0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 9 ارديبهشت 1400 در ساعت 32 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 راهنمای خرید و نگهداری از لاستیک

لاستیک ها تنها نقطه تماس خودرو با سطح جاده هستند. و باعث به حرکت در آمدن و توقف خودرو می شوند. همچنین در بحث ایمنی اتومبیل، یکی از مهم ترین اجزای وسیله نقلیه شما به حساب       می آیند. توجه داشته باشید که هرچه ترمزگیری خودروی شما قوی باشد، فقط باعث توقف چرخ های شما می شوند. و در واقع لاستیک ها هستند که خودرو را متوقف می کنند.

بیایید کمی دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم. در اینجا لاستیک های ما با سطح جاده در تماس هستند.

ناحیه تماس لاستیک با سطح جاده اندازه یک کف دست است. و این مقدار باعث می شود که ترمزگیری، چسبندگی، هندلینگ و فرمان پذیری خوبی داشته باشید.اگر همین قسمت کوچک در سرعت های بالا دچار خرابی شود می تواند خطرهای جدی را برای خودرو و سرنشینان آن به وجود بی آورد.

راهنمایی برای خرید لاستیک

بنابراین می توان گفت که ایمنی شما به خودتان بستگی دارد. و به همان اندازه که برای تعمیر و نگهداری اتومبیلتان وقت صرف می کنید، باید وقتی را هم برای تعمیر و نگهداری لاستیک هایتان صرف کنید. تا علاوه بر اینکه سواری راحت و پایداری داشته باشید، ایمنی خوبی هم در هنگام رانندگی داشته باشید.

اگر لاستیک های مناسبی نداشته باشید یا اینکه زمانی را برای تعمیر و نگهداری از آن ها صرف نکنید ممکن است در شرایطی که به آن ها نیاز دارید، عملکرد خوبی از خود نشان ندهند.

برای مثال:

تصور کنید که ناگهان دوچرخه سواری در جلو ماشین شما ظاهر شود و ناگهان پدال ترمز را فشار می دهید. یا اینکه راننده جلویی شما به خاطر اینکه گربه ای در جلوی اتومبیلش پریده است ترمز ناگهانی می کند و شما هم مجبور می شوید که ترمز ناگهانی بکنید. و یا اینکه در شرایط آب و هوایی بد و بارانی در حال رانندگی هستید.

لاستیک و ایمنی خودرو

 

در اینگونه شرایط، علاوه بر اینکه ایمنی شما به نحوه رانندگی شما و دیگران بستگی دارد، به همان اندازه هم به انتخاب لاستیک و شرایط نگهداری از آن بستگی دارد. پس بهتر است برای حفظ ایمنی خود و دیگران وقت بزارید و لاستیک مناسب با شرایط آب و هوایی و جاده ای محل زندگیتان انتخاب کنید.

چطور لاستیک مناسب برای ماشین انتخاب کنیم؟

برای اینکه بتوانیم لاستیک مناسبی را نسبت به شرایط آب و هویی و جاده ای محل زندگیمان انتخاب کنیم، هر لاستیک را باید از چهار جنبه مورد بررسی قرار دهیم.

 ایمنی لاستیک

بیشتر لاستیک ها در موقعیت های روزمره و عادی عملکرد خوبی دارند، اما دز شرایط سخت و دشوار تفاوت بین آن ها نمایان می شود. بنابر این باید مطمئن شوید که لاستیک هایتان برای شرایط و اتفاقات غیر منتظره مناسب هستند یا خیر؟

بنابراین باید لاستیک هایی را انتخاب کنید که در بدترین نوع آب و هوا یا جاده هایی که ممکن است با آن ها روبرو شوید عملکرد خوبی داشته باشند. به طور مثال در جاده های خیش و مرطوب لاستیک از برند میشلن می تواند تا 6 متر کمتر از لاستیک های دیگر خط توقف داشته باشد.

پس به این نکته توجه داشته باشید که همه لاستیک ها عملکرد یکشانی ندارند و انتخاب لاستیک مناسب می توان ایمنی شما و اتومبیلتان را افزایش دهد.

