایرها اعطا نمیشود. در واقع، این خودِ تولیدکنندگان تایر هستند که پس از انجام تستهای استاندارد دولتی، این نمرات را به محصولات خود اختصاص میدههند.
این موضوع به این معناست که درجهبندی UTQG برای مقایسه تایرهای یک برند مشخص با یکدیگر (مثلاً دو مدل مختلف از برند کومهو) بسیار مفید است. اما مقایسه شاخص سایش ۴۰۰ از برند میشلن با شاخص سایش ۴۰۰ از برند کومهو ممکن است همیشه مقایسه دقیقی نباشد، زیرا احتمال وجود تفاوتهای جزئی در نحوه اجرای تستها توسط هر شرکت وجود دارد.
با این حال، UTQG همچنان یک ابزار راهنمای بسیار ارزشمند برای یک خرید آگاهانه است.
شاخص سایش لاستیک یا Treadwear چیست ؟
این عدد، دوام و طول عمر نسبی آج تایر شما را در مقایسه با یک تایر مرجع استاندارد پیشبینی میکند. همانطور که از نامش پیداست، هرچه عدد شاخص سایش لاستیک Treadwear بالاتر باشد، انتظار میرود که تایر دیرتر ساییده شود و مسافت بیشتری را طی کند.

تست این شاخص بر اساس یک تایر مرجع دولتی با نمره پایه ۱۰۰ انجام میشود. بنابراین:
- یک تایر با Treadwear ۲۰۰، انتظار میرود دو برابر تایر مرجع دوام بیاورد.
- یک تایر با Treadwear ۴۰۰، انتظار میرود چهار برابر تایر مرجع دوام بیاورد.
این شاخص برای رانندگانی که مسافتهای طولانی را طی میکنند یا با خودروهایی مانند کیا موهاوی، تویوتا فورچونر یا کی ام سی t8 در مسیرهای بین شهری یا ناهموار تردد دارند و دوام تایر برایشان اولویت اصلی است، فاکتور بسیار مهمی محسوب میشود.
**** نکته کلیدی: دوام در برابر چسبندگی (Grip)
یک قانون نانوشته در دنیای تایرها وجود دارد: افزایش دوام (Treadwear بالا) اغلب به قیمت کاهش چسبندگی تمام میشود.
- تایرهای تورینگ (Touring) و اقتصادی: این تایرها برای حداکثر طول عمر طراحی شدهاند و اغلب اعداد Treadwear بالایی (مثلاً ۵۰۰ به بالا) دارند. ترکیب لاستیک آنها سختتر است تا دیرتر فرسوده شود.
- تایرهای با عملکرد بالا (High Performance): این تایرها که برای خودروهای اسپرت مانند هیوندای جنسیس استفاده میشوند، اولویت را به حداکثر چسبندگی در پیچها و ترمزگیری میدهند. ترکیب لاستیک آنها نرمتر است تا به سطح جاده "بچسبد" و به همین دلیل سریعتر ساییده میشود و اعداد Treadwear پایینی (مثلاً زیر ۳۰۰) دارند.
بنابراین، انتخاب شما به اولویتتان بستگی دارد: آیا به دنبال تایری هستید که سالها برایتان کار کند یا تایری که بهترین و ایمنترین عملکرد را در اختیار شما بگذارد؟
نکته پایانی: به یاد داشته باشید که این عدد توسط خود تولیدکننده گزارش میشود، بنابراین بهتر است برای مقایسه مدلهای مختلف درون یک برند مشخص از آن استفاده کنید.
شاخص چسبندگی یا Traction لاستیک چیست ؟
این شاخص، توانایی تایر در ایجاد اصطکاک با سطح جاده برای متوقف کردن خودرو را نشان میدهد. به طور خلاصه، این درجهبندی به شما میگوید که تایر شما در شرایط اضطراری چقدر خوب ترمز میگیرد.

