0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 28 مرداد 1400 در ساعت 10 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 3 )

آج لاستیک و نوع طراحی آن را می توان یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی ایمنی اتومبیل دانست که متأسفانه بسیاری از راننده ها به از راننده ها به آن اهمیت نمی دهند. هنگامی که با سرعت بالا در حال رانندگی هستید آج لاستیک یکی از عواملی اصلی است که باعث می شود کنترل و چسبندگی اتومبیل بر روی جاده حفظ شود.

آج به قسمتی از لاستیک گفته می شود که با سطح جاده در تماس است و اگر نگاهی به لاستیک های مختلف موجود در بازار بی اندازید، تنوع زیادی در الگوی آج آن های مشاهده خواهید کرد. آج لاستیک ها از چهار قسمت تشکیل شده :

دنده ها: قسمت های برجسته آج هستند که بر روی بلوک های آج شکل گرفته اند.

شیارها: که به صورت کانالهای عمیق و دورانی شکل در سرتاسر لاستیک وجود دارند.

بلوک های آج: قسمت های برجسته ی لاستیک که با سطح جاده در تماس است

Sipe: شیارهای باریک و ریزی هستند که بر روی بلوک های آج طراحی شده اند.

اهمیت آج لاستیک

هر چقدر که با اتومبیل خود بیشتر رانندگی کنید آج لاستیک های شما فرسایش بیشتر پیدا می کند و زودتر از بین می رود. از بین رفتن آج لاستیک باعث می شود تا ایمنی اتومبیل از بین برود و خطرات جبران ناپذیری را به وجود می آورد. به همین دلیل باید همیشه مراقب آن باشید و سلامت آن را بررسی کنید.

اهمیت آج لاستیک

 

اهمیت آج لاستیک

شاید تا حالا به این موضوع توجه نکرده باشید که آج لاستیک ها نقش بسیار مهمی را در کیفیت سواری و ایمنی اتومبیل شما دارد. در زیر مواردی را که آج لاستیک بر روی آن تاثیر می گذارد را بررسی می کنیم.

چسبندگی لاستیک

چسبندگی لاستیک به قدری مهم است که می توان آن را خطر مرگ و زندگی به حساب آورد. سازمان ایمنی راه های ایالات متحده اعلام کرده است که سالانه بیش از 200 نفر در این کشور به دلیل ضعف و چسبندگی کم لاستیک های اتومبیل شان جان خود را از دست می دهند.

آج لاستیک باعث می شود اتومبیل شما تماس خود را با سطح جاده حفظ کند تا رانندگی ایمن و با کیفیتی داشته باشید. نبود آج در جاده های مرطوب یا در برف و یخبندان باعث از رفتن کنترل و چسبندگی اتومبیل می شود و احتمال لیز خوردن و تصادف را زیاد می کند.

هندلینگ

آج لاستیک تاثیر بسیار زیادی بر روی هندلینگ و فرمان پذیری اتومبیل شما دارد. همچنین الگوهای مختلف آج عملکرد های مختلفی را بر روی رانندگی شما می گذارد.

به عنوان مثال آج هایی که طراحی متقارن دارند برای رانندگی در بزرگ راه ها بهتر هستند و می توانید رانندگی روان تر، پایداری بهتر و مقاومت غلطشی کمتری را به وجود بی آورند. اما لاستیک هایی که آج نامتقارن دارند هندلینگ بهتر، ثبات بالاتر و چسبندگی خوبی را در جاده های مرطوب و لغزنده فراهم می کنند.

شتاب و ترمزگیری:

آج لاستیک این امکان را به وجود می آورد تا اتومبیل شما شتاب گیری نرم و ایمنی را داشته باشد. و این اطمینان را به وجود می آورد که شما کنترل اتومبیل را از دست نخواهید داد. و همچنین در زمان ترمزگیری کمک می کند تا اتومبیل سریع و در کمترین فاصله طی شده متوقف شود. این ویژگی به خصوص در زمین های خیس و برفی بسیار مهم است. و از آنجایی که آب تایرهای شما را می پوشاند، باعث به وجود آمدن هیدروپلنینگ می شود و ترمزگیری بسیار سخت و دشوار می شود.

برجستگی ها و شیارهایی که روی آج لاستیک طراحی شده است باعث می شود تا آب راحت تر و سریع تر از زیر لاستیک خارج شود و خطر هیدروپلنینگ را از بین می برد و کمک می کند تا اتومبیل راحت تر متوقف شود.

