0
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 19 ارديبهشت 1400 در ساعت 25 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 7 )

تفاوت لاستیک چهار فصل، لاستیک تابستانه و زمستانه

احتمالا تا الان برایتان پیش آمده که به عنوان یک راننده به دلیل خراب یا فرسوده شدن لاستیک های اتومبیلتان مجبور به تعویض آن ها شده اید. و اگر به سواری خودرویتان اهمیت بدهید همیشه به دنبال لاستیکی خواهید بود که بهترین عملکرد را برای شما به وجود بی آورد.
برای اینکه خودروی شما عملکرد خوبی داشته باشد هنگام خرید لاستیک جدید حتما باید به سایز، چسبندگی، کد سرعت، شاخص وزن، میزان مقاومت در برابر گرما و نوع آج لاستیک توجه ویژه ای داشته باشید. و هنگام خرید لاستیک حتما این سوال را از فروشنده پرسیده اید که این لاستیک چهار فصل است یا خیر؟

تفاوت لاستیک چهار فصل، لاستیک تابستانه و زمستانه
خوب است که این موضوع را بدانید که لاستیک ها برای فصل های زمستان و تابستان تولید می شوند که به آن ها تایرهای فصلی می گویند. و هر کدام بهترین عملکرد را در فصلی که برای آن تولید شده اند دارند. اما یک نوع دیگر از لاستیک وجود دارد که برای استفاده در هر چهار فصل طراحی و تولید شده اند. این نوع از لاستیک عملکردی بین لاستیک زمستانه و تابستانه را دارند.
انتخاب هر کدام از این لاستیک ها بستگی به منظقه ای که در آن زندگی می کنید دارد. در این مقاله قصد داریم تا هر کدام از لاستیک ها بررسی کنیم. و امیدواریم در انتهای این مقاله بتوانید لاستیک مناسب برای اتومبیل تان را نسبت به منطقه ای که در آن زندگی می کنید را پیدا کنید.

لاستیک تابستانه

لاستیک های تابستانه که به آن ها لاستیک های عملکرد بالا UHP هم می گویند به گونه ای طراحی شده اند تا در هوای گرم و مسیرهای خشک بهترین عملکرد را داشته باشند. افزایش دما می تواند لاستیک را نرم کند و باعث از بین رفتن آن بشود. اما لاستیک های مخصوص تابستان به گونه ای ساخته شده اند که می تواند در برابر گرما مقاومت کند و باعث می شود تا چسبندگی اتومبیل به خوبی حفظ بشود. این ویژگی کمک می کند تا اتومبیل در بزرگ راه ها و آسفالت گرم کنترل بسیار خوبی داشته باشد.

تفاوت لاستیک چهار فصل، لاستیک تابستانه و زمستانه
این نوع لاستیک ها دارای بلوک و شیارهای بزرگی بر روی آج هستند و سبب می شود تا چسبندگی لاستیک در زمین های خشک بسیارعالی باشد. همچنین این شیارها به خروج سریع و راحت آب از زیر لاستیک بسیار کمک می کنند. این ویژگی به چسبندگی بیشتر لاستیک در زمین های خیس بسیار کمک می کند و همچنین از خطر هیدروپلنینگ به خوبی جلوگیری می کند. علاوه بر این لاستیک های تابستانه به گونه ای طراحی شده اند تا تماس خوبی با سطح جاده داشته باشند که به عملکرد و پایداری بهتر در پیچ ها بسیار کمک می کند.
اگر اتومبیل سدان لوکس، اسپرت یا کوپه ای دارید و به دنبال لاستیکی هستید که بتواند قابلیت خودروی شما را به خوبی نشان دهد و از پس قدرت آن بر بی آید، قطعا باید از لاستیک های تابستانه استفاده کنید. این لاستیک ها عملکرد اتومبیل را در مسیرهای خشک و مرطوب بی خوبی حفظ می کنند. و باعث می شود تا فرمان پذیری، پایداری و هندلینگ خوبی در جاده داشته باشید.

علامت لاستیک تابستانه چیست؟

لاستیک های تابستانه معمولا علامت خاصی ندارند که نشان دهنده این باشد که مخصوص استفاده برای آب و هوای گرم و تابستانه است. روی برچسب این نوع از لاستیک ها معمولا علامت خورشید یا Summer  نوشته شده است.

چه زمانی باید از لاستیک تابستانه استفاده کنیم؟

تفاوت لاستیک چهار فصل، لاستیک تابستانه و زمستانه

اگر اتومبیل عملکرد بالایی دارید و در منطقه ای زندگی می کنید که هوا در اکثر سال گرم است، لاستیک تابستانه می تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد. اما به این معنی نیست که لاستیک تابستانه عملکرد ضعیفی در هوای بارانی و زمین های مرطوب دارد. و برعکس به لطف الگوی آج منحصر به فرد این نوع لاستیک، آب به راحتی از آن خارج می شود و چسبندگی و عملکرد بسیار خوبی را به وجود می آورد.
این نوع از لاستیک ها به گونه ای ساخته شده اند که در دمای بالا عملکرد و کارایی خوب داشته باشند. و زمانی که دمای هوا کاهش پیدا می کند، لاستیک های تابستانه سفت و سخت می شوند و سبب می شود تا عملکرد و چسبندگی آن ها کاهش پیدا کند.