نکته بسیار مهم: این شاخص چه چیزی را اندازهگیری نمیکند؟
برخلاف تصور عمومی که چسبندگی لاستیک یا traction را به پیچیدن و فرمانپذیری ربط میدهد، شاخص Traction در استاندارد UTQG معنای بسیار محدود و مشخصی دارد:
این تست، فقط و فقط توانایی ترمزگیری تایر در یک مسیر مستقیم روی سطح خیس (آسفالت و بتن) را میسنجد.
این شاخص موارد زیر را ارزیابی نمیکند:
- ترمزگیری در جاده خشک
- چسبندگی و پایداری در پیچها (نه در جاده خشک و نه خیس)
- مقاومت در برابر پدیده آبلغزی (Hydroplaning)
بنابراین، این شاخص یک معیار عالی برای سنجش ایمنی ترمز در باران است، اما معیار کاملی برای سنجش تمام جنبههای «هندلینگ» یک خودرو نیست.
درجهبندی این شاخص که از دو حرف انگلیسی تا یک حرف متغیر است، به صورت زیر تعریف میشود:
- AA: بهترین عملکرد (Superior)
- A: عملکرد عالی (Excellent)
- B: عملکرد متوسط (Intermediate)
- C: عملکرد قابل قبول (Acceptable)
برای تمام خودروهای سواری، داشتن حداقل درجه A
بسیار توصیه میشود. برای خودروهای با عملکرد بالا مانند هیوندای گرنجور، لکسوس is300، تویوتا آریون و هیوندای جنسیس کوپه که تواناییهای دینامیکی بالایی دارند، انتخاب تایری با درجه AA به معنای ترمزگیری مطمئنتر و ایمنتر در شرایط بارانی است و یک مزیت مهم و قابل توجه محسوب میشود.
شاخص مقاومت در برابر گرما یا Temperatur لاستیک چیست ؟
حرکت تایر روی سطح جاده به دلیل اصطکاک و تغییر شکل مداوم بدنه، باعث ایجاد گرما میشود. این گرما اگر به درستی مدیریت و دفع نشود، میتواند به ترکیبات لاستیک آسیب زده، عمر آن را کوتاه کند و در موارد حاد، منجر به تخریب ساختار تایر شود. شاخص مقاومت در برابر حرارت، توانایی تایر در دفع گرما و مقاومت در برابر اثرات مخرب آن را نشان میدهد.

درجهبندی این شاخص با سه حرف انگلیسی مشخص میشود:
- A: بهترین عملکرد (مقاومت عالی در برابر گرما)
- B: عملکرد متوسط (مقاومت خوب)
- C: عملکرد قابل قبول (مقاومت در حد استاندارد)
نکته مهم: طبق قوانین، تمام تایرهای سواری که در بازار به فروش میرسند، باید حداقل درجه C را داشته باشند. این درجه به این معناست که تایر میتواند حرارت تولید شده در سرعتهای مجاز بزرگراهی را به خوبی تحمل کند. بنابراین، درجه C به معنای "بد" یا "ناامن" نیست، بلکه حداقل استاندارد ایمنی لازم است.
ارتباط مستقیم شاخص حرارت و شاخص سرعت
یک رابطه مستقیم بین این دو شاخص وجود دارد. هرچه سرعت خودرو بیشتر باشد، گرمای تولیدی در تایر نیز بیشتر میشود. به همین دلیل:
- تایرهای با عملکرد بالا که شاخص سرعت بالایی دارند (مانند V, W, Y) و برای خودروهای اسپرتی چون هیوندای جنسیس طراحی شدهاند، باید دارای درجه حرارت A باشند تا بتوانند گرمای ناشی از سرعتهای بالا را مدیریت کنند.
- تایرهایی با شاخص سرعت پایینتر، ممکن است دارای درجه حرارت B یا C باشند که برای کاربری عادی و روزمره کاملاً کافی و ایمن است.
