0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 9 ارديبهشت 1400 در ساعت 6 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 6 )

شاخص سایش آج لاستیک

سازمان حمل و نقل و ترافیک ایالات متحده آمریکا، استانداردی را تعیین کرده که به وسیله ی آن نشان می دهند که لاستیک از چه کیفیتی برخوردار است. به این استاندارد UTQG گفته می شود. شاخص های این استاندارد بر روی دیواره لاستیک نوشته شده اند و نشان می دهد که تایر چه میزان چسبندگی، مقاومت در برار گرما و مقاومت در برابر سایش را دارد.

در این استاندارد برای اینکه نشان بدهند که لاستیک چه میزان مقاومتی در برابر سایش دارد و چه مسافتی را می تواند طی کند، آن را با Treadwear نشان می دهند. اندازه این شاخص را به صورت عدد نشان می دهند. هرچه این عدد بزرگتر باشد نشان می دهد که لاستیک عمر آج و دوام بیشتری در برابر سایش دارد، و هرچه این شاخص عدد کمتری را نشان بدهد آج لاستیک خیلی سریع تر فرسوده می شود. که علاوه بر اینکه عملکرد تایر را دچار مشکل می کنید، باعث به وجود آمدن هیدروپلنینگ نیز می شود.

به عنوان مثال لاستیکی با شاخص فرسایش 600 تقریبا دو برابر یک لاستیک با شاخص فرسایش 300 طول عمر دارد، و می تواند مسافت بیشتری را طی کند.

بررسی ها نشان می دهد که خریداران، هنگام خرید لاستیک جدید معمولا به شاخص سایش آج لاستیک توجهی ندارند. در صورتی که این شاخص نشان دهنده میزان کارکرد آج لاستیک است. و معمولا تولیدکننده ها، آج لاستیک هایشان را با مسافت پیموده شده مشخصی گارانتی می کنند.

شاخص سایش آج لاستیک

به طور معمول لاستیک های چهار فصل به صورت استاندارد به گونه ای ساخته شده اند که طول عمر آج بالایی داشته باشند. شاخص سایش این نوع از لاستیک ها معمولا بین 700 تا 800 است. اما در مقابل لاستیک هایی که برای اتومبیل های مسابقه ای طراحی و تولید می شوند، به دلیل اینکه باید چسبندگی لاستیک این نوع اتومبیل ها بیشتر باشد معمولا بسیار کم است. شاخص سایش این نوع از تایرها معمولا 100 یا کمتر از این عدد است.

در اینجا باید به موضوع اشاره کرد که رابطه شاخص چسبندگی لاستیک با شاخص سایش لاستیک یک رابطه عکس است. یعنی هرچه چسبندگی لاستیک بیشتر باشد، شاخص سایش آن عدد کمتری را نشان می دهد. و هرچه شاخص چسبندگی لاستیک کم باشد، شاخص سایش آن عدد بالاتری را نشان می دهد.

اهمیت شاخص سایش آج لاستیک

قبل از اینکه بدانید که چطوری باید شاخص سایش لاستیک و پیدا کنید باید کمی اطلاعات در باره آن داشته باشید. مسئله ای که در باره استاندارد UTQG وجود دارد این است، که درست است این استاندارد توسط اداره ایمنی ترافیک بزرگ راه های ایالات متحده به وجود آمده است، و برای تمامی تولید کننده های لاستیک یکسان است، اما درجه بندی شاخص های این استاندارد را این اداره برای لاستیک ها تعیین نمی کند. بلکه توسط خود تولیدکننده های لاستیک آزمایش و برای آن ها تعیین می شود. و از آنجایی که این شاخص سایش توسط یک سازمان مستقل به لاستیک ها داده نمی شود، این شاخص در همه لاستیک ها یکسان نیست.

به عنوان مثال یک لاستیک با شاخص سایش 400 از برندی مثل کومهو لزوما با شاخص سایش آج 400 از برند هانکوک یکسان نیست. و طول عمر آج دو لاستیک در شرایط رانندگی و مسافت طی شده برابر می تواند کاملا متفاوت باشد.

بنابر این می توان گفت که شاخص سایش برای همه تولید کننده ها یکسان نیست. اما اگر بخواهید در بین لاستیک های مشابه از یک تولید کننده برای خرید تصمیم بگیرید، بهتر است لاستیکی را بخرید که شاخص سایش بالاتری دارد.

در تعیین این شاخص برای لاستیک ها، می توان تولید کننده های لاستیک را به تقلب متهم کرد. تولید کننده ها معمولا سعی می کنند تا شاخص سایش لاستیک های خود را بالاتر از رقبای خود تعیین کنند. یا در خوش بینانه ترین حالت، هم اندازه رقبای خود تعیین می کنند.

اما با این حال در معدود تولیدات خود سعی می کنند تا این شاخص با نتایج آزمایش های واقعی مطابقت کند. پس هنگام مقایسه شاخص سایش آج لاستیک بین چند تولیدکننده، این شاخص اهمیت چندانی ندارد. با این حال معمولا لاستیک هایی که شاخص فرسایش بالاتری دارند، بیشتر مورد توجه راننده های قرار می گیرد.

به عنوان مثال شاید لاستیکی با شاخص سایش آج 600 ممکن است دقیقا 3 برابر یک لاستیک با شاخص سایش آج 200 دوام نیاورد.

چرا طول عمر آج لاستیک مهم است؟

بسیاری از رانندگان به مسافت پیموده شده تایرهای خود بسیار اهمیت می دهند. با گذشت زمان لاستیک ها ساییده شده و از عمق آج آن ها کم می شود. جابجایی منظم لاستیک ها و تنظیم باد مناسب آن ها باعث افزایش طول عمر لاستیک ها می شود.

