0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 9 ارديبهشت 1400 در ساعت 52 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 26 )

لاستیک ایرانی بهتره یا لاستیک خارجی

 لاستیک، یکی از قطعات مهم در خودرو به حساب می آید. و تمام عملکرد خودرو بستگی به عملکرد خوب لاستیک ها دارد. اگر شما از خودروی مثل بنز، بی ام و یا حتی هیوندای داشته باشید که عملکرد های بالایی دارند. و اگر از لاستیکی استفاده کنید که قادر به پاسخگویی به عملکرد بالای آن نباشد، قطعا کیفیت سواری و هندلینگ خودروی شما بسیار کم خواهد شد. و نمی توانید از تمام قابلیت های خودروی خود به خوبی استفاده کنید.

لاستیک ایرانی و خارجی

عملکرد خوبی لاستیک به ویژگی هایی مثل کد سرعت لاستیک، کد وزن لاستیک، میزان چسبندگی (برای آشنایی با اصطلاحات لاستیک می توانید راهنمایی خرید لاستیک خودرو را بخوانید) و .... بستگی دارد. بنابر این می توان گفت که هرچه ویژگی های لاستیک بیشتر و بهتر باشد، تاثیر مستقیمی روی عملکرد و قابلیت های خودرو خواهد گذاشت. پس در انتخاب لاستیک برای خودرو ی تان حتما دقت کنید.

امروزه تولیدکنندگان لاستیک بسیاری در سراسر جهان وجود دارند. و لاستیک هایی تولید می کنند که بتواند عملکرد و کیفیت سواری خودرو را افزایش دهند. مثلا شرکت پورشه برای تولید لاستیک خودروی 911 GT3 همکاری بسیار نزدیکی بت شرکت لاستیک میشلن داشته است. تا بتواند لاستیکی تولید کند تا بهترین عملکرد و کیفیت سواری را برای این خودرو به وجود بی آورد.

ما هم در کشور خود چند شرکت تولیدکننده لاستیک داریم که تایرهای تقریبا با کیفیتی را تولید می کنند. و از آنجایی که این لاستیک ها در داخل ایران تولید می شوند، قیمت مناسبی دارند. و باعث شده بسیاری از مصرف کنندگان ایرانی تمایل زیادی به خرید لاستیک ایرانی داشته باشند. اما گاهی برای خریداران لاستیک این سوال پیش می آید که لاستیک ایرانی بخرم یا خارجی؟

در این مقاله قصد داریم به این سوال شما پاسخ دهیم و به شما تفاوت بین لاستیک ایرانی و خارجی را بگیم. و بررسی کنیم که کیفیت لاستیک ایرانی بهتر است یا لاستیک خارجی؟ پس تا انتهای این مقاله همره ما باشید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنید.

تفاوت بین لاستیک ایرانی و خارجی چیه ؟

اگر از لاستیک، توقع عملکرد، هندلینگ و چسبندگی خوب را دارید و می خواهید در هر شرایط آب و هوایی که هستید،  رانندگی خوب و با کیفیتی داشته باشید. و دوست دارید از حداکثر کارایی خودروی خود استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از لاستیک خارجی است. اما دلیلی بر عدم داشت این ویژگی ها در لاستیک های ایرانی نیست. لاستیک های تولید داخل هم از این ویژگی ها بهره‌مند هستند. اما برندهای ایرانی تمرکز آنچنانی روی این ویژگی ها ندارند.

طراحی پیشرفته

برندهای تولید کننده لاستیک در خارج، برای طراحی و تولید لاستیک های خود از پیسرفته ترین و بروزترین فناوری ها در زمینه ساخت تایر استفاده می کنند. این برندها هزینه های بسیار زیادی برای تحقیق و توسعه روی یک مدل از لاستیک پرداخت می کنند. تا تایر تولید شده بهترین عملکرد و کارایی را داشته باشد. و علاوه بر این ویژگی ها ایمنی خودرو و سرنشینان آن را به خوبی حفظ کند.

به عنوان مثال شرکت لاستیک کومهو مراکزی را در کشورهای اروپایی و آمریکا تاسیس کرده تا از دانش فنی آنها برای تولید لاستیک استفاده کنند. علاوه بر این، شرکت کومهو سرمایه گذاری هم روی دانشجو های می کند تا بتوانند در زمینه دانش ساخت لاستیک را در سایر کشورها یاد بگیرند.