بنابراین، هنگام خرید، به خصوص اگر به دنبال تایرهای با شاخص سرعت بالا هستید، حتماً از درجه حرارت A آن اطمینان حاصل کنید.
انتخاب تایر بر اساس فصل و کاربری: تابستانی، زمستانی یا چهارفصل؟
یکی از بزرگترین اشتباهات در خرید تایر، نادیده گرفتن شرایط آب و هوایی محل زندگی و سبک رانندگی است. تایرها از ترکیبات شیمیایی و طراحیهای آج متفاوتی ساخته میشوند که هر کدام برای یک بازه دمایی و شرایط خاص مهندسی شدهاند. به طور کلی، تایرها به سه دسته اصلی تقسیم میشوند:
۱. تایرهای تابستانی (Summer Tires)
این تایرها برای ارائه حداکثر عملکرد، چسبندگی و فرمانپذیری در شرایط آب و هوایی گرم (هم خشک و هم بارانی) طراحی شدهاند.
- ترکیب لاستیک: ترکیب به کار رفته در آنها در دمای بالا بهترین عملکرد را دارد اما در دمای زیر ۷ درجه سانتیگراد به سرعت سفت و شکننده شده و چسبندگی خود را از دست میدهد.
- طراحی آج: معمولاً شیارهای کمتر و بلوکهای بزرگتری دارند تا بیشترین سطح تماس را با جاده برقرار کنند.
- کاربرد: بهترین انتخاب برای خودروهای اسپرت و با عملکرد بالا مانند هیوندای جنسیس یا برای رانندگانی که در مناطق گرمسیر زندگی میکنند و به دنبال بهترین هندلینگ ممکن هستند.
۲. تایرهای زمستانی (Winter Tires)
این تایرها به طور خاص برای ارائه ایمنی و چسبندگی در شرایط سخت زمستانی مانند برف، یخ و دمای بسیار پایین مهندسی شدهاند.
- ترکیب لاستیک: از ترکیبات بسیار نرمی ساخته شدهاند که حتی در دمای زیر صفر نیز انعطافپذیری خود را حفظ کرده و به سطح یخزده جاده "چنگ میزنند".
- طراحی آج: دارای شیارهای بسیار عمیق و هزاران شکاف کوچک و مویرگی به نام Sipe هستند. این شیارهای ریز مانند لبههای گازگیر عمل کرده و در برف و یخ، کشش فوقالعادهای ایجاد میکنند.
۳. تایرهای چهارفصل (All-Season Tires)
این تایرها محبوبترین و رایجترین انتخاب در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران هستند. آنها به نوعی یک راه حل میانه و متعادل بین تایرهای تابستانی و زمستانی محسوب میشوند.
- ترکیب لاستیک: ترکیب آنها به گونهای طراحی شده که هم در گرمای تابستان بیش از حد نرم نشود و هم در سرمای زمستان، انعطافپذیری قابل قبولی داشته باشد.
- طراحی آج: طراحی آج آنها ترکیبی از ویژگیهای هر دو نوع تایر است تا بتوانند عملکردی ایمن و قابل قبول در جادههای خشک، خیس و حتی برف بسیار سبک ارائه دهند.
- کاربرد: بهترین گزینه برای خودروهای سواری خانوادگی و کراساوورهای شهری مانند تیوولی، هیوندای کرتا و کیا سلتوس در مناطقی با آب و هوای معتدل که زمستانهای بسیار سخت و پربرفی را تجربه نمیکنند.
علامت M+S (Mud + Snow) چیست؟
حالا به سوال اصلی میرسیم. علامت M+S که روی دیواره اکثر تایرهای چهارفصل و برخی تایرهای آفرود حک میشود، نشان میدهد که طراحی آج تایر (از نظر شکل و عمق شیارها) برای عملکرد در شرایط گلولای (Mud) و برف سبک (Snow) مناسب است.