 قیمت لاستیک

امکان دارد که برای خرید لاستیک مناسبی که عملکرد بسیار خوبی دارد مجبور باشید هزینه بیشتری بکنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که این نوع لاستیک ها طول عمر بیشتر دارند و همچنین تکنولوژی هایی در آن ها به کار رفته است که باعث می شود تا مصرف سوخت کمتری داشته باشید. که در طولانی مدت باعث جبران هزینه اضافه ای که می کنید می شود.

قیمت لاستیک

همان طور که سعی می کنید کفش با کیفیت برای پاهایتان تهیه کنید، سعی کنید برای اتومبیلتان هم لاستیک های با کیفیتی تهیه کنید.

سواری راحت و لذت بخش

لاستیک هم باید مثل کفش برای پا، برای خودرو مناسب باشد.برای همین بهتر است که برای خرید لاستیک جدید، مدل ها و برندهای مختلف را بررسی کنید. و اگر دوست دارید که یک رانندگی راحت و با هندلینگ عالی داشته باشید و بتوانید مانند یک حرفه ای پیچ ها را رد کنید، مطمئن شوید لاستیک را که انتخاب می کنید مناسب با سبک رانندگی شما باشد.

رانندگی راحت و لذت بخش

 

لاستیک اتومبیل های اسپرت

یک دونده سرعت، نمی تواند با دمپایی وارد مسابقه شود. اتومبیل شما هم این چنین است. اگر می خواهید در ماشین اسپرت یا لوکس خود احساس راحتی کنید، حتما از لاستیک هایی استفاده کنید که بتواند قدرت موتور را به خوبی به سطح جاده منتقل کند.

 لاستیک ماشین اسپرت

 

چرا نگهداری از لاستیک مهم است؟

تضمین ایمنی خودرو و سرنشیانان

لاستیک های شما تنها نقطه تماس اتومبیلتان با جاده است، برای اطمینان از ایمنی خودرو لاستیک ها باید همیشه در شرایط مناسب باشند. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل باید نکات زیر را رعایت کنید:

بررسی لاستیک ها

ممکن است متوجه آسیب هایی که به لاستیک هایتان وارد شده است نشوید. بنابر این باید لاستیک های خود را به صورت منظم و دوره ای از نظر ساییدگی و آسیب دیدگی بررسی کنید. تا از بروز هرگونه مشکل ناگهانی جلوگیری شود.

تعمیر لاستیک

تنظیم فشار باد لاستیک

رانندگی با لاستیکی که فشار باد آن نامناسب است می توان به عملکرد ترمز اتومبیل به ویژه در آب و هوای بارانی تاثیر نامناسبی بگذارد، و می تواند ایمنی اتومبیل و سرنشینان آن را به خطر بی اندازد.همچنین اگر لاستیک شما کم باد باشد، می تواند باعث ایجاد گرما در تایر و ترکیدن آن شود.

 نگهداری از لاستیک

سعی کنید فشار باد لاستیک های خود را به صورت ماهانه و قبل از سفر های طولانی حتما بررسی کنید.

توجه به شاخص بار لاستیک

به شاخص بار لاستیک یا کد وزن آن توجه داشته باشید و سعی کنید که بیش از مقدار توصیه شده، بار روی لاستیک خود حمل نکنید. جابجا کردن بار بیش از حد توصیه شده باعث گرم شدن لاستیک   می شود و این امکان وجود دارد که تایر ناگهان منفجر شود.

 توجه به کد سرعت لاستیک

یکی دیگر از پارامترهایی که باید به آن توجه داشته باشید شاخص سرعت یا کد سرعت لاستیک است. اگر قصد دارید لاستیک های خود را تعویض کنی، سعی کنید لاستیکی را تهیه کنید که شاخص سرعت بالاتری نسبت به لاستیک فابریک تان داشته باشد یا اینکه با آن برابر باشد.

حتما سعی کنید که با کد سرعت توصیه شده که بر روی لاستیک هایتان حک شده است رانندگی کنید. رانندگی با سرعت زیاد بیشتر می تواند باعث  گرم شدن لاستیک و منفجر شدن آن شود. برای آشنایی بیشتر با کد سرعت لاستیک می توانید مطلب کد سرعت لاستیک چیست؟ را مطالعه کنید.