بهینه شدن مصرف سوخت

لاستیک با آج متقارن به دلیل داشتن چسبندگی کمتر باعث کاهش مصرف سوخت در اتومبیل شما می شود. این موضوع به نوبه خود مصرف سوخت را کاهش و منجر به صرفه جویی بیشتر در هزینه های اتومبیل می شود. و همچنین تولید کربن را کاهش و به حفظ محیط زیست کمک می کند.

 

انواع آج لاستیک

لاستیک با الگوی آج متقارن

اهمیت آج لاستیک

 

این الگوی آج را می توان بهترین الگو برای اتومبیل های سواری دانست. این الگو به صورت یکنواخت روی سطح آج وجود دارد و هم نیمه داخلی لاستیک و هم نیمه خارجی آن دارای طرح آج یکسانی است. مزبت لاستیک های با طرح آج متقارن این است که به راحتی می توانید آن ها به هر روشی که دوست دارید جابجا کنید. این ویژگی بسیار مهمی است زیرا جابجا کردن لاستیک ها باعث می شود طول عمر آنها افزایش پیدا کند. و در دراز مدت به صرفه جویی در هزینه های اتومبیل کمک می کند.

مزیت های لاستیک با طرح آج متقارن

سواری نرم

پایداری بسیار بالا

مقاومت غلطشی کم

 

لاستیک با الگوی آج نا متقارن

اهمیت آج لاستیک

در لاستیک هایی با الگوی آج نامتقارن هر نیمه از آج به صورت جداگانه ای طراحی شده است. هر کدام از این قسمت ها برای هدف خاصی طراحی شده اند. نیمه داخلی آج باعث می شود تا آب راحت و سریع از زیر لاستیک خارج شود و اتومبیل را از خطر هیدروپلنینگ دور نگه می دارد.

الگوی آج داخلی به اتومبیل کمک می کند تا در  هنگام حرکت چسبندگی بیشتری را داشته باشد. و همچنین سر و صدا و لرزش کمی را داشته باشد. این نوع طراحی آج کمک می کند تا لاستیک چسبندگی بهتری را در زمین های خشک و مرطوب داشته باشد و به علاوه سواری نرم تر و کم صدا تری را فراهم می کند.

مزیت لاستیک با الگوی آج نامتقارن

هندلینگ بسیار عالی

پایداری عالی در پیچ ها

چسبندگی خوب در زمین های خیس و مرطوب

 

لاستیک با الگوی آج جهت دار

اهمیت آج لاستیک

لاستیک ها که دارای طرح آج جهت دار هستند، فقط امکان چرخ در یک جهت را دارند. شیارهای روی آج این نوع از لاستیک به صورت پیکان و به یک سمت طراحی شده اند. لاستیک با آج جهت دار علاوه بر اینکه ظاهری زیبا و اسپرت دارند، می تواند آب را سریع تر و راحت تر از جلوی خود کنار بزند و چسبندگی بسیار خوبی را در سرعت های بالا فراهم کند. همچنین خطر هیدروپلنینگ را هم کاهش می دهد و ایمنی خوبی را برای اتومبیل به وجود می آورد.

یکی دیگر از مزایای آج های جهت دار، چسبندگی و عملکرد خوب این لاستیک ها در گل یا برف است. به همین دلیل لاستیک های چهار فصل یا زمستانه معمولا گل جهت دار دارند.

اهمیت آج لاستیک

نکته مهمی که باید در استفاده از لاستیک با آج جهت دار به آن توجه داشته باشید این است که هنگام جابجایی لاستیک ها حتما باید به جهت آن ها توجه داشته باشید. در غیر این صورت وقتی چرخی را به جای چرخ دیگر در سمت دیگر اتومبیل نصب کنید، در جهت اشتباه می چرخد و کارایی لاستیک از بین می رود.

مزیت لاستیک با الگوی آج نامتقارن

مقاومت بالا در برابر هیدروپلنینگ

هندلینگ و عملکرد بسیار خوب در زمین های خیس

پایداری و فرمان پذیری عالی در سرعت های بالا

 

از لاستیک با الگوهای آج مختلف استفاده نکنید

هرگز از لاستیک های با آج، سایز و برندهای مختلف برای اتومبیل استفاده نکنید. برای داشتن عملکرد بهتر، سعی کنید نوع لاستیک و مدل آن ها با هم یکی باشد، تا ویژگی و عملکرد خوبی را داشته باشند. و اگر قرار است تا یک حلقه از لاستیک های یکی از محورهای اتومبیل خود را تعویض کنید بهتر است یک جفت لاستیک جدید برای آن خریداری کنید. و همچنین به این نکته توجه داشته باشید که لاستیک جدید را روی محور جلو و لاستیک قدیمی را روی محور عقب نصب کنید.