نکته کلیدی: مهم است بدانید که این علامت، یک استاندارد عملکردی که توسط تستهای سختگیرانه زمستانی تایید شده باشد، نیست. این صرفاً یک تعریف از طراحی آج است که توسط خود سازنده اعلام میشود. بنابراین، هر تایر M+S لزوماً یک تایر تمام عیار زمستانی نیست.

تولید کننده های لاستیک برای اینکه نشان دهنده تایر تولیدی آن مناسب برای استفاده در چهار فصل است بر روی آن علامت M+S را حک می کنند. همچنین روی بعضی از لاستیک ها علامت کوه که در داخل آن دانه برف است هم حک می شود. که نشان دهنده این است لاستیک مناسب برای استفاده در شرایط برف و یخ است. برای آشنایی بیشتر با تفاوت مدل های لاستیک می توانید مطلب تفاوت لاستیک چهار فصل، لاستیک تابستانه و زمستانه را بخوانید.
نماد 3PMSF: استاندارد طلایی برای عملکرد در برف
پس از آشنایی با علامت M+S، به مهمترین و معتبرترین نماد برای عملکرد در شرایط سخت زمستانی میرسیم: 3PMSF یا "کوه سهقله و دانه برف".
این نماد بینالمللی که تصویر یک کوه با سه قله به همراه یک دانه برف در داخل آن است، تضمین میکند که تایر مورد نظر، آزمایشهای عملکردی استاندارد را برای کشش و ترمزگیری در شرایط برف سنگین با موفقیت پشت سر گذاشته است. این، تفاوت اصلی و حیاتی آن با علامت M+S است.
تفاوت کلیدی: M+S در برابر 3PMSF
برای درک بهتر، تفاوت این دو را در جدول زیر خلاصه کردهایم:
امروزه دسته جدیدی از تایرها به نام "تایرهای تمامفصل" در بازار جهانی محبوبیت پیدا کردهاند. این تایرها که عملکردی مابین تایرهای چهارفصل و زمستانی دارند، هم برای استفاده در تمام طول سال مناسبند و هم دارای نماد 3PMSF هستند. این تایرها بهترین گزینه برای رانندگانی هستند که در مناطق سردسیر زندگی میکنند اما نمیخواهند برای زمستان، یک دست تایر جداگانه تهیه کنند.
چه زمانی باید به دنبال نماد 3PMSF باشید؟
اگر در مناطق سردسیر و کوهستانی ایران (مانند استانهای غربی و شمال غربی) زندگی میکنید، یا با خودروی خود (مثلاً هیوندای سانتافه یا پژو 2008) به صورت منظم به سفرهای زمستانی و مناطق برفی میروید، سرمایهگذاری روی تایری با نماد 3PMSF یک انتخاب حیاتی برای تضمین کنترل و ایمنی شما و خانوادهتان است.
سایر علائم و نشانههای مهم روی دیواره تایر
علاوه بر کدهای اصلی سایز، UTQG و نمادهای فصلی، علائم مهم دیگری نیز روی دیواره تایر حک میشوند که درک آنها به یک انتخاب حرفهایتر کمک میکند.
۱. نشانهای استاندارد و ایمنی (DOT & ECE)
این دو علامت، شناسنامه قانونی تایر شما هستند:
- DOT (Department of Transportation): این علامت تایید میکند که تایر با تمام استانداردهای ایمنی وزارت حمل و نقل ایالات متحده مطابقت دارد. وجود این علامت برای فروش تایر در بازار آمریکا الزامی است و کد کنار آن حاوی اطلاعاتی مانند کارخانه و تاریخ تولید است که در بخش بعدی به آن میپردازیم.
- E-Mark (ECE): این علامت نشاندهنده تاییدیه کمیسیون اقتصادی اروپا (Europe) است. این نشان تضمین میکند که تایر از نظر ایمنی و کیفیت، با استانداردهای سختگیرانه اتحادیه اروپا هماهنگ است.