استفاده از لاستیک زاپاس

در صورت مشاهده خرابی در لاستیک، آن را با لاستیک زاپاس خود جایگزین کنید. و لاستیک خراب را به یک تعمیر کار نشان دهید. اگر بلد نستین که چطور لاستیک زاپاس را عوض کنید می توانید آموزش تعویض لاستیک زاپاس را ببنید.

همچنین سعی کنید در هر باری که باد لاستیک های زیر ماشین را تنظیم می کنید، لاستیک زاپاس را هم تنظیم باد کنید.

صرفه جویی در هزینه های خودرو

بررسی فشار باد لاستیک و تعمیر و نگهداری منظم تایر مثل جا به جا کردن، بالانس و بازرسی کردن آن ها می تواند به شما کمک کند تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید. همچنین این کار می تواند عمر لاستیک های شما را افزایش دهد. و اینگونه لاستیک های شما مسافت بیشتری را طی خواهند کرد.

صرفه جویی در هزینه های خودر

 اگر لاستیک فشار باد مناسبی داشته باشد، می تواند عمر لاستیک را به طور قابل توجهی افزایش دهد. اگر لاستیک ها فشار باد کم یا زیاد داشته باشند، به طور یکنواخت فرسایش پیدا نمی کنند و طول عمر چندانی نخواهند داشت.

به عنوان مثال فرض کنی لاستیکی به طور مداوم 20% فشار باد کمتری نسبت به حد استاندارد دارد، و این موضوع سبب می شود تا طول عمر لاستیک 20% کاهش پیدا کند. و به این معنی است که لاستیکی که باید به طور استاندارد 40000 کیلومتر دوام داشته باشد، در 32000 کیلومتری فرسوده می شود.

همچنین از آنجایی که در محور عقب و جلو، سمت راست و چپ اتومبیل شما، لاستیک ها به صورت متفاوت فرسایش پیدا می کنند، جابجایی لاستیک ها به طور منظم باعث می شود که آن ها به صورت یکنواخت فرسایش پیدا کنند و دوام بیشتری داشته باشند.

صرفه جویی در مصرف سوخت

لاستیک های کم باد یکی از اصلی ترین عواملی هستند که باعث افزایش مصرف سوخت می شوند. لاستیک کم باد مقاومت غلطشی بالاتری دارند، که باعث می شود برای به حرکت در آوردن اتومبیل انرژی بیشتری از موتور آن بگیرند.

چگونه از لاستیک های خود نگهداری کنیم؟

بسیاری از ما سعی می کنیم رانندگی ایمنی داشته باشیم. اما آیا در مورد ایمنی لاستیک ها چیزی می دانیم؟ چند نکته ساده در نگهداری از لاستیک هایتان می تواند شما را از اتفاقات خطرناک دور نگه دارد. برای اینکه لاستیک های شما همیشه در شرایط ایده آل باشند، لازم هستش تا یک سری کارهای ساده که در زیر نوشته شده است را انجام دهید.

تنظیم فشار باد لاستیک

تنظیم بود باد داخل لاستیک، یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای نگهداری از تایرهایتان انجام دهید. سعی کنید این کار را ماهی یک بار انجام دهید. اگر نمی دانید که چطور باید لاستیک های اتومبیل خود را تنظیم باد کنید می توانید مطلب تنطیم فشار باد لاستیک را مطالعه کنید. و نکات زیر را رعایت کنید:

  1. فشار باد همه لاستیک ها و حتی لاستیک زاپاس را به صورت ماهیانه چک کنید. حتی اگر خسارتی به تایر وارد نشده باشد، معمولا در ماه 1 PSI هوا را از دست می دهند. و همچنین اگر لاستیک نشتی داشته باشد و یا ولو آن مشکل داشته باشد، خروج هوا می تواند سریع تر باشد.
  2. اگر قصد انجام سفر طولانی را دارید، فشار باد لاستیک های خود را حتما چک کنید.
  3. برای اینکه بتواند دقیق تر فشار باد لاستیک ها را اندازه بگیرید، سعی کنید هنگامی که لاستیک ها خنک هستند این کار را انجام دهید.
  4. اگر لاستیک داغ است، 5 تا 4 PSI نصبت به فشار توصیه شده توسط سازنده خودرو تایر را باد کنید.
  5. برای خنک شدن لاستیک حداقل باید 3 ساعت صبر کنید. و به هیچ عنوان باد لاستیک داغ را خارج نکنید.

