0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 9 ارديبهشت 1400 در ساعت 56 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 11 )

کد سرعت لاستیک

اگر می خواهید لاستیک اتومبیل خود را عوض کنید، باید یک سری از ویژگی های آن را بررسی کنید. تا لاستیکی را بخرید که بهترین عملکرد را برای خودرویتان به وجود بیاورد. یکی از این ویژگی ها که باید در زمان خرید تایر به آن توجه داشته باشید، کد سرعت یا شاخص سرعت لاستیک است. این شاخص مهم بر روی هم تایرها حک می شود. و شما باید به عنوان یک راننده که به ایمنی خودرو و سرنشینان آن اهمیت می دهد به آن توجه داشته باشید.

کد سرعت لاستیک چیست؟

برای این اینکه بدانید شاخص سرعت یا کد سرعت لاستیک چقدر اهمیت دارد و اینکه چگونه باید آن را پیدا کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شاخص سرعت یا کد سرعت لاستیک چیست؟

شاخص سرعت تایر نشان دهنده حداکثر سرعتی است که یک ماشین می تواند با حداکثر شاخص بار لاستیک حرکت کند. این دو ویژگی به هم وابسته هستند و هنگام خرید لاستیک جدید حتما باید به آن ها توجه داشته باشید. یعنی اگر لاستیکی دارید که شاخص سرعت آن 200 کیلومتر در ساعت و شاخص وزن آن 600 کیلوگرم است، نمی توانید وزنی معادل 700 کیلوگرم را بر روی آن قرار دهید و با حد اکثر سرعت حرکت کنید.

شاخص سرعت و شاخص وزن لاستیک توسط خودروسازان تعیین می شود. آن ها برای تعیین این شاخص ها، پارامترهایی مثل قدرت ماشین، سرعت ماشین و وزن آن را در نظر می گیرند، تا لاستیک انتخابی بهترین عملکرد و ایمنی را برای خودرویشان به وجود بیاورد.

کد سرعت لاستیک های فصلی

برای لاستیک های تابستانه و با عملکرد بالا، هرگز نباید از لاستیکی با کد سرعت کمتر از آنچه که توسط خودروساز تعیین شده است استفاده کنید. اما در مورد لاستیک های زمستانه این قضیه متفاوت است. سازمان حمل و نقل اتحادیه اروپا برای لاستیک های مخصوص زمستان قوانین متفاوتی را تعیین کرده است. طبق این مقررات، ایرادی ندارد که شاخص سرعت این نوع از لاستیک ها کمتر از میزان تعیین شده توسط خودروساز باشد. همچنین این در این مقررات تاکید شده که کد سرعت لاستیک های زمستانه نباید کمتر از 160 کیلومتر در ساعت (حرف Q) باشد.

کد سرعت لاستیک چیست؟

اگر می خواهید لاستیک شما طول عمر بیشتر داشته باشد و دیرتر پوسیده شود، و یا اینکه دوست دارید فرمان پذیر خودروی شما خوب باشد و همچنین سواری ایمنی داشته باشید، کد سرعت لاستیک شما نباید کمتر از میزان تعیین شده توسط کمپانی سازنده خودرویتان باشد.

چطوری کد سرعت لاستیک را پیدا کنیم؟

سازندگان خودرو برای هر مدل از اتومبیل هایشان، کد سرعت مناسبی را تعیین می کنند. شما این کد را می توانید در دفترچه راهنمای خودرو، داخل درب راننده، درب باک بنزین یا بر روی لاستیک های فابریک خود پیدا کنید.

درجه بندی شاخص سرعت را با حروف الفبای انگلیسی بر روی لاستیک نشان می دهند. اگر قصد دارید لاستیک های خود را عوض کنید، لاستیک جدید حتما باید با کد سرعت توصیه شده توسط خودروساز یکی باشد. برای پیدا کردن شاخص سرعت بر روی لاستیک، کافی است به دنبال آخرین حرف که در انتهای شماره سایز لاستیک و در کنار شاخص وزن نوشته شده است باشید.

به عنوان مثال لاستیک P205/55R 16 82S  را در نظر بگیرید، حرف S نشان دهنده کد سرعت این لاستیک است.