همچنین این شاخص به طور تقریبی اندازه گیری می شود، و نمی تواند تضمین کند که شما به اندازه مسافت گفته شده بتوانید با لاستیک رانندگی کنید. اما می تواند یک پارامتر نسبتا مناسب هنگام خرید لاستیک جدید باشد.

چطوری شاخص سایش آج لاستیک را پیدا کنیم؟

شاخص سایش آج لاستیک را می توانید بر روی دیواره ی تایر و در کنار شاخص چسبندگی و شاخص مقاومت در برابر گرما پیدا کنید. اندازه این شاخ را با عدد نشان می دهند.

چطوری شاخص سایش آج لاستیک را پیدا کنیم؟

نتیجه گیری

معمولا شاخص سایش لاستیک ها تضمین کننده این نیست که لاستیک کیلومتر کار کرد پیش بینی شده را بتواند طی کند. بنابراین می توان از شاخص سایش آج به عنوان یک گزینه برای کمک به تصمیم گیری در مورد خرید لاستیک جدید استفاده کرد. اما این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است لاستیکی را که با توجه به این شاخص انتخاب می کنید، کمتر از انتظار شما دوام بیاورد.

به علاوه طول عمر آج لاستیک و میزان کار کرد آن به عواملی مثل سبک رانندگی و مسیری که در آن تردد دارید بستگی دارد. همچنین برخی از تولیدکننده های لاستیک، برای محصولات خود ضمانت کارکرد آج ارائه می دهند. در این صورت بهتره لاستیک تولیدکننده ای را بخرید که ضمانت کارکرد آج دارد.

ارسال نظر

مهرداد علیزاده :
10 0
با درود. اطلاعات جالبی گذاشتید و کمک زیادی به مردم میکنید و بهتر است در تکمیل این کار منابع را هم ذکر کنید که مشخص شود اطلاعات از اشخاص یا منابع فنی معتبر است.سپاس
مهربانی :
22 1
سلام و وقت بخیر.. فقط خواستم یک نکته‌ی مهمی رو که خیلیا بهش توجه نمیکنن رو عرض کنم...: ااونم اینه که این عدد سایش آج((TREADWEAR)) هرچقدر که از عدد سیصد بالاتر باشه، لاستیک سفت‌تر هست و دیرتر ساییده میشه، امــــا چسبندگی لاستیک به جاده کمتر میشه و احتمال سُر خوردن ماشین در سرعتهای بالا خیلی بیشتر میشه...!!! ولی در ایران که معمولاً آب‌وهوای کویری بیشتر به چشم می‌خوره، این عدد تا 500یا 600 قابل قبوله *((بشرطی که ساخت داخل نباشه!!))* اما هرچقدر که این عدد از سیصد کمتر باشه، عمر لاستیک مقداری کمتر میشه ولــی نرم‌تر هست و ناهمواری‌های آسفالت رو بیشتر مهار میکنه و چسبندگی‌ش به جاده خیلی بهتر میشه و امنیت خیلی بالاتری داره...!! به لاستیکهای ماشینهای وارداتی که دقت کنید، اکثراً عدد سایش آج‌شون زیره300و 400 هستن...!!!
رامین :
5 11
اتفاقا چسبندگی رابطه مستقیمی با میزان سایش نداره. مثلا لاستیکی ساخت مغولستان ممکنه میزان سایش 200 داشته باشه، از اطرف دیگه کومهو مدل solus میزان سایش500 داره یا میشلن 600. پس نتیجه میگیرید چسبندگی اون تایر بی نام و نشان بیشتره؟ علم مهندسی اینقدرپیش پا افتاده نیست که در چنین سطح عامیانه ای دارید استنباط میکنید. خیلی باید پارامترهای دیگه را دخیل کنید. سعی کنید عمقی تر به موضوعات توجه کنید.
مدیریت :
14 4
سلام کاربر گرامی لاستیکی که شاخص سایش ۲۰۰ داره ساختار نرم تری داره و به همین دلیل چسبندگی هم بالاتر است. و لاستیکی که شاخص سایش عدد بیشتری داره ساختار خشک تر و سفت تری داره و به همین دلیل چسبندگی هم کمتر میشه. در زمینه لاستیک مهندسی اینقدر هم پیچیده نیست . یک سری شاخص هستش برای راهنمایی مصرف کننده. موفق باشید
رامین :
0 3
من مثالی آوردم که پاسخ ندادید. الان کومهو HS11 شاخص سایش 600 داره و چینی های بی نام ونشان یه مدل میزنه با شاخص 200. پس از نظر جنابعالی تایر چینی نرمتر و چسبندگی بیشتر داره؟ چسبندگی یعنی میزان اصطکاک بیشتر. یعنی شاخص سایش اصلا اهمیتی نداره. شاخص سایش برای عمر آج هست. مهم TRACTION یا شاخص اصطکاکه. بهترین لاستیک لاستیکی هست که TRACTION مثلا AA داشته باشه با شاخص سایش بالا (مثلا 600). هر دو معیار با هم.
مهدی :
1 0
با سلام و سپاس از راهنمایی شما و اینکه توضیحات جامعی به خوانندگان می‌دهید. به من که هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداشتم، کمک زیادی کردین که هنگام خرید تایر به این مسائل دقت کنم. کمالِ تشکر
یونس :
0 0
با سلام سپاس چسبندکی لاستیک نکسن خوبه یا ردستون ؟
مدیریت :
0 0
سلام دوست عزیز از آنجایی که این دو برند برای یک کارخانه می باشند و در نوع گل مشترک هستند. عملکرد چسبندگی یکسانی دارند.
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()