لاستیک زمستانه

لاستیک زمستانه یا Winter به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که بتوانند بهترین عملکرد را در دمای پایین و آب و هوایی برفی و یخبندان داشته باشند. آج این لاستیک ها دارای شیارهای عمیقی تری است. این ویژگی آج می تواند به خروج گل و برف اضافی از زیر تایر بسیار کمک کند. و باعث می شود تا چسبندگی لاستیک در برف و یخ بیشتر باشد.

تفاوت لاستیک چهار فصل، لاستیک تابستانه و زمستانه
همچنین بر روی بلوک های آج این نوع از لاستیک ها، برش های نازکی وجود دارد که به آن Sipe می گویند. این برش ها کمک می کنند تا لاستیک در برف چسبندگی بسیار بیشتری داشته باشد. به علاوه اینکه لاستیک های زمستانه با فرمول خاصی از مواد ساخته شده اند تا در دمای پایین سفت و خشک نشوند. این نوع ساخت علاوه بر اینکه طول عمر لاستیک را در هوای سرد افزایش می دهد، سبب می شود تا چسبندگی لاستیک به خوبی حفظ شود.

علامت کوه و برف بر روی لاستیک چه معنی دارد؟

در اواخر سال 1900، برای اینکه لاستیک های زمستانی را از لاستیک های چهار فصل مشخص کنند استانداردی را به وجود آوردند. که طی آن لاستیک را در شرایط زمستانی و برفی از لحاظ چسبندگی و قدرت ترمزگیری مورد بررسی قرار می دهد.

تفاوت لاستیک چهار فصل، لاستیک تابستانه و زمستانه

امروزه نشان کوهی که در داخل آن دانه برف است، نشان دهنده این است که لاستیک مخصوص زمستان است و چسبندگی بسیار خوبی در برف و یخ دارد. این علامت توسط انجمن تولیدکنندگان لاستیک ساخته شده است و ممکن است در کنار علامت M+S هم قرار بگیرد.

چه زمانی باید از لاستیک زمستانه استفاده کنیم؟

اگر در منطقه ای که زندگی می کنید و دمای هوا به زیر 7 درجه سانتی گراد می رسد، بهتر است از لاستیک های زمستانه استفاده کنید. این لاستیک ها در همه شرایط اب و هوای زمستان عملکرد خوبی را دارند. از برف و یخ گرفته تا جاده های خشک و بارانی.
دلیل اینکه باید در زمستان از لاستیک های زمستانه استفاده کرد است که در ساخت این نوع تایر از مواد مخصوصی استفاده شده است که در دمای پایین نرم و منعطف باقی می مانند. این ویژگی باعث می شود تا کنترل بهتری روی اتومبیل داشته باشید. و همچنین قابلیت ترمزگیری خودرو را در برف نیز افزایش می دهد. اما استفاده از این نوع لاستیک برای آب و هوای گرم و تابستان توصیه نمی شود. چون ساختار نرم تری دارند و باعث می شود تا در هوای گرم و زمین خشک زود تر فرسوده شوند.

لاستیک چهار فصل

لاستیک های چهار فصل عملکردی بین لاستیک های زمستانه و تابستانه را دارند. این نوع از لاستیک عملکرد قابل قبولی را در مسیرهای خشک و مرطوب دارد. و عملکرد آن در برف سبک خوب است. و عمق آج شان کمی بیشتر از لاستیک های تابستانه است و عمر نسبتا خوبی نیز دارند.

تفاوت لاستیک چهار فصل، لاستیک تابستانه و زمستانهچ
لاستیک چهار فصل،در آب و هوای گرم عملکرد نسبتا خوبی دارد ولی به دلیل عمق آج بیشتر چسبندگی کمتری نسبت به لاستیک های تابستانه دارد. و فرمان پذیری، ترمزگیری و عملکردشان در پیچ ها بسیار ضعیف تر از لاستیک تابستانه است. ولی در شرایط زمستانی و آب و هوای سرد عملکرد قابل قبول و بهتری دارد. اما با این حال که عملکرد قابل قبولی در زمستان دارد، با این حال بهترین لاستیک برای رانندگی زمستان نیست. و بهتر است از لاستیک های زمستانه استفاده کنید.

علامت M+S بر روی لاستیک چه معنی می دهد؟

تفاوت لاستیک چهار فصل، لاستیک تابستانه و زمستانه

علامت M+S معمولا نشان دهنده این است که لاستیک برای چهار فصل مناسب است. این نوع از لاستیک ها عملکرد نسبتا خوبی در آب و هوای مرطوب و برفی دارند. آج این نوع از لاستیک ها معمولا بسیار عمیق تری نسبت به لاستیک های تابستانه دارند که باعث می شود چسبندگی آن ها در زمین های مرطوب و برفی بسیار خوب باشد.