کد سرعت لاستیک چیست؟

کد سرعت لاستیک ها از حرف L تا Y درجه بندی شده است. این سیستم برای استفاده در اروپا و بر حسب کیلومتر در ساعت است. و تفاوت هر حرف تقریبا 10 کیلومتر در ساعت است. در این درجه بندی حروف V، Z، W، Y، (Y) برای خودروهای اسپرت، حرف H بیشتر برای خودروهای سدان اسپرت یا کوپه ها  استفاده می شود. همچنین حروف T و S برای خودروهای سدان یا ون، حرف R برای کامیون های سبک، حرف Q برای خودروهای 4×4 و حرف L  برای کامیون های سبک و خودروهای آفرود استفاده می شود.

در پایین می توانید جدول کد سرعت لاستیک برای انواع خودرو را مشاهده کنید.

نوع خودرو

سرعت مجاز لاستیک

کد سرعت لاستیک

خودوری آفرود یا کامیون سبک

Km/s 120

L

لاستیک زاپاس

Km/s 130

M

لاستیک زاپاس

Km/s 140

N

لاستیک زمستانه برای خودروی 4*4

Km/s 160

Q

کامیون های سبک با قابلیت جا به جایی بار سنگین

Km/s 170

R

خودوری سدان یا ون

Km/s 180

S

خودوری سدان یا ون

Km/s 190

T

خودوری سدان یا کوپه

Km/s 200

U

خودورس سدان اسپرت یا کوپه

Km/s 210

H

خودوری اسپرت

Km/s 240

V

خودروی اسپرت

Km/s 240 به بالا

Z

خودروی سوپر اسپرت

Km/s 270

W

خودروی سوپر اسپرت

Km/s 300

Y

خودروی سوپر اسپرت

Km/s 300 به بالا

(Y)

 

لاستیک هایی با قطر بیشتر (رینگ بزرگ تر) معمولا شاخص سرعت بالاتری دارند. چون این لاستیک ها بیشتر برای خودروهایی با عملکرد بالا در نظر گرفته شده اند. کد سرعت بالا نشان می دهد که لاستیک قادر است در شتاب گیری، ترمز گیری، در پیچ ها و سرعت های بالا عملکرد خوبی داشته باشد.

چرا شاخص سرعت لاستیک مهم است؟

هنگام رانندگی با سرعت بالا، چرخ های خودرو سریع تر می چرخند، و در نتیجه لاستیک ها گرمای بیشتری تولید می کنند. بنابراین مهم است که تایر بتواند از پس سرعت بیشتر و گرمای بیشتر بر بی آید. کد سرعت صرفا مربوط به سرعتی که لاستیک می تواند تحمل کند نیست و بر روی ویژگی های دیگری مثل سواری راحت، فرسایش آج، چسبندگی و کنترل در پیچ ها تاثیر گذار است. لاستیک هایی با کد سرعت بالا چسبندگی و عملکرد بهتری در ترمزگیری دارند. همچنین لاستیک هایی که کد سرعت W، Z، V و Y را دارند، برای خودروهایی با عملکرد بالا و برای فصل تابستان بسیار مناسب هستند.

آیا کد سرعت لاستیک، تاثیری در سواری خودرو دارد؟

شاخص سرعت به همراه شاخص وزن لاستیک، بر اساس شبیه سازی های آزمایشگاهی اندازه گیری می شوند. اما در واقعیت عواملی مثل تنظیم باد لاستیک، دمای هوا، تعمیر لاستیک، تاریخ تولید و وضعیت آج تاثیر بسیار روی عملکرد لاستیک و خودرو دارد.

به این نکته توجه داشته باشید که نمی توانید با حداکثر سرعتی که لاستیک شما نشان می دهد رانندگی کنید. اگر بار سنگینی را با خودروی خود حمل می کنید و از لاستیکی استفاده می کنید که تعمیر شده است، میزان سرعت شما باید کمتر از کد سرعت نوشته شده بر روی لاستیک باشد. برای ایمنی بیشتر سعی کنید با سرعت کمتر رانندگی کنید به خصوص اگر شرایط آب و هوایی مساعد نبود.