مرکز تحقیقات لاستیک نکسن

همچنین لاستیک های خارجی، برای تولید هد مدل از تایرهای خود، تست ها و شبیه سازی های زیادی انجام می دهند. و لاستیک طراحی شده را در هر نوع شرایط آب و هوایی و جاده ای تست می کنند، تا از عملکرد و ایمنی لاستیک های خود مطمئن شوند.

به عنوان مثال شرکت لاستیک نکسن مسیر تستی را برای آزمایش تایرهای خود ساخته، و هر لاستیک را قبل از اینکه معرفی کنند تحت آزمایش و تست های سختی قرار می دهند. و اینگونه از عملکرد و کارایی لاستیک طراحی شده اطمینان خاطر پیدا می کنند. همچنین این نوع تست ها خیال مصرف کننده ها را از نظر عملکرد و کارایی راحت می کند.

تست صدای لاستیک نکسن

اما متأسفانه شرکت های  ایرانی چنین تست ها و تحقیقاتی را خیلی کم انجام می دهند. و معمولا با خرید قالب طراحی شده توسط شرکت های خارجی، اقدام به تولید تایر می کنند. و تقریبا هیچ گونه تحقیق برای ساخت مواد جدید برای تولید لاستیک های جدید انجام نمی دهند.

زمین تست لاستیک بارز

 

خط تولید پیشرفته

خط تولید اکثر تولید کننده های خارجی، بسیار هوشمند و به صورت روباتیک می باشد. این مدل خط های تولید کمک می کنند تا لاستیک ها از کیفیت بالا و یکنواختی برخوردار باشند. و از لحاظ کیفیت ساخت هیچ گونه اختلافی در لاستیک وجود نداشته باشد. همچنین این خط های تولید، لاستیک های معیوب را به صورت هوشمند و اتوماتیک شناسایی می کنند و اگر لاستیکی از نظر فنی، دچار مشکل باشد آن را به صورت هوشمند از خط خارج می کنند.

خط تولید لاستیک نکسن

خط تولید لاستیک نکسن

خط تولید لاستیک کویرتایر

خط تولید لاستیک کویرتایر

خط تولید لاستیک بارز

خط تولید لاستیک بارز

کیفیت ساخت بالا

همانطور که گفته شد، تولیدکنندگان خراجی، دارای مراکزی برای تحقیق و توسعه فناوری برای طراحی و تولید لاستیک های پیشرفته هستند. به همین دلیل این شرکت ها در زمینه مهندسی مواد بسیار پیشرفته هستند. همین ویژگی باعث شده تا لاستیک هایی با کیفیت بالا تولید کنند. به همین دیلیل است که هرچه بیشتر از لاستیک خارجی استفاده می کنید، حالت ارتجاعی آن بیشتر می شود. ولی در لاستیک های ایرانی بعد از دو سال استفاده خشک و بی کیفیت می شوند.

همچنین موادی که تولید کنندگان لاستیک خارجی برای ساخت تایر و آج آن استفاده می کنند، باعث می شود که ویژگی هایی مثل چسبندگی، ترمز گیری و عملکرد بهتر را برای لاستیک به وجود بی آید.اما متاسفانه چنین تحقیقاتی برای تولید مواد اولیه پیشرفته، برای ساخت لاستیک به ندرت انجام می شود. و روی چنین موضوعاتی سرمایه گذاری نمی کنند. در صورتی که در کشورمان مهندسان بسیار مستعد در این زمینه داریم.

سایزهای متوع

یکی دیگر از ویژگی های لاستیک های خارجی این است که برای انواع خودروهای سواری، SUVها، کراس اوورها، خودروهای آفرود، کامیون و اتوبوس و خودروهای صنعتی لاستیک تولید می کنند. مثلا لاستیک دانلوپ برای انواع خودرو از رینگ 13 اینچی تا 22 اینچی، انواع کامیون و اتوبوس، انواع لیفتراک و لودر و حتی دوچرخه لاستیک تولید می کند.

اما متاسفانه تولیدکنندگان ایرانی چنین تنوع سایزی را ندارند. و تولید آنها بیشتر برای خودروهای تولید داخل و رینگ های 13 تا 16 اینچی با لاستیک برای کامیون ها و اتوبوس ها در سایزها و تعداد محدودی می باشد به عنوان مثال اگر به دنبال لاستیک برای خودرویی مثل هیوندای سوناتا باشید، نمی توانید لاستیک ابرانی مناسبی برای آن پیدا کنید.

