0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 9 ارديبهشت 1400 در ساعت 55 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 4 )

تاریخ تولید و انقضا لاستیک

تصور کنید که در یک روز بارانی زیبا در حال رانندگی هستید و ناگهان یکی از لاستیک های شما دچار مشکل می شود. با کمی دردسر می توانید کنترل اتومبیل خود را در دست بگیرید و آن را در نزدیک ترین پارکینگ متوقف کنید. زمانی که برای بر رسی لاستیک های خود از ماشین پیاده می شوید، ناگهان به یاد تون می آید که لاستیکی که دچار مشکل شده است را چند ماه پیش از فروشگاه لاستیک نزدیکی منزلتان خریدید. و این سوال برایتان پیش می آید که چرا این قدر زود دچار خرابی شده؟

خوشبختانه در سال های اخیر بسیار از مصرف کننده ها هنگام خرید لاستیک جدید برای اتومبیل شان به تاریخ تولید تایر توجه می کنند. اما هستند کسانی که در هنگام خرید لاستیک جدید، به تاریخ تولید لاستیک توجهی ندارند.

وقتی قصد خرید لاستیک جدید دارید، بعد از این که به فروشگاه لاستیک برای خرید تایر جدید مراجعه می کنید، لاستیک های نو را در قفسه های فروشگاه می بینید، اما شما نمی دانید که لاستیک ها چه مدتی در آن فروشگاه بوده اند. ممکن است لاستیک ها مدت زیادی در آنجا قرار داشته باشند و شاید از تاریخ تولیدشان مدت زیادی گذشته باشد. لاستیکی که از تاریخ تولید آن مدت زیادی گذشته باشد می تواند شما و خودروی تان را در معرض خطر قرار دهد.

 تاریخ تولید لاستیک

علاوه بر این هنگام خرید لاستیک جدید باید عواملی مثل ساییدگی در هنگام انبار داری و یا در معرض آفتاب بودن لاستیک را باید در نظر بگیرید. اشعه ماوراءبنفش خورشید می تواند لاستیک را خشک و شکننده کند و باعث آسیب رساند به دیواره تایر شود.

به خاطر دلایلی که در بالا گفته شد، دانستن تاریخ تولید لاستیک و سن لاستیک بسیار مهم است و حتما باید در هنگام خرید لاستیک جدید به آن توجه داشته باشید. برای دانستن اهمیت تاریخ تولید لاستیک حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چطوری تاریخ تولید لاستیک را پیدا کنیم؟

تاریخ تولید لاستیک را می توانید به صورت یک کد بر روی دیواره آن پیدا کنید. این کد در کنار بقیه مشخصات فنی لاستیک مثل کد سرعت، شاخص وزن و یا درجه چسبندگی لاستیک قرار دارد، و با حروف DOT نشان داده می شود. این کد توسط سازمان حمل و نقل ایالات متحده به یک استاندارد در تولید لاستیک تبدیل شده است. و همه تایرها باید این مشخصه را روی خود داشته باشند. DOT لاستیک می تواند اطلاعاتی را در باره تولیدکننده لاستیک و کارخانه ای که در آن تولید شده است را به شما بدهد. همچنین اگر تایری دارای مشکل فنی باشد و سازنده آن فراخوان تعویض داده باشد از طریق این کد می توانید لاستیک را شناسایی کنید. بعد از حروف DOT یک عدد چهار رقمی را مشاهده می کنید. و به شما تاریخ تولید لاستیک را نشان می دهد. این سیستم بعد از سال 2000 برای نشان دادن تاریخ تولید لاستیک ها استفاده می شود.

تاریخ تولید لاستیک

دو عدد اول این چهار رقم نشان دهنده هفته، سالی که لاستیک در آن ساخته شده و دو عدد دوم سال تولید لاستیک را نشان می دهد. به عنوان مثال یک لاستیک با DOT 3416  نشان می دهد که تایر در هفته 34 سال 2016 تولید شده است.

چرا باید به تاریخ تولید لاستیک توجه کنیم؟

یکی از دلایلی که باید به تاریخ تولید لاستیک توجه کنیم، مدت زمانی است که لاستیک را در انبار نگهداری می شود. ممکن لاستیکی ظاهری نو و بی عیب داشته باشد، اما مدت زمان زیادی در انبار نگهداری شده باشد. در این شرایط اگر چه لاستیک ظاهری نو و بی عیب دارد، اما ممکن است ساختاری داخلی آن دچار فرسودگی شده باشد. همچنین حمل و نقل لاستیک ها از سمت تولید کنندگان تا رساندن آن به نمایندگی ها ممکن است بین شش ما تا یک سال طول بکشد، اما نگهداری تایرها به گونه ای است که کیفیت و ساختار آنها به خوبی حفظ می شود.