 

نگهداری از آج لاستیک

مهم ترین نکته در نگهداری از آج لاستیک دانستن زمان مناسب برای جا به جا کردن یا خرید لاستیک جدید است. با انجام یک تست ساده که معروف به تست سکه است می توانید به عمق آج لاستیک های پی ببرید.

نشان گرهای عمق آج لاستیک

اهمیت آج لاستیک

نشان گرهای عمق آج لاستیک به طور خاص برای کمک به راننده ها در اندازه گیری عمق آج لاستیک طراحی شده اند. این نشان گرها علائم کوچکی هستند که در پایین ترین نقطه ی ایمنی آج و در بین شیارهای آن قرار گرفته است. و وقتی آج لاستیک های شما به این نقطه برسد نشان دهنده آن است که آج لاستیک در پایین ترین حد خود یعنی 1.6 میلی متر است و باید به فکر خرید لاستیک های جدید باشید.

اندازه گیری آج با ابزارهای اندازه گیری

اهمیت آج لاستیک

اگر می خواهید میزان آج باقی مانده لاستیک را به طور دقیق اندازه بگیرید می توانید از گیج های اندازه گیری استفاده کنید. این ابزار را می توانید به راحتی از فروشگاه های قطعات اتومبیل تهیه کنید. یا اینکه می توانید از خطر کش استفاده کنید. برای این کار خط کش را در یکی از شیارهای آج قرار دهید، اگر عمق آن شیار کمتر از 1.6 میلی متر بود حتما باید به فکر خرید لاستیک جدید باشید.

تست سکه

اهمیت آج لاستیک

این یک تست بسیار ساده است که برای انجام آن فقط به یک سکه نیاز دارید. و به کمک آن می توانید تشخیص دهید که آیا آج لاستیک شما به حدی رسیده است که باید آن را تعویض کنید یا خیر! وقتی تست سکه را انجام می دهید باید به اندازه تصویر زیر سکه داخل آج باشد.

جا به جا کردن لاستیک ها

جا به جایی لاستیک یک روش بسیار عالی برای یکسان سازی ساییدگی آج لاستیک است. دلیل این موضوع این است که لاستیک های محور جلو معمولان زودتر از لاستیک های محور عقب فرسوده می شوند. با جابجا کردن لاستیک ها در هر10/000 کیلومتر، فرسایش را یکسان می کند و عمر آج را افزایش می دهد.

بالانس کردن چرخ ها

بالانس کردن چرخ ها یکی از مهم ترین کارهایی است که می توان برای حفظ و نگهداری از لاستیک ها انجام داد. اگر چرخ ها بالانس نباشند علاوه بر اینکه باعث به وجود آمدن لرزش و پایین آمدن کیفیت سواری می شوند، سبب از بین رفتن آج لاستیک یا ترکیدن آن می شوند. پس بالانس نگه داشتن چرخ ها یک گزینه مقرون به صرفه برای صرفه جویی و جلوگیری از خرید لاستیک جدید است.

نتیجه

وقتی نوبت به قطعات خودرو می رسد، لاستیک ها علی رغم مسئولیت مهمی که در حرکت در آوردن و ایمنی اتومبیل دارند، بیشتر اوقات مورد توجه قرار نمی گیرند. و میتوان آن ها را جزو مظلوم ترین قطعات اتومبیل دانست. در صورتی که نگهداری منظم لاستیک ها برای محافظ از زندگی و اتومبیل شما بسیار مهم است.

در این بین آج لاستیک را می توان یکی از قسمت های مهم لاستیک دانست که اصطکاک لازم را برای به حرکت در آوردن، متوقف کردن و هدایت کردن اتومبیل فراهم می کند. همچنین چسبندگی را برای اتومبیل به وجود می آورد و سبب می شود تا ماشین هندلینگ و عملکرد خوبی را داشته باشد.

برای همین موضوع باید همیشه مراقب آج لاستیک های خود باشید و به اندازه آن های دقت داشته باشید.

ارسال نظر

محمد رضا خداداد ... :
9 1
با سلام و عرض ادب و خسته نباشید اینجانب از راهنمائیها و آموزش بسیار عالی تان در مورد اهمیت وضعیت لاستیک ها و دقت در نگهداری آنها ممنونم.
قاسم :
3 0
باسلام واحترام از مطالب خوبی که زحمت کشیدین وتهیه کردین خیلی استفاده کردم ممنونم از زحماتتون عالی بود.
محمد :
3 1
باسلام خدمت تمامی عوامل سایت لاستیک مارکت مطالب نگاشته شده بسیار عالی و آموزنده بود جهت انتخاب یک لاستیک خوب نیاز دارد را را به خواننده متن
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()