هر چند در سال های اخیر شرکت های ایرانی اقدام به تولید لاستیک برای رینگ های 17،16 و 18 اینچی کردند. اما هنوز از لحاظ کیفیت در سطح پایینی قرار دارند.

تفاوت قیمت لاستیک ایرانی و خارجی

از لحاظ قیمتی، لاستیک های ایرانی قیمت بسیار مناسب تری نسبت به لاستیک های خارجی دارند. که البته این موضوع به این دلایل می باشد که اولا این لاستیک ها در داخل ایران تولید می شوند و هیچ گونه هزینه گمرکی و حمل و نقل بابت ورود آنها به ایران پرداخت نمی شود. دوم اینکه، تولیدکنندهای ایرانی معمولا هزینه ای برای تحقیق و توسعه برای لاستیک های خود ندارند. به این دلایل است که قیمت لاستیک های ایرانی بسیار کمتر از لاستیک های خارجی است.

طول عمر لاستیک ایرانی بیشتر است یا لاستیک خارجی؟

سبک رانندگی و نوع مسیرهایی که در آن تردد می کنید، نقش بسیار مهمی در طول عمر لاستیک دارد. هرچه کمتر شتاب گیری ناگهانی با ترمز گیری شدید داشته باشید یا اینکه در جاده هایی با ناهمواری های زیاد تردد کنید باعث می شود طول عمر لاستیک شما کمتر شود.

اما می توان گفت که لاستیک های خارجی طول عمر بیشتری نسبت به لاستیک های ایرانی دارند. و اینکه تایرهای خارجی تا آخر عمر مفید خود عملکردی خوبی دارند. که این به دلیل ترکیب مواد پیشرفته ای که برندهای خارجی در ساخت لاستیک های خود استفاده می کنند.

لاستیک ایرانی بخرم یا چینی ؟

این یکی از سوالاتی است که هنگام خرید لاستیک جدید با آن روبرو می شوید. برای جواب به این سوال باید دید که می خواهید از چه لاستیک چینی و با چه برندی می خواهید استفاده کنید.

لاستیک های چنی مثل تری انگل، جینیو و هدوی از لحاظ کیفیت و طراحی در سطح جهانی شناخته شده هستند. و بسیاری از تولیدات این برندها در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. اما در حال حاضر شاهد ورود برندهای چینی متفرقه در بازار لاستیک ایران هستیم که به دلیل قیمت پایین این لاستیک شاهد افزایش بیشتر آنها در بازار هستیم. پس هنگام خرید لاستیک چینی حتما به برند آن توجه کنید و اگر برند متفرقه ای بود به سراغ لاستیک ایرانی بروید.

نتیجه گیری

در مقاله تا جایی که ممکن بود به تفاوت های لاستیک ایرانی با خارجی پرداختیم. و به این نتیجه رسیدیم که  لاستیک خارجی قیمت بالاتری نسبت به لاستیک ایرانی دارد. اما این قیمت بیشتر ویژگی هایی مثل عملکرد، هندلینگ، کارایی و طول عمر بیشتر را به همراه دارد. این ویژگی ها باعث می شود در طولانی مدت هزینه ی بیشتری که کردید جبران شود. چون با استفاده از لاستیک های خارجی هزینه های شما برای تعمیر و نگه داری جلو بندی خودروی تان بسیار کمتر می شود و همچنین طول عمر بیشتر و مصرف سوخت بهینه تر در دراز مدت می تواند این اخلاف قیمت را جبران کند.