چگونه فشار باد لاستیک را چک کنیم؟

  • فشار سنج را وارد والف یا سوپاپ لاستیک کنید.
  • عددی را که فشار سنج نشان می دهد بر حسب PSI  است.

نکاتی در باره باد نیتروژن

  1. نیتروژن معمولا به صورت گاز، بی رنگ و بی بو است. و 79% از جو زمین را در بر گرقته است.
  2. بیشتر لاستیک ها با هوای فشرده پر می شوند. اما برخی از فروشندگان لاستیک از نیتروژن برای باد کرد تایرها استفاده می کنند.
  3. نیتروژن و هوای فشرده را می توان با هم ترکیب کرد.
  4. بیشتر لاستیک ها را می توان با نیتروژن باد کرد. به شرط اینکه فشار باد توصیه شده توسط خودرو ساز رعایت شود.

مزایای استفاده از باد نیتروژن

یکی از مزایای استفاده از باد نیتروژن به جای هوای فشرده این است که، هوای کمتری از لاستیک شما خارج می شود و در نتیجه فشار باد تایر شما مدت زمان بیشتری ثابت می ماند. اما با این حال باید لاستیک های خود را به صورت منظم بر رسی کنید، چون امکان نشت هوا از لبه های رینگ و یا والف وجود دارد.

نگهداری از لاستیک

ولو یا والف لاستیک

ولو، والف یا سوپاپ لاستیک، وسیله ای است که توسط آن می توان لاستیک را بر روی رینگ باد کرد. همچنین به کمک آن می توانید میزان فشار باد داخل تایر را بررسی کنید.

نقش ولو در لاستیک چیست؟

  • اطمینان از حفظ فشار باد لاستیک
  • مانع ورود رطوبت به داخل لاستیک می شود
  • جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل لاستیک

نگهداری از لاستیک

به این نکته توجه داشته باشید، از آنجایی که والف ها را از پلاستیک تولید می کنند، به مرور زمان پوسیده و از بین می روند. بنابراین سعی کنید در هر بار تعویض لاستیک، آن ها را هم عوض کنید. همچنین اگر والف ها کیفیت خوبی نداشته باشند امکان دارد در سرعت های بالا هوا از آن نشت کند. و هر زمان که لاستیک جدیدی خریدید، هنگام تعویض از سرویس کار بخواهید که آن ها را هم عوض کند.

بر رسی آج لاستیک

برای اینکه خودرو شما عملکرد خوبی داشته باشد، لاستیک هایتان باید آب را به راحتی از زیر خود خارج و از هیدروپلنینگ جلوگیری کنند و همچنین کنترل و پایداری خوبی در جاده داشته باشند. و برای این باید مقدار آج استانداردی داشته باشند. اگر شیارهای روی آج لاستیک از بین رفته باشد، لاستیک ها چسبندگی خود را از دست می دهند و عملکرد خوبی نخواهد داشت. این موضوع به ویژه در آب و هوای بارانی می تواند بسیار خطرناک باشد.

برای اینکه از خطرهای جاده ای جلوگیری کیند و همچنین برای حفظ عملکرد لاستیک باید عمق آج آن ها را در هر بار تنظیم باد بررسی کنید. عمق آج تایر نباید کمتر از 1.6 میلیمتر باشه. اگر عمق آج لاستیک کمتر از این مقدار بود حتما آن ها را تعویض کنید.

چطوری عمق آج لاستیک را بر رسی کنیم؟

برای اینکه عمق آج لاستیک را بررسی کنید می توانید به دو روش زیر عمل کنبد:

اندازه گیری با گیج
  1. ترمز دستی را بکشید و ماشین را در دنده یا حالت پارک قرار دهید.
  2. با استفاده از گیج عمق شیارهای روی آج را اندازه بگیرید.
  3. عمق استاندارد نباید کمتر از 1.6 میلیمتر باشد.