۲. تایرهای تقویتشده (XL) و ران فلت (RFT)
این دو علامت نشاندهنده قابلیتهای ساختاری ویژه در تایر هستند:
- XL (Extra Load): این علامت نشان میدهد که تایر دارای ساختار تقویتشدهای است و میتواند فشار باد و وزن بیشتری را نسبت به یک تایر استاندارد با همان سایز تحمل کند. این ویژگی برای خودروهای سنگینتر مانند SUVها و کراساوورهایی چون کیا سورنتو یا تویوتا هایلوکس بسیار مفید است و مستقیماً به شاخص بار (Load Index) بالاتر منجر میشود.
- RFT (Run-Flat Tire): این تکنولوژی به تایر اجازه میدهد تا حتی پس از پنچری و از دست دادن کامل باد، بتواند برای مسافت محدودی (مثلاً ۸۰ کیلومتر با سرعت محدود) به حرکت خود ادامه دهد. این ویژگی که در خودروهای لوکس مانند مدلهای لکسوس و BMW رایج است، نیاز به تعویض فوری تایر در شرایط ناامن را برطرف میکند.
۳. تایرهای تجهیزات اصلی (OE Markings): انتخابی مهندسیشده
شاید در کنار سایز تایر، متوجه حروفی خاص مانند MO
, *
یا AO
شده باشید. اینها نشانههای تجهیزات اصلی (Original Equipment) هستند و به این معناست که آن تایر به صورت اختصاصی برای یک مدل خودروی خاص و با همکاری مستقیم خودروساز طراحی و تولید شده است.
-
اهمیت تایر OE: خودروسازان بزرگ برای دستیابی به بهترین تعادل بین راحتی، فرمانپذیری، مصرف سوخت و نویز، ساعتها صرف تست و مهندسی تایرهای OE میکنند. این تایرها تضمین میکنند که عملکرد خودرو دقیقاً همان چیزی باشد که کارخانه در نظر داشته است.
-
چگونه کدهای OE را شناسایی کنیم؟
- MO: مرسدس بنز (Mercedes-Benz)
- * (ستاره): بیامو (BMW)
- AO: آئودی (Audi)
- N0, N1...: پورشه (Porsche)
- و کدهای دیگر برای سایر برندها...
-
چه زمانی از تایر OE استفاده کنیم؟ اگر به دنبال حفظ دقیق ویژگیهای اصلی و عملکرد کارخانهای خودروی لوکس یا اسپرت خود (مانند مدلهای مختلف مرسدس بنز، BMW یا پورشه) هستید، بهترین گزینه همیشه استفاده از تایرهای OE خواهد بود. این تایرها گرانتر هستند، اما عملکرد هماهنگ و بهینه را تضمین میکنند.
۴. کشور سازنده: آیا "ساخت چین" به معنای کیفیت پایینتر است؟
این یکی از بزرگترین دغدغهها و باورهای غلط در میان خریداران ایرانی است. بسیاری تصور میکنند اگر روی لاستیک برند معتبری مانند کومهو یا هانکوک، عبارت "Made in China" حک شده باشد، آن تایر اصلی نیست.
این تصور کاملاً اشتباه است.
برندهای بزرگ و جهانی تایر برای کاهش هزینههای تولید و دسترسی آسانتر به بازارهای جهانی، کارخانههای متعددی در کشورهای مختلف (مانند کره، چین، اندونزی، ویتنام و...) تاسیس میکنند. تمام این کارخانهها تحت مالکیت و نظارت مستقیم شرکت مادر هستند و از تکنولوژی، مواد اولیه و استانداردهای کنترل کیفیت یکسان پیروی میکنند.
بنابراین، یک تایر هانکوک "ساخت اندونزی" دقیقاً همان کیفیت و اصالت تایر هانکوک "ساخت کره" را دارد. کشور سازنده تا زمانی که تحت نظارت برند اصلی باشد، هیچ تأثیری بر کیفیت نهایی محصول ندارد و شما میتوانید با خیال راحت آن را خریداری کنید.