انبار داری مناسب، افزایش عمر لاستیک

لاستیک ها از مواد آلی مانند ترکیبات لاستیکی (لاستیک طبیعی) ساخته شده اند، که با گذر زمان مستعد فرسودگی و خرابی هستند. همچنین عواملی مثل نور مستقیم خورشید، دمای بسیار زیاد یا کم و یا محیط مرطوب می تواند باعث تجزیه و خرابی این مواد بشوند و روی عمر مفید لاستیک تاثیر گذار باشد. بنابراین انبار داری مناسب باعث می شود تا لاستیک در برابر این شرایط به خوبی محافظ بشود.

در خارج از ایران قوانین و استانداردهای بسیار سخت‌گیرانه ای برای تولیدکنندگان لاستیک، توزیع کننده ها و خرده فروش ها به صورت اجباری وجود دارد. و آن ها باید شرایط مناسبی را برای نگه داری از لاستیک داشته باشند. تا آن ها در برابر اشعه ماوراءبنفش و شرایط آب و هوایی محافظ کند.

تاریخ تولید لاستیک

نشانه های لاستیک تاریخ گذشته چیست؟

معمولا لاستیک هایی که در شرایط نامناسب نگهداری شده اند یا از تاریخ تولید آن ها سال های زیادی گذشته باشد، دارای نشانه های مثل تغیر رنگ خط های روی لاستیک یا ترک های ریزی روی دیواره هستند که نشان می دهد لاستیک را در شرایط بدی نگهداری کرده اند و دچار فرسودگی شده است. این نشانه ها در لاستیک های نو معمولا دیده نمی شود.

تاریخ انقضا لاستیک چقدر است؟

لاستیک ها از زمان تولید تا 5 سال بعد برای استفاده مناسب هستند. اما بعضی از انجمن های صنعت لاستیک، عمر یک تایر را تا 10 بعد از تاریخ تولید در نظر می گیرند. معمولا آج لاستیک بین 5 تا 6 سال عمر می کند، و در اثر فرسودگی از بین می روند. ولی اگر از لاستیک های خود کم استفاده می کنید و در صورتی که از آن ها به خوبی نگهداری کنید این زمان می تواند بیشتر باشد. حتی اگر لاستیک شما بعد از گذشت 10 سال هنوز هم قابل استفاده باشد، و عمل کرد خوبی هم داشته باشد، باید در فکر خرید لاستیک جدید برای ماشین تان باشید.

تاریخ تولید لاستیک

اگر دوست دارید لاستیک های اتومبیل تان عمر بیشتری داشته باشد، نگهداری از آن ها و تنظیم فشار هوای لاستیک می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. جدا از این کارها، سبک رانندگی شما می تواند تاثیر بسیار زیادی روی دوام و کارکرد لاستیک هایتان داشته باشد.

نتیجه گیری

تاریخ تولید لاستیک مانند سایر ویژگی های لاستیک مثل نوع آج، چسبندگی، کد سرعت، شاخص وزن می تواند تاثیر زیادی روی عملکرد آن داشته باشد. همچنین عمر لاستیک می تواند بر روی ایمنی شما و خودروی تان بسیار تاثیر گذار باشد. تاریخ تولید لاستیک را می توانید روی دیواره آن پیدا کنید. این تاریخ در کنار حروف DOT قرار دارد و به صورت یک عدد چهار رقمی نوشته می شود. که دو عدد اول نشان دهنده هفته سالی است که لاستیک در آن تولید شده است و دو عدد بعدی هم نشان دهنده سالی است که لاستیک در آن تولید شده است.

به این نکته توجه کنید که جدا از این که لاستیک شما چقدر آج دارد و با چقدر سالم است، تایرهای خود را نباید بیشتر از 7 تا 10 سال استفاده کنید.

ارسال نظر

مهدی :
42 12
یعنی لاستیکی که از تولیدش ۱ سال گذشته باشه. موردی ندراه استفاده کنیم
:
6 2
مفید فایده بود
salehi :
0 2
سلام و عرض ادب، لاستیک زاپاس من شش ساله استفاده نشده الان می تونم انو با یک لاستیک نو غیر همجنس در چرخ های عقب استفاده کنم.سپاس از راهنمایی شما
مدیریت :
6 1
سلام دوست عزیز تایر اگه مدت زمان زیادی استفاده نشه حالت لاستیکی و ارتجاعی خودش رو از دست میده. و بهترین کار این هستش لاستیک زاپاس رو برای این کار استفاده نکنید. و لاستیک نو برای استفاده تهیه کنید.
محمد ص :
0 1
سلام لاستیک روداستون خریدم رنگ تاریخ آن با رنگ بقیه نوشته های روی لاستیک فرق داره و برنگ سیاه براق هست. ولی لاستیک نوارپیچی بود و روی آجهای لاستیک هم چسب های پلمپ بود. آیا امکان داره تاریخ دستکاری شده باشه؟
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()