شاخص وزن لاستیک چیست؟
اگر از آن دسته افرادی هستید که به ایمنی خودروی خود بسیار اهمیت می دهید، در هنگام خرید لاستیک جدید برای اتومبیل تان علاوه بر اینکه به میزان چسبندگی، تاریخ تولید، کشور سازنده و کد سرعت توجه می کنید حتما باید به شاخص وزن که می توانید آن را روی دیواره لاستیک پیدا کنید هم توجه ویژه ای داشته باشید.
شاخص بارگیری یا وزن لاستیک به شما می گوید، که لاستیک چه میزان باری را می تواند بر روی خود حمل کند. به شاخص بار، کد وزن هم نیز گفته می شود که آن را با عدد نشان می دهند. این شاخص را می توانید روی دیواره لاستیک پیدا کنید.
عدد شاخص وزن به شما نشان می دهد که چه میزان بار یا وزن را می توانید بر روی یک لاستیک باد شده با خیال راحت و حداکثر سرعت می توانید حمل کنید. این بسیار مهم است که بدانید تایر شما تا چه میران بار را می تواند بر روی خود حمل کند. این موضوع زمانی که می خواهید بارهای سنگین را با خودروی خود حمل کنید بسیار اهمیت دارد. و هنگام خرید لاستیک جدید حتما باید به پارامتر توجه داشته باشید.
شاخص بار را نباید با میزان تحمل باد لاستیک یا IPS اشتباه بگیرید. شاخص IPS نشان می دهد که لاستیک تا چه مقدار فشار باد را می تواند تحمل کند. و بیشتر خودروهای سواری نیاز شاخص وزنی بین عدد 70 تا 100 را دارند. که معادل تحمل وزنی بین 333 کیلوگرم تا 1052 کیلوگرم است.
رون مارگادونا، مدیر ارشد بازاریابی فنی میشلن:
شاخص وزن لاستیک برای یک خودرو، بر اساس حداکثر وزنی که بر روی هر محور آن تقسیم می شود بدست می آید، و خودروسازها به گونه ای محورهای خودرو را طراحی می کنند تا وزن اتومبیل به طور مساوی بر روی هر محور تقسیم شود. شاخص وزن برای لاستیک را سازمان هایی مثل سازمان فنی لاستیک اروپا و انجمن تولیدکنندگان اتومبیل ژاپن برای هر تایر تعیین می کنند.
همچنین این یک قانون بسیار مهم است که ظرفیت بار لاستیک های اتومبیلتان همیشه باید مساوی یا بالاتر از شاخص وزن لاستیک فابریک اتومبیل باشد. و لاستیکی که میزان شاخص بار کمتری از لاستیک فابریک داشته باشد، برای اتومبیل مناسب نیست و ممکن است ایمنی شما را به خطر بی اندازد.
با این حال که شاخص بار لاستیک اولین چیزی است که یک راننده هنگام خرید لاستیک باید به آن توجه داشته باشد، اما بسیاری از آن ها حتی از وجود چنین شاخص مهمی که ایمنی اتومبیل و سرنشینان آن را حفظ می کند بی اطلاع هستند. و بدون در نظر گرفتن آن وسایل و بارهایی سنگین تر از میزان تحمل لاستیک را بر روی آن حمل می کنند.
اهمیت شاخص وزن لاستیک
بنابر این چه اتفاقی می افتد وقتی راننده ها از اهمیت شاخص بار و همچنین میزان فشار هوای استاندارد لاستیک آگاه نیستند؟ و لاستیک هایی را می خرند که مناسب خودروی آن ها نیست؟
شاخص وزن لاستیک کاملا به میزان فشار هوای داخل لاستیک بستگی دارد. یعنی اگر می خواهید لاستیک شما به اندازه کد وزنی که روی آن حک شده است بتواند بار حمل کند، حتما باید فشار هوای آن تنظیم شده باشد.
به عنوان مثال خودروی SUV را در نظر بگیرید که صاحب آن نخواسته هزینه ی زیادی برای لاستیک های خود بکند و لاستیک های را به طور موقتی تهیه کرده که از نظر ساختاری و سایز با هم یکی نیستند. و هر چهار لاستیک اندازه و ساختار متفاوتی دارند، و همچنین صاحب اتومبیل فشار هوایی را که خودرو ساز تعیین کرده برای هر چهار لاستیک استفاده کرده است. اما مشکل این است که چون لاستیک ها نه تنها از لحاظ سایز متفاوت هستند، همچنین دو ساختار متفاوت P-Metric و LT دارند و هرکدام به فشار هوای متفاوتی نیاز دارند.
به این نکته توجه داشته باشید که فشار هوا، تاثیر بسیاری روی لاستیک می گذارد و اگر لاستیکی فشار باد مناسبی نداشته باشد، نمی تواند میزان بار که بر روی آن حک شده است را تحمل کند.
و اگر لاستیکی فشار باد مناسبی نداشته باشد، باعث می شود دیواره آن خم شود. و حرکت اتومبیل باعث می شود که اصطکاک بین تایر و جاده زیاد شود و سبب تخریب اجزای داخلی لاستیک و رینگ ها در مرور زمان می شود. تصور کنید میله ای را خم و راست می کنید و در اثر گرما در نهایت می کند. این اصطکاک و گرمای شدید بر روی لاستیک، باعث ترکیدن آن ها و واژگون شدن خودرو خواهد شد.
با توجه به مثال بالا، باید به پارامترهای لاستیک که سبب می شوند تا ایمنی خودروی شما حفظ شود توجه ویژه ای داشته باشید.