ارسال نظر

سینا :
81 5
با اینکه لاستیک خارجی گرون شده اما بازم خرید لاستیک خارجی به صرفه تر از لاستیک ایرانی هستش
:
11 3
چطومیشه لاستیک آشغال تولیدداخل رواستفاده کرد نگرانه مصرف کننده ارجان سیزده باشه
ایرانی سرخورده :
40 16
چطومیشه لاستیک آشغال تولیدداخل رومصرف کرد؟؟!! مگراینکه مصرف کننده ازجانش سیرشده باشه...
محسن :
15 28
باسلام وخسته نباشید مگر توی ایران قانون ونماینده ووزیرصنعت وبازرسی نداریم که لاستیک سازها رو مجاب به روزن شدن کنن اگر لاستیک سازهای داخلی هزینه برگشت لاستیک هارو برای به روزشدن کنن ازجیب مبارک هزژه نکردن وقطی دانش روداری یک عده مثل بلا.. خر. میمونن باسرنمی رن باید باچماق واز ته فرساد اگرکسی برای مردم وکشورش دلسوزی کنه مانیاز به کشوری ندارژم حرفی که اقا همیشه میگن
امیر :
37 25
دوستان من خودم لاستبک فروشم لاستیکای چینی الان فوق العاده دادن عمل میکنن چندتاشونو براتون اسم میبرم اگه خواستید بخرید حتما این مارکارو بخرید(چاویانک_مینروا_سایلون_لینگ لانگ_جی تی_هایفلی یا هیفلی_
امین :
48 19
سلام. مدیر محترم سایت که طرف داری شرکت های داخلیو میکنی و مطمعنن سودی برات داره . خاستم بگم مدیران شرکتهای داخلی انسانهای کثیف وبی وجدانی هستند که دزدی سرلوحه زندگیشونه هم گرون میکنند هم بی کیفیت تر تولید میکنند.جنس ایرانی بخری پولتو ریختی دور .من کشیدم این دردو لاستیک ایرانی یعنی بی کیفیت ترین جنس دنیا
مراد :
26 4
سلام من لاستیک ایرانی ۸۲۵/۱۶ بارز وجلو ۷۰۰/۱۶ برای نیسان خریدم جفتش عب هنوز ۵۰۰۰کیلومت راه نرفته بودم کلا تک خورده وجلو یک ماه زیر ماشین انداختم اونهم تر خورده دیگه اشتباه کردم لاستیک اشغال ایرانی خریدم دوستان به هیچ وجه مخصوصآ به لاستیک بارز اعتماد نکنین وخرید
مهران :
12 37
من یک ۲۰۶ دارم لاستیک هایی که استفاده کردم برند بارز هستش، جفت لاستیک عقب ۶سال زیر ماشینه و جفت لاستیک جلویی ۴سال، امسال بردم به چند آپاراتی نشون دادم گفتند عاجش مشکل نداره و نیا ی به تعویض نداره، متاس
امیر :
16 2
سلام همه چینی ها خوب نیستند من سیمون استفاده کردم افتضاح بود،ولی شنیدم تری انگل خوبه یکبار هم اینو امتحان میکنم ولی فقط بخاطر قیمت پایین اگر لاستیک اروپایی به قیمت درست بود حتمن میخریدم
ارزو :
30 4
رفتم لاستيك بخرم دو جفت كره اي گرفتم4200000تومن دو جفت ایرانی بود1800000تومن.اگه چندبرابرم بیشتر بود صددرصد خارجی میگرفتم
علی :
23 2
لاستیک اول هانکوک بعدا نکسن بقیه
محمد :
34 2
گوووووووز تو لاستیک ایرانی
مهرداد :
6 1
لاستیک پیرلی برای سمند چطوره؟ اصل و فرعش رو چطور تشخیص بدیم که تولید ایتالیاست یا نه؟
:
25 7
سلام بنده مرکز امبولانس کار میکنم لاستیک کویر تا الان جان ۳ تا از پرسنل اورزانس گرفته
امین :
16 1
درود فراوان.لاستیک ایرانی اصلا کیفیت ندارد .من پژو پارس دارم قبلا کومهو205×14 انداخته بودم معر‌که بود یکسال شده بارز انداختم اصلا نمیشه باهاش در پیچ با سرعت پیچید فوری سر میخوره یا یهو خالی میکنه.دیگه لاستیک ایرانی خرید نمیکنم. اینم چون دولتی خریدم استفاده کردم وگرنه اشتباه دیگه همچین اشتباهی نمیکنم. حتی در ترمز ناگهانی سر ۷ورد و به ماشین جلویی زدم
هادی خرم نیا :
21 4