 نگهداری از لاستیک

 

اندازه گیری با شاخص استاندارد آج

هر لاستیک دارای شاخص فرسایش آج است. این شاخص را می توانید در بین شیارهای آج لاستیک مشاهده کنید. وقتی سطح آج به این شاخص ریشده باشد، یعنی لاستیک هایتان فرسوده شده و باید آن ها را تعویض کنید.

 

 نگهداری از لاستیک

 

جابجا کرد لاستیک ها

جابجا کردن لاستیک ها باعث می شود تا همه تایرها به طور مساوی ساییده شوند و دوام بیشتری داشته باشند. بهتر است لاستیک های خود را هر 6 ما یک بار یا بین 10000 تا 12000 کیلومتر جابجا کنید. جابجایی لاستیک ها در هر خودرویی متفاوت است. به طور مثال جابجا کردن لاستیک در یک اتومبیل چهار چرخ متحرک با اتومبیل دیفرانسیل جلو متفاوت است. برای آشنایی با الگوهای جابجای لاستیک در خودروهای متفاوت می توانید اهمیت جابجا کردن لاستیک ها را بخوانید.

 نگهداری از لاستیک

 

بالانس لاستیک

گاهی اوقات هنگامی که لاستیک جدیدی بر روی اتومبیلتان نصب می کنید، ممکن است توزیع وزن لاستیک در تمام سطوح آن یکسان نباشد. هنگامی که وزن توزیع شده در یک نقطه سنگین تر یا سبک تر از بقیه نقاط باشد، چرخ از حالت تعادل خارج می شود و سبب می شود که ماشین در سرعت های بالا دچار لرزش شود. برای توزیع وزن یک نواخت و بالانس بود لاستیک، سرویس کاران در صورت لزوم از وزنه هایی از جنس سرب استفاده می کنند.

نگهداری از لاستیک

چه زمانی باید لاستیک های خود را بالانس کنیم؟

  • هنگام تعویض لاستیک یا خرید لاستیک جدید
  • هنگامی که یکی از وزنه های تعادل افتاده باشد یا جابجا شده باشد.

چطوری لاستیک را بالانس کنیم؟

  • در واقع شما چرخ یا همون رینگ را بالانس می کنید نه لاستیک. برای این کار مکانیک از دستگاه بالانس برای پیدا کردن محل هایی که به وزنه بالانس نیاز دارد استفاده می کند.
  • سپس وزنه ها را به قسمت داخلی یا خارجی رینگ متصل می کند. تا در هنگام چرخش، نیروزی گریز از مرکز که به نقاط سنگین تر وارد می شود را خنثی کند.

اگر احساس کردید لاستیک هایتان لرزش دارد، حتما آن را به یک مکانیک نشان دهید.

 نتیجه گیری

پس نتیجه میگریم که لاستیک ها یکی از اجزای مهم یک خودرو هستند، که حرکت و توقف آن را بر عهده دارند. همچنین بر روی کیفیت سواری و عملکرد خودوری شما تاثیر بسیار زیادی دارند. پس همانطوری که زمانی را صرف تعمیر و نگهداری از اتومبیلتان می کنید، باید زمانی را هم برای تعمیر و نگهداری لاستیک هایتان بگذارید تا بتوانید آن ها همیشه در بهترین وضعیت قرار دهید.

لاستیکی که در ضعیت مطلوب قرار داشته باشد، علاوه بر اینکه کیفیت سواری خوبی را برای شما به وجود می آورد، سبب می شود تا ایمنی اتومبیل شما حفظ شود. تا بتوانید در شرایط آب و هوایی و جاده ای بد به سلامت به مقصد خود برسید.

علاوه بر این نگهداری خوب از لاستیک ها می تواند هزینه های شما را بسیار کاهش دهد. به طور مثال با کارهای ساده ای مثل تنظیم باد، جابجایی دروه ای و بالانس لاستیک، علاوه بر اینکه طول عمر لاستیک هایتان را افزایش دهید، در مصرف سوخت و همچنین تعمیرات خودرو صرفه جویی کنید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
3 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()