مهمترین کد روی تایر: تاریخ تولید (DOT) و عمر مفید لاستیک
شاید حیاتیترین اطلاعاتی که باید قبل از خرید یک تایر بررسی کنید، تاریخ تولید آن باشد. لاستیک یک محصول مصرفی است که حتی بدون استفاده نیز به مرور زمان فرسوده میشود. ترکیبات شیمیایی به کار رفته در لاستیک در اثر تماس با اکسیژن و تغییرات دمایی، دچار فرآیندی به نام اکسیداسیون میشوند. این فرآیند باعث خشک شدن، از دست رفتن انعطافپذیری و ایجاد ترکهای بسیار ریز در ساختار داخلی تایر شده و خطر ترکیدگی ناگهانی را به شدت افزایش میدهد.
.jpg)
چگونه تاریخ تولید را پیدا و رمزگشایی کنیم؟
روی دیواره تایر، به دنبال عبارتی بگردید که با حروف DOT شروع میشود. در انتهای این عبارت، یک کد چهار رقمی قرار دارد که تاریخ تولید تایر است.
- دو رقم اول: نشاندهنده هفته تولید (از ۰۱ تا ۵۲)
- دو رقم دوم: نشاندهنده سال تولید میلادی
مثال: کد 2524
به این معناست که تایر در هفته بیست و پنجم سال ۲۰۲۴ تولید شده است.
عمر مفید تایر چقدر است؟ قانون ۵ و ۱۰ سال
هیچ پاسخ قطعی و واحدی برای این سوال وجود ندارد، اما دو قانون مهم و مورد تایید صنعت تایر وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:
- قانون ۵ سال کارکرد: به عنوان یک توصیه کلی، بسیاری از کارشناسان و تولیدکنندگان پیشنهاد میکنند که تایرها پس از ۵ سال استفاده فعال روی خودرو، صرف نظر از عمق آج، سالانه توسط یک متخصص معتبر بازرسی شوند.
- قانون ۱۰ سال عمر نهایی: اکثر تولیدکنندگان معتبر جهانی و سازمانهای ایمنی، یک عمر نهایی ۱۰ ساله از تاریخ تولید را برای تایرها در نظر میگیرند. پس از ۱۰ سال، تایر باید از رده خارج و تعویض شود، حتی اگر هرگز استفاده نشده باشد و ظاهری کاملاً نو داشته باشد. ریسک استفاده از تایر با عمر بیش از ۱۰ سال بسیار بالاست.
نکته طلایی هنگام خرید لاستیک نو
هنگام خرید، حتماً کد DOT را چک کنید و از فروشنده تایرهایی با جدیدترین تاریخ تولید ممکن را بخواهید. به عنوان یک اصل، از خرید تایرهایی که بیش از دو یا سه سال از تاریخ تولیدشان در انبار گذشته، خودداری کنید. شما هزینه یک کالای نو را پرداخت میکنید، پس باید محصولی تازه تولید شده تحویل بگیرید.
نکتهای برای آینده: آیا خودروهای برقی (EV) به تایرهای خاصی نیاز دارند؟
با افزایش روزافزون خودروهای برقی در جادهها، این سوال مهم مطرح میشود که آیا این خودروها با تکنولوژی متفاوتشان، به تایرهای متفاوتی هم نیاز دارند؟
پاسخ کوتاه: بله. اگرچه میتوانید از تایرهای معمولی با سایز و شاخصهای مناسب نیز استفاده کنید، اما تایرهای طراحیشده برای خودروهای برقی (که اغلب با نام EV-Specific Tires شناخته میشوند) عملکرد، ایمنی و راندمان خودروی شما را به شکل چشمگیری بهبود میبخشند. این تایرها برای مقابله با ۴ چالش اصلی خودروهای برقی مهندسی شدهاند:
۱. گشتاور آنی و فرسایش سریع موتورهای برقی تمام قدرت خود را به صورت آنی (از دور موتور صفر) به چرخها منتقل میکنند. این شتابگیری ناگهانی، فشار بسیار زیادی به آج تایر وارد کرده و میتواند تایرهای معمولی را به سرعت دچار فرسایش کند. تایرهای مخصوص EV از ترکیبات لاستیکی مقاومتری برای مقابله با این پدیده ساخته شدهاند.