همه لاستیک های وطنی پر صدا و خشک هستن و شما با تعویض لاستیک کهنه با نو ایرانی فکر میکنید خیلی نرمن اما نرمیشون رو پس از یک سال زیر ماشین کاملا از دست میدن! اینو منی میگم که قبلا طرفدار تولید داخلی بودم ولی باید از جنس خوب طرفداری کرد نه بد و بنجل! پس از سالها استفاده از کویر و یزد و بارز و گلدستون با اطمینان کامل میگم کیفیت لاستیک های وطنی 10 به هیچ از لاستیک های ژاپنی و کره ای عقب هستش!!! چسبندگی که یه لاستیک کره ای و ژاپنی بهتون میدن رو یه لاستیک وطنی 30 درصدش رو هم بهتون میده! کافیه یکم پول خرج کنید و لاستیک خارجی رو روی همین پراید و پژو و تولیدات داخلیتون حتی تجربه کنید اونوقت نمیتونید ماشین با لاستیک وطنی برونید. همه لاستیک های وطنی سر و ته یه کرباسن با کمی تفاوت در کیفیت و آج و نرمی و… تفاوت شاخص های لاستیک های خارجی اعم از چسبندگی و ترمزگیری و سرعت و عمر مفید بالا و کم صدایی و حفظ کیفیت از بدو خرید تا چندین سال با نمونه های وطنی مثل فرق تیم ملی معلولان افغانستان با تیم ملی آلمان و برزیله!
میلاد :
11 3
لاستیک ایرانی یعنی هر روز تنظیم باد و داغون شدن جلو بندی تعادل صفر درصد چپ شدن راحت و بدرود با دنیا.
جاوید :
4 12
باسلام حدودا چهارساله که لاستیک بارز پریمیوم گریپ زیر ماشین نصب شده که با شناخت و هدف این مدل رو خریدم و الانم خداروشکر راضی هستم چون بجای اینکه برم پنجاه تا مغازه بگردم بگم بارز داری میکفتم بارز پریمیوم گریپ داری یا نه و اینجور موفق شدم لاستیک رو به قیمت منسب بخرم و الانم راضی هستم
جاوید :
5 8
دوستان عزیز حتما قبل از خرید لاستیک چه ایرانی چه خارجی در مورد اون لاستیک تحقیق کنید اونم بصورت علمی نه اینکه از دیگران بپرسید حالا به چه شکل میشه تحقیق کرد به عنوان مثال من میخوام لاستیک بارز بخرم خب مراجعه میکنم به سایت شرکت بارز توی سربرگ محصولات میرم و انواع لاستیکهای تولید شده رو میبینم که هرکدوم ویژگی خاص خودشو داره مثلا یه نوع لاستیک خشک و اسپرت هست و سر پیچها واقعا بهتون حس اطمینان میده به نمونه لاستیک هست که هیلی نرمه و برای سواری آرام طراحی شده اما چسبندگی و هندلینگ و تحمل سرعت کمتری داره پس اینا میشن دوتا انتهاب کاملا مجزا با کاربری مجزا پس قبل از خرید تحقیق کنید که بلایتیک نرم که برای رانندگی آرتمه سرعت بالا نریذ چون ممکنه کار دستتون بده
بابک :
4 2
لاستک ایرانی هرچندعمرش بالاست ولی خیلی سفت وخشک هستندوتولیدصدای زیادی میکنن.
:
8 2
درسته عمرلاستیک داخلی زیاده ولی خشک وصدادار هستند.لاستیکهای خارجی نرم بی صدا ومطمئن هستندانگاریک کفش لاستیکی رو باکتانی نیکی مقایسه کنید.
علی جمشیدیان :
5 1
فقط خارجی.اونم مارک کره یاژاپن
حجت :
3 0
هرچی میخرین لاستیک دولتی نخرین وقتی برق کارخونه قطع میشه در تولید وقفه میافته مجدد لاستیکا رو تولید میکنن همین باعث درجه2 شدن لاستیکا میشه
سید فرشید :
1 0
مشکل لاستیکهای ایرانی اینه که دستگاههتی ساخت لاستیک مال۵۰سال پیش است ودراین پنجاه سال اینقدر مستهلک شده که فقط جهت لاستیک فرغون مناسب است
بهرام :
1 0
من 3 ساله بارز 205.60.16 گل p685 خریدم برای پژو پارس اول کار خیلی نرم هست ولی الان خیلی خشک شده و سر وصدای زیادی تو کابین میاد... ولی خیلی خوب عمر میکنه برای سرعت و سر پیج من ازش کم ندیدم سرعت هر چقد ماشین رفته رفتم سر پیچ ها هم هیچ وقت تا الان که این پیام رو دارم مینویسم هیچوقت نه سر خورده نه هم مشکلی ایجاد کرده بعد از 3 سال... فقط دو بار لاستیک ها رو با عقب جابجا کردم
:
0 1
لاستیک کومهو عالیه عالی...الان هشت ساله داره کار میده تازه هم جلو عقب کردم فقط درصد گلش کم شده .گرفتم یه تومن برا ۲۰۶ البته الان فکر کنن ۱۷ باشه
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()