بر اساس استانداردی که توسط شرکت بریجستون تعیین شده، لاستیک های P-Metric برای اتومبیل های سواری طراحی شده اند. اما از آن ها می توان برای کامیون های سبک، وانت ها و SUV ها هم استفاده کرد.
و به گفته این شرکت اگر از لاستیک های P-Metric می خواهید برای اتومبیل SUV، ون یا وانت استفاده کنید، سعی کنید شاخص وزن لاستیک حداقل 10 درصد بیشتر از وزن اتومبیل شما باشد. به عنوان مثال برای استفاده از لاستیک P-Metric برای یک خودروی SUV، که وزنی معادل 900 کیلوگرم را تحمل می کند، از لاستیکی استفاده کنید که شاخص وزن آن 1000 کیلوگرم را تحمل می کند.
شاخص وزن لاستیک و چطوری پیدا کنیم؟
شاخص وزن برای هر لاستیک بر روی دیواره آن یا برچسب روی لاستیک نوسته شده است. این شاخص به صورت عدد و قبل از کد سرعت لاستیک نوشته شده است. مثلا لاستیک 225/55R 18 98V را در نظر بگییرید. عدد 98 شاخص وزن است و نشان می دهد که این لاستیک می تواند وزنی معادل 750 کیلوگرم را تحمل کند.
شاخص وزن به چه پارامترهایی وابسته است؟
فرض کنید که لاستیکی دارید که توانایی تحمل وزن 1000 کیلوگرم را دارد. اگر لاستیک شما تعمیر شده باشد، زمانی که قصد دارید با آن بار حمل کنید بهتر است حداقل وزن بار 20 درصد کمتر از شاخص وزن لاستیک باشد. و همچنین اگر قصد دارید با حداکثر کد سرعت لاستیک حرکت کنید حتما سعی کنید 10 تا 20 درصد کمتر بار حمل کنید. یا اینکه با سرعت کمتری حرکت کنید.
جدول شاخص وزن لاستیک
همانطور که گفتیم شاخص وزن به صورت عدد بر روی لاستیک حک می شود. این اعداد هرکدام نشان دهنده وزنی هستند که لاستیک می تواند آن را تحمل کند. در جدول زیر می توانید میزان وزن قابل تحمل برای هر عدد را مشاهده کنید.
شاخص وزن مجاز
|
وزن مجاز روی هر تایر (Kg)
|
شاخص وزن مجاز
|
وزن مجاز روی هر تایر (Kg)
|
شاخص وزن مجاز
|
وزن مجاز روی هر تایر (Kg)
|
شاخص وزن مجاز
|
وزن مجاز روی هر تایر (Kg)
|
شاخص وزن مجاز
|
وزن مجاز روی هر تایر (Kg)
|
62
|
265
|
75
|
387
|
88
|
560
|
101
|
825
|
114
|
1180
|
63
|
272
|
76
|
400
|
89
|
580
|
102
|
850
|
115
|
1215
|
64
|
280
|
77
|
412
|
90
|
600
|
103
|
875
|
116
|
1250
|
65
|
290
|
78
|
425
|
91
|
615
|
104
|
900
|
117
|
1285
|
66
|
300
|
79
|
437
|
92
|
630
|
105
|
925
|
118
|
1320
|
67
|
307
|
80
|
450
|
93
|
650
|
106
|
950
|
119
|
1360
|
68
|
315
|
81
|
462
|
94
|
670
|
107
|
975
|
120
|
1400
|
69
|
325
|
82
|
475
|
95
|
690
|
108
|
1000
|
121
|
1450
|
70
|
335
|
83
|
487
|
96
|
710
|
109
|
1030
|
122
|
1500
|
71
|
345
|
84
|
500
|
97
|
730
|
110
|
1060
|
123
|
1550
|
72
|
355
|
85
|
515
|
98
|
750
|
111
|
1090
|
124
|
1600
|
73
|
365
|
86
|
530
|
99
|
775
|
112
|
1120
|
125
|
1650
|
74
|
375
|
87
|
545
|
100
|
800
|
113
|
1150
|
126
|
1700
|
شاخص وزن XL چیست؟
در بعضی از لاستیک ها بعد از کد سرعت حروف XL حک شده است. این حروف مخفف کلمه Extra Large است. برخی از راننده ها فکر می کنند که این تایرها از لحاظ سایز متفاوت هستند. اما XL نشان دهنده ی بار اضافی است که لاستیک می تواند تحمل کند. این تایرها را می توانید با فشار هوای بیشتری باد کنید و تحمل وزن بیشتری از تایر استاندارد در همان سایز را دارند.
اگر لاستیک های فابریک شما XL ندارند، می توانید از تایرهایی با شاخص XL استفاده کنید. البته ممکن است این گونه لاستیک ها دیواره سفت تری نسبت به نمونه های استاندارد داشته باشد، اما تفاوت آن ها زیاد نیست. اگر ماشین شما لاستیک های XL دارد، حتما از همین مدل برای اتومبیل خود استفاده کنید.
نتیجه گیری
نوع آج اندازه و قیمت اولین چیزهایی است که یک راننده برای خرید لاستیک جدید به آن اهمیت می دهد. و از این موضع غافل هستند که ساخص وزن لاستیک تا چه میزان می تواند بر روی ایمنی خودرو و سرنشینان آن تاثیر بگذارد. اگر می خواهید لاستیک هایتان دیر تر فرسوده شوند حتما سعی کنید فشار باد آنها، همیشه تنظیم باشد و بیشتر از شاخص بار لاستیک، بار با آن حمل نکنید.