۲. وزن بیشتر به دلیل باتری خودروهای برقی به دلیل وجود پکهای سنگین باتری، به طور قابل توجهی وزن بیشتری نسبت به همتاهای بنزینی خود دارند. تایرهای آنها باید دارای شاخص بار (Load Index) بالاتر و ساختار تقویتشده (اغلب با علامت XL) باشند تا بتوانند این وزن اضافی را با ایمنی کامل تحمل کنند.
۳. اهمیت سکوت و کاهش صدا به دلیل نبود صدای موتور، هر صدای اضافی در کابین خودروی برقی به وضوح شنیده میشود. صدای ناشی از اصطکاک تایر با جاده (Road Noise) یکی از این موارد است. تولیدکنندگان در تایرهای EV از تکنولوژیهای پیشرفتهای مانند فومهای جاذب صدا در داخل تایر یا طراحی آج خاص برای به حداقل رساندن این صدا استفاده میکنند.
۴. افزایش بُرد حرکتی (Range) مهمترین دغدغه صاحبان خودروهای برقی، بُرد حرکتی با یک بار شارژ است. تایرهای مخصوص EV طوری مهندسی شدهاند که دارای کمترین مقاومت غلتشی (Low Rolling Resistance) ممکن باشند. این ویژگی به خودرو اجازه میدهد تا مسافت بیشتری را طی کند و انرژی کمتری هدر دهد.

چگونه تایرهای مخصوص EV را شناسایی کنیم؟
بسیاری از برندهای معتبر، خط تولید یا علامتهای مشخصی برای این تایرها دارند. هنگام خرید به دنبال نشانههایی مانند Elect (در تایرهای پیرلی)، iON (در تایرهای هانکوک)، مدلهایی با پیشوند e (مانند e.Primacy از میشلن) یا علامتهای اختصاصی دیگر روی دیواره تایر باشید.
نتیجه: اگر صاحب یک خودروی برقی هستید، سرمایهگذاری روی تایرهای مخصوص آن، انتخابی هوشمندانه برای حفظ تمام ویژگیهای منحصربهفردی (ایمنی، بُرد و راحتی) است که خودروی شما برای آن طراحی شده است.
نتیجهگیری نهایی: شما اکنون یک خریدار متخصص هستید
تبریک میگوییم! شما با مطالعه این راهنمای جامع، سفری کامل را در دنیای پیچیده تایرها تجربه کردید. اکنون شما دیگر یک خریدار سردرگم نیستید. شما میتوانید:
- شناسنامه فنی تایر خود را به راحتی رمزگشایی کنید.
- تفاوت بین انواع تایرهای تابستانی، زمستانی و چهارفصل را درک کنید.
- استانداردهای کیفیت (UTQG) و نمادهای ایمنی (M+S و 3PMSF) را تحلیل کنید.
- و مهمتر از همه، با بررسی تاریخ تولید، از ایمنی و تازگی خرید خود اطمینان حاصل کنید.
انتخاب تایر مناسب، یک سرمایهگذاری هوشمندانه روی ایمنی، عملکرد و راحتی شماست.
برای قدم بعدی آمادهاید؟
اکنون که دانش لازم را در اختیار دارید، کارشناسان ما آمادهاند تا با مشاوره تخصصی و رایگان، به شما در انتخاب نهایی کمک کنند. همین حالا با ما تماس بگیرید یا از فروشگاه آنلاین ما دیدن کرده و بهترین گزینهها را با ضمانت اصالت و تاریخ تولید جدید برای خودروی خود تهیه کنید.
منبع : بریجستون
نویسنده: علی صدرافشار