چه زمانی باید از لاستیک چهار فصل استفاده کنیم؟

اول از همه باید بدانید که لاستیک چهار فصل در همه شرایط آب و هوایی قرار نیست عملکرد خوبی داشته باشد.
همانطور که گفتیم آج لاستیک های چهار فصل به طور معمول دوام بیشتری نسبت به لاستیک های تابستانه و زمستانه دارند. و همچنین این نوع از لاستیک ها مقاومت غلطشی کمتری دارند، که باعث می شود در مصرف انرژی و در نتیجه در مصرف سوخت صرفه جویی شود.
با این حال که لاستیک های چهار فصل عملکرد قابل قبولی در زمستان و تابستان دارند، اما اگر در منطقه ای زندگی می کنید که هوا گرم و تابستانه است بهتر است از لاستیک های مخصوص تابستانه استفاده کنید چون آج آن ها چسبندگی و عملکرد خوبی را در هوای گرم به وجود نمی آورند.
همچنین اگر در منطقه ای زندگی می کنید که هوا اکثر سرد و زمستانی است بهتره از لاستیک های مخصوص زمستان استفاده کنید چون آج این نوع از لاستیک ها می تواند چسبندگی و ترمزگیری بهتری را برای اتومبیل شما به وجود بی آورد.

چطوری لاستیک فصلی مناسب بخریم؟

تفا

وقتی قرار است لاستیک جدید بخریم بهتر است اول به شرایط آب و هوایی منطقه ای که در آن زندگی می کنیم توجه کنیم و دوم به نوع عملکرد اتومبیل مان توجه کنیم. و لاستیکی را بخریم که با هر دو مورد هماهنگ باشد. عدم انتخاب صحیح لاستیک، ممکن است مشکلاتی را برای شما به وجود بی آورد که در ادامه به آن می پردازم.

از دست دادن قدرت چسبندگی و چنگ زنی

لاستیک تابستانه به دلیل عملکرد بالایی که دارد، مقاومت غلطشی کمتری نسبت به لاستیک های زمستانه و چهار فصل دارد. این ویژگی باعث می شود که عملکرد و چسبندگی آن در زمستان و برف از بین برود. همچنین سبب می شود تا شتاب گیری خودرو به طور چشمگیری کاهش پیدا کند و یا اصلا قادر به حرکت نباشد. و علاوه بر این ها عملکرد ترمزها را در برف و یخ به شدت کاهش می دهد.
ولی لاستیک های مخصوص زمستان به دلیل نوع آجی که دارند، چسبندگی و ترمزگیری بهتری در برف و یخ دارند. و به دلیل نوع موادی که در ساخت آن به کار رفته در هوای سرد بسیار نرم تر هستند.

خراب شدن لاستیک به دلیل هوای سرد

همانطور که گفته شد ساختار لاستیک های تابستانه برای هوای گرم طراحی شده. به همین دلیل زمانی که هوا کمتر از 7 درجه سانتی گراد شود، و حتی اگر برف و یخبندان نباشد، آج این لاستیک ها سفت و سخت می شود. و علاوه بر اینکه باعث می شود چسبندگی لاستیک کاهش پیدا کند، سبب می شود تا آج لاستیک از بین برود.
همچنین زمانی که لاستیک قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، ممکن است لاستیک ترکت بخورد و ساختار داخلی آن از بین برود. و این لاستیک به هیچ عنوان برای رانندگی مناسب نیست و باید فورا آن را عوض کنید.

 

ارسال نظر

امیری :
1 0
خیلی خوب بود. پس اینجوری که اینجا نوشته برای شهری مثل طراح استفاده از لاستیک های تابستانه مشکلی نداره. دسته؟
مدیریت :
1 0
سلام بله با آب و هوایی که در تهران وجود دارد لاستیک تابستانه هم عملکرد خوبی دارد
مباشریان :
0 1
ممنونم عالی بود
حسین :
2 0
سلام . برا شهر اراک کدوم لاستیک بهتره؟ از لاستیک نکسن کدوم گل بهتر هست برا شهر اراک؟ ممون
علی :
0 0
کلا در ایران لاستیک چهار فصل بهتره . مگر اینکه شما نخاهید کلا از شهرتون خارج بشین.
بابک :
0 0
ممنون، بسیار عالی کامل
:
0 0
کشور ما چهار فصله اما یهداستانی مثل خوزستان بنظرم کلا باید تابستونه باشه و برعکسش شهرهای سرد سیر مثل تبریز باید زمستانه باشه با دقت بخونید که بهتر متوجه بشید
:
0 0
ممنون از اطلاعاتی که در اختیار همه میزارید واقعن آدم واسه هرکاری باتحقیق بیشتری بره جلو احتمالش رو خیلی کمتر میکنه که پشیمون بشه
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()