کد سرعت لاستیک چیست؟

مزایا و معایب استفاده از لاستیک با شاخص سرعت بالا

شما می توانید از لاستیکی با شاخص سرعت بالاتر نسبت به لاستیک فابریک خودرویتان استفاده کنید. اما این کار یک سری مزایا و معایب برایتان به همراه دارد. در جدول زیر می توانید مزایا و معایب استفاده از لاستیک با شاخص سرعت بالاتر را با هم مقایسه کنید.

معایب لاستیک با شاخص سرعت بالا

 

مزایای لاستیک با شاخص سرعت بالا

قیمت بالاتر

افزایش پایداری ماشین هنگام رانندگی با سرعت بالا در باد شدید

سفت شد ماشین، کاهش راحتی در سواری

رانندگی دقیق تر، واکنش بهتر ماشین به فرمان دادن

مقاومت غلطشی بیشتر، افزایش مصرف سوخت

کنترل بهتر هنگام رانندگی اسپرت

رانندگی با لاستیکی که شاخص بالاتری نسبت به شاخص سرعت توصیه شده دارد، ویژگی های رانندگی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد

کنترل بهتر در پیچ ها

 

آیا می توان از لاستیک با کد سرعت پایین تر استفاده کرد؟

در جواب این سوال باید گفت نه ! هرگز نباید از لاستیکی با کد سرعت پایین تر از لاستیک فابریک خود استفاده کنید. استفاده از تایر با شاخص سرعت پایین، می تواند فرسایش را در سرعت های بالا افزایش دهد و باعث از بین رفتن لاستیک شود.

خطرات استفاده از لاستیک با کد سرعت پایین

  • استفاده از لاستیک با کد سرعت پایین می تواند واکنش خودرو به فرمان را کاهش دهد.
  • ممکن است لاستیک در حین حرکت بترکد و باعث ایجاد تصادف شود.
  • نصب لاستیک با کد سرعت پایین تر می تواند، ضمانت لاستیک را باطل کند.

نتیجه گیری

هر علامتی که روی دیواره لاستیک است، اطلاعات ارزشمندی را به ما می دهد که هنگام خرید تایر جدید حتما باید به آن توجه داشته باشیم. توجه به این ویژگی و انتخاب لاستیک مناسب، تضمین کننده یک رانندگی راحت و ایمن برای شما خواهد بود.

یکی از این ویژگی ها که حتما باید در هنگام خرید لاستیک جدید به آن توجه داشته باشید، شاخص سرعت آن است. توجه به این شاخص باعث می شود که لاستیکی را انتخاب کنیم که با سرعت و عملکرد خودرویمان هماهنگ است. و سبب می شود تا اتومبیل در سرعت های بالا فرمان پذیری و پایداری بهتری داشته باشد. و علاوه بر این ها ایمنی خودرو و سرنشینان آن را افزایش دهد.

ارسال نظر

مجید :
41 3
مفید بود
غلامرضا فرهمند ... :
32 4
مطالب تون بسیار آموزنده و کاربردی بود.
:
21 3
خیلی عالی بود
زینال :
17 2
من تا حالا نمیدونستم. مطالب رو خوندم خیلی عالی بود دمتون گرم
وحید :
19 1
سلام.شاید هیچ وقت در مورد خرید لاستیک به این موارد توجه نمی کردم.اما پس از دیدن یک ویدیو در فضای مجازی که یک خودروی سمند با سرعت بیش از دویست کیلومتر باعث ترکیدن لاستیک خودرو می شود و متاسفانه راننده فوت می کند کنجکاو شدم که در این رابطه بیشتر بدانم.گرچه هیچ وقت با این سرعت‌های غیر مجاز رانندگی نکرده ام اما مطالب شما بسیار آموزنده بود.سپاسگزارم.
صابر فرهادی :
9 3
سلام دوستان عزیز وزنی ک قابل تحمل ماشین رو چطوری میشه فهمید.. منو راهنمایی کنید ممنون میشم
Kh.A :
4 3
اطلاعات مربوط به لاستیک رو روی لاستیک تحت عنوان safety information قید میکنند
اراز بردی گرگان ... :
3 3
مطالب آموزنده و بسیار عالی بود
ابراهیم :
3 2
عالی بود اطلاعات شما
جواد :
3 2
اطلاعات خوبی بود که تابه حال ازشون مطلع نبودم. سپاسگذارم
امید :
0 2
طپاس بابت مطلب مفید و ارزنده تون
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
6 / 10